  • 1. Data: 2002-12-22 08:09:32
    Temat: Przybliżony wzór na RRSP
    Od: t...@p...onet.pl

    Szybkie oszacowanie RRSP dla kredytów konsumpcyjnych jest praktycznie nie
    możliwe. Dlatego też pomocny by był wzór przybliżony. Oto jedna z propozycji w
    trzech wersjach: poczynając od wersji dość dokładnej ale i dość skomplikowanej,
    a kończąc na wersji najmniej dokładnej ale i bardzo prostej do wyliczenia.
    Oznaczenia i ograniczenia:
    p - prowizja w procentach
    en - oprocentowanie nominalne w procentach
    n - okres kredytowania w miesiącach
    RRSP – rzeczywista roczna stopa procentowa
    Wzory nie mogą być stosowane do prowizji wyrażonej w skali bezwzględnej (np.
    prowizja 40 zł), ale można je łatwo przerobić. Zakłada się, że okres spłat jest
    równy co oznacza, że miesiąc ma 365/12 dni.
    ***********************
    wersja 1
    RRSP = 100*((1+e/1200)^12-1), gdzie e=en+ 24*p/(n+1)
    ***********************
    wersja 2
    RRSP = 100*(1+en/1200)^12-1) + 24*p/n
    ************************
    wersja 3
    RRSP = en + 24*p/n
    *************************
    Nawet w wersji najprostszej błędy są stosunkowo niewielkie. Szczególnie zwracam
    uwagę na liczbę 24. Oznacza to, że w przypadku kredytu na n=12 (1rok) RRSP = en
    +2*p. Pozdrowienia Tensor1

    PS. Bardzo przepraszam specjalistów, że znów wracam do tematu RRSP. Ale w
    dalszym ciągu wiedza (nawet na tej liście) o wpływie prowizji na stopę
    efektywną (rzeczywistą) kredytu jest niewielka. Jeżeli ktoś jest zainteresowany
    „wyprowadzeniem” tych oszacowań to służę.

  • 2. Data: 2002-12-22 10:00:10
    Temat: Re: Przybliżony wzór na RRSP
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:11f8.000001aa.3e05733b@newsgate.onet.pl, Użytkownik wrote:

    > PS. Bardzo przepraszam specjalistów, że znów wracam do tematu RRSP.
    > Ale w dalszym ciągu wiedza (nawet na tej liście) o wpływie prowizji
    > na stopę efektywną (rzeczywistą) kredytu jest niewielka.

    Moim zdaniem robisz tu doskonałą robotę uświadamiającą i absolutnie nie ma
    za co przepraszac.
    Twoje wzory są bardzo pomocne dla zainteresowanych, a tematyka jak
    najbardziej właściwa. Stopień potraktowania tematu nie jest też z pewnością
    "zbyt mało specjalistyczny", jak zdajesz się nieco obawiać ;)

    Mam wrażenie, że wiele osob stając przed decyzją w jakiejś nowej dla nich
    dziedzinie stosuje proste kryteria "jednoparametrowe". W przypadku kredytu
    jest to oprocentowanie nominalne. Wlasnie zamierzeniem ustawy bylo chyba
    zmuszenie banków do przedstawiania bardziej uczciwego parametru, aby takie
    osoby mogły przy takiej strategii wyboru uniknąć dużego błędu.

    --
    Robert