  • 1. Data: 2004-02-13 23:40:33
    Temat: Przelewy z ROR na konto DG
    Od: "KrzysztofM" <k...@w...dvdinfo.prv.pl>

    Mam małe pytanie - czy jeśli po założeniu DG oraz konta na firmę, utargi
    wpłacałbym na ROR a dopiero potem robił przelew na konto firmowe - to
    łamałbym prawo bankowe??

    pozdr
    Krzysiek

  • 2. Data: 2004-02-14 00:41:21
    Temat: Re: Przelewy z ROR na konto DG
    Od: "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KrzysztofM" <k...@w...dvdinfo.prv.pl> napisał w
    wiadomości news:c0jn95$bad$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Mam małe pytanie - czy jeśli po założeniu DG oraz konta na firmę, utargi
    > wpłacałbym na ROR a dopiero potem robił przelew na konto firmowe - to
    > łamałbym prawo bankowe??

    Prawo bankowe raczej nie ogranicza takiej możliwości.
    Art. 50.
    3. Rachunki oszczędnościowe nie mogą być wykorzystywane przez ich posiadaczy
    do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej.
    4. Ograniczenia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się w przypadku
    opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek, do poboru
    których zobowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
    ----------
    Z tytułem wpłaty 'zasilenie konta' nie można domniemywać że przelewając z
    własnego ROR na własne konto firmowe prowadzisz jakieś rozliczenia sam ze
    sobą ;)
    Szczególnie wtedy gdy gdy wpłacający (właściciel ROR) i otrzynujący
    (właściciel konta firmowego) jest tą samą osobą fizyczną. To najczęściej ta
    sama osobowość prawna. Nawet w przypadku spółek cywilnych to też ten sam
    właściciel gdyż SC nie posiada osobowości prawnej i bank zawiera umowę z
    osobami fizycznymi które ją reprezentują jako przedsiębiorcy.
    Problemem, jak widać, nie jest prawo bankowe, lecz zapisy umów bankowych o
    prowadzenie ROR. Dopiero tam możesz znaleźć zapisy zabraniające przepływu
    środków z ROR na konto firmowe. Niektóre banki takimi zapisami
    uniemożliwiają takie przelewy chcąc wydusić prowizje za wpłaty gotówkowe.
    Czy mają do tego prawo? Nie wiem, lecz w PKO BP taki zakaz w umowie jest i
    od lat go łamię. Uwagi są, ale zlecenia przyjmują ;)
    Występują pewne ograniczenia dla ROR, określone w innych aktach prawnych,
    przy wpłatach do ZUS i US. Ale to już inna bajka ;)

    > pozdr
    > Krzysiek
    wzajemnie
    imiennik :)

  • 3. Data: 2004-02-14 10:05:20
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Osoba zwana "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl> napisała:

> [...]
    > 3. Rachunki oszczędnościowe nie mogą być wykorzystywane przez ich posiadaczy
    > do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem

    No właśnie z tego artykułu wynika, że nie może tego robić - nie może
    wpłacać utargów na ROR, tylko musi na konto firmowe

    --
    Górnik | "Więc kimże w końcu jesteś ?
    g...@g...w.pl | która wiecznie zła pragnąc
    www.gumasy.w.pl | wiecznie czyni dobro." (J.W.Goethe "Faust")

  • 4. Data: 2004-02-14 10:49:24
    Od: "Adamo 2." <a...@c...com>

> [...]
    > Mam małe pytanie - czy jeśli po założeniu DG oraz konta na firmę, utargi
    > wpłacałbym na ROR a dopiero potem robił przelew na konto firmowe - to

    Czy coś łamię robiąc tak od ponad 5 lat?
    nie wiem, w każdym razie kontrole różne przeżyłem i nikt nic w moim rorze
    nie szukał.

    Pozdrawiam,
    Adam

  • 5. Data: 2004-02-14 11:41:13
    Od: "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gornik" <g...@g...w.pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie z tego artykułu wynika, że nie może tego robić - nie może
    > wpłacać utargów na ROR, tylko musi na konto firmowe

    I w dniu określonym w umowie o pracę powinien wypłacić sobie pensję
    przelewając z konta firmowego na ROR ;)
    Chyba że utarg jest jego przychodem i ma prawo zadysponować nim tak jak
    zechce. Wtedy może wpłacić gdzie zechce by później te środki, lub ich część,
    przeznaczyć na działalność gospodarczą. Gdyby było inaczej to już przy
    otwarciu biznesu byłby na bakier z prawem. By być w porządku z prawem nawet
    nie mógłby tej działalności rozpocząć ;)

  • 6. Data: 2004-02-14 13:13:58
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "gornik" <g...@g...w.pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie z tego artykułu wynika, że nie może tego robić - nie może
    > wpłacać utargów na ROR, tylko musi na konto firmowe

    Nie analizowałem tego dokładnie, ale z brzmienia tego konkretnego przepisu
    nijak imo nie idzie wykombinować, że nie można wpłacać własnego utargu na
    własne konto. Moim zdaniem traktowanie wpłaty własnych pieniędzy na własne
    konto jako rozliczenie, jest prowadzeniem wykładni w sposób niedopuszczalnie
    rozszerzający.
    Oczywiście - płacenie przelewem z własnego konta za cokolwiek związanego z
    działalnością gospodarczą takim rozliczeniem imo już jest.
    Ale oczywiście z punktu widzenia US wszystko może być niedozwolone, więc z
    pewnością warto się dowiedzieć jaka jest interpretacja w lokalnym urzędzie.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 7. Data: 2004-02-14 19:35:30
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/14/2004 11:49 AM, Adamo 2. wrote:

> [...]
    >

    > Czy coś łamię robiąc tak od ponad 5 lat?
    > nie wiem, w każdym razie kontrole różne przeżyłem i nikt nic w moim rorze

    Wpłacając na ROR masz odsetki, których nie ewidencjonujesz, jak mniemam,
    a do podatku należy uwzględnic wszystkie zdarzenia gospodarcze, jakie
    miały miejsce, a nie wybrane.

    Pzdr: Catbert

  • 8. Data: 2004-02-14 19:43:05
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Catbert wrote:

    > Wpłacając na ROR masz odsetki, których nie ewidencjonujesz, jak mniemam,
    > a do podatku należy uwzględnic wszystkie zdarzenia gospodarcze, jakie
    > miały miejsce, a nie wybrane.

    Jeżeli wpłaca na ROR prowadzony przez ten sam bank i przelewa tego
    samego dnia na konto DG, to nie ma żadnych odsetek.

  • 9. Data: 2004-02-14 19:52:19
    Od: "KrzysztofM" <k...@w...dvdinfo.prv.pl>

    > Jeżeli wpłaca na ROR prowadzony przez ten sam bank i przelewa tego
    > samego dnia na konto DG, to nie ma żadnych odsetek.

    w tym sęk, że inny bank byłby od ROR-a a inny od DG.
    chodzi o to by móc fizycznie wpłacić utargi w "marmurowym banku", następnie
    tego samego dnia przelać środki na konto DG w innym banku (np. VWBank) - z
    którego dopiero konta dysponowałbym wykonując przelewy na inne podmioty.

    pozdr
    Krzysiek

  • 10. Data: 2004-02-14 20:05:20
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    KrzysztofM wrote:

> [...]

    > którego dopiero konta dysponowałbym wykonując przelewy na inne podmioty.

    Wpłacasz rano na ROR i jednocześnie składasz dyspozycję przelewu tej
    kwoty do VW. Pieniądze powinny być tego samego dnia (podaj jaki to bank,
    to będzie można powiedzieć czy na pewno).