  • 171. Data: 2008-11-12 07:31:19
    Temat: Re: Przejście na Euro .
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    > Zatem - jak zostało wykazane - wzrost płac jest wynikiem rozwoju
    > gospodarki, a nie wspólnej waluty.

    Tak ale nie do konca jesli ograniczymy mozliwosc przeplywu sily roboczej
    mozemy utrzymac przez 45 lat pensje 15USD miesiecznie, wiec wyrownywanie
    sie pensji to efekt wejscie do UE a waluta tylko ladniej to uwypukli.

  • 172. Data: 2008-11-12 07:32:34
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Marcin Wasilewski" gfa22l$lt9$...@n...onet.pl

    > ZTMW nawet łączenie NRD z RFN nie dało wyrównania zarobków, a tym
    > z RFN raczej zależało na pobratyncach. :) A może wiem źle i zarobki
    > w dawnej NRD błyskawicznie osiągnęły pułap zachodu Niemiec?

    Wyrownanie zarobkow jest mozliwe przy pelnej mobilnosci spolecznstwa.
    W krajach socjalistycznych nawet pensja 2 krotnie wieksza NIE MOTYWOWALA
    do zmiany pracy a co dopiero kraju.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 173. Data: 2008-11-12 08:16:25
    Od: "L" <...@...pl>

    Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@...pl> napisał w wiadomości
    > Poronujesz ceny dzisiaj z cenami sprzed 6 lat. To bzdura.
    > U nas przez 6 lat tez ceny strasznie poszly w gore bez euro.

    A zarobki jeszcze bardziej wzrosły.

  • 174. Data: 2008-11-12 09:29:37
    Od: C...@g...com

    On 12 Lis, 07:50, Jan Strybyszewski <g...@...pl> wrote:

    > Zadanie do domu, przejrzec wymiane handlowa Polski z zagranica i w
    > jakiej walucie sie wyraza.
    Zadanie do domu: czym płacimy Rosji za ropę i gaz.

  • 175. Data: 2008-11-12 16:39:52
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > A jak trafisz na 2euro okolicznosciowe z Finalndii to i 100zł za to
    > wezmiesz :) Zastanow sie ile to jest 10 tys PLN w bilonie :)

    I jakie to ma znaczenie? Bardziej ciekawi mnie to, ze roznica w kursie
    wynosi ok. 20%. Trzeba 3 lata na to oszczedzac na lokacie.

  • 176. Data: 2008-11-12 16:40:50
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > To iluzja. Ludzie zapamietalic eny sprzed lat i odnosza obecne do tego.
    > Ty nie zapmietales tamtych cen stad wydaje ci sie ze w Polsce tak nie jest
    > tylko ze wtedy w 2002 mleko bylo po 1,50

    Ostatnio kupilem mleko 3,2 UHT po 1,50 w carrefourze...

  • 177. Data: 2008-11-12 21:40:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

    > Mozna zalozyc, ze kurs wymiany nie bedzie daleko rozny od kursow bankowych.
    > Widac to takze na przykladzie Slowacji.

    Oczywiscie, tyle ze od kursow bankowych z przyszlosci. Kto wie, jakie
    one wtedy beda. Moze nizsze niz 3 zl.

    > Tak. Ceny. Jesli dzis chce kupic dom to ma problem - czy gromadzic SKK, by
    > skorzystac na ciekawszym przeliczniku po 1.01,

    Ten przelicznik tam wcale nie bedzie specjalnie "ciekawszy", to
    kwestia spreadu, a w szczegolnosci nizszej ceny skupu koron np. u nas.

    Gdyby mial kupowac dom za euro, to pewnie bylaby to roznica.

    > czy gromadzic euro w obawie
    > wzrostu cen, czy kupic dom i co sie stanie z jego wartoscia.

    Tyle ze to ma sie dokladnie nijak do euro. Moge uwierzyc ze jest
    szansa ze pietruszka podrozeje o 100% ze wzgledu na euro, ale nie dom.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 178. Data: 2008-11-12 21:42:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    writes:

    > ZTMW nawet łączenie NRD z RFN nie dało wyrównania zarobków,

    Ale dalo ich mocne zblizenie?

    > a tym
    > z RFN raczej zależało na pobratyncach. :)

    Widze ze zartujesz.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 179. Data: 2008-11-14 00:13:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    napisał w wiadomości news:gfdaou$gtt$2@inews.gazeta.pl...

    > Polak niekoniecznie pojedzie za Odrę. Niekoniecznie pojedzie choćby
    > 200 km na zachód, wschód, południe czy północ... Młody; żądny wrażeń;
    > pełen energii, zapału, chęci do pracy; samotny -- może tak, ale nie
    > każdy ma tak słodko. Wielu wie o tym, że wprawdzie człowiek drzewem

    Ale jak ten młody żądny wrażeń pojedzie, to w Polsce będzie miejsce
    pracy dla tego "mniej żądnego wrażeń". Mniejsza podaż - większa cena towaru.
    Praca to również towar.
    Przecież to samo działo się ostatnio, gdyby nie GB i Irlandia, które
    otworzyły swoje rynki pracy, to teraz rząd by nie myślał, o ustawnie
    zmniejszającej restrykcje dla cudzoziemców z poza UE (zresztą spóźnionej i w
    obecnym czasie wobec widma kryzysu wręcz szkodliwej). Przez co spadło
    bezrobocie do wskaźników jednoliczbowych, a pracodawcy zaczeli niepokojąco
    szybko podnosić płace? Właśnie przez brak pracowników na rynku. Jeszcze 3-5
    lat temu, jakbyś poprosił szefa o podwyżkę, to byś usłyszał "to się zwolnij,
    pięciu czeka na twoje miejsce".