  • 1. Data: 2004-12-01 09:48:50
    Temat: PEKAO i splata kredytu studenckiego
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    Witam Grupowiczow!!!

    Od maja 2004 r. splacam kredyt studencki w banku PEKAO przelewem z VWB. Bank
    wyznacza mi termin splaty zawsze 1 kazdego miesiaca, a ja nie bedac nadgorliwy
    zawsze tego dnia zlecam przelew. Problem pojawil sie juz przy pierwszej majowej
    splacie(wyznaczony dzien 01.05), gdyz z uwagi na dl. weekend, przelew wyszedl z
    VW perwsza sesja elixiru dopiero pierwszego dnia roboczego czyli 4 maja. PEKAO
    naliczylo mi tzw. "oplate zobowiazan przeterminowanych" kilkanascie groszy.
    Zadzwonilem do swojego odddzialu banku z zapytaniem "skad te grosze ?"
    uslyszalem ze za nieterminowa splate !! Powiedzialem ze pierwszy dzien roboczy
    po 1 maja to byl wlasnie 4 !! Pan z banku stwierdzil ze w sobote byl otwarty
    ich oddzial....(myslalem ze pekne ze smiechu) i zapytalem sie czy w sobote sys.
    elixir dzialal ? Nie-odpowiedzial i przyznal mi racje oraz powiedzial ze mam
    nie doliczac tych groszy do splaty kredytu, bo to blad banku. Dwa mies. pozniej
    1 sierpnia (niedziela) splacam 2.08 i znow na kolejnym liscie od nich z
    wyliczona kwota do splaty kredytu widze doliczone grosze!! Kolejny tel. do nich
    i kolejne przeprosiny z ich strony oraz zapewnienie ze to sie juz nie powtorzy.
    Dla swietego spokoju nasmarowalem jeszcze do nich pismo w ktorym poinf., ze nie
    bede doliczal tych "przeteminwanych zobow." jesli nalicza mi je po splacie
    kred. w pierwszym dniu roboczym po wyznaczonym przez bank dniu, a dzien byl
    ustawowo wolny. Jednak co widze w ostatnim liscie od nich ? Kolejne grosze
    doliczone za to ze przelew dostali 2 listopada, a nie 1 !!!! Rece opadaja !!!
    Ile mozna !!! Co jeszcze moge zrobic ? Zgodnie ze swoim pismem sam mam odliczac
    te grosze od kolejnych rat kredytu. Przeciez to samo bede mial 1 stycznia oraz
    w sobote, niedziele i swieto ktore wypadnie 1 dnia miesiaca w 2005 roku, a na
    pewno nie bede splacal wczesniej. Wyznaczaja mi dzien splaty 1 to w tym dniu
    beda kase dostawac. Przeciez to wina ich systemu !! Jak PEKAO zmusic do
    poprawnosci ? Czekam na Wasze pomysly.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2004-12-01 10:36:48
    Temat: Re: PEKAO i splata kredytu studenckiego
    Od: MarekM <m...@w...INTERIA.i-to.PL>

    Piotr dnia 2004-12-01 10:48 napisał(a) co następuje:

    > Od maja 2004 r. splacam kredyt studencki w banku PEKAO przelewem z
    > VWB. Bank wyznacza mi termin splaty zawsze 1 kazdego miesiaca, a ja
    > nie bedac nadgorliwy zawsze tego dnia zlecam przelew.

    Błąd. Jeśli 1-wszy danego miesiąca przypada w sobotę, która nie jest
    świętem, to niestety termin spłaty nie jest przesuwany na kolejny dzień
    roboczy. Termin jest przesuwany na następny dzień roboczy tylko wtedy,
    gdy przypada na dzień ustawowo wolny od pracy (którym sobota przecież
    nie jest) -> patrz Kodeks Cywilny. W związku z tym musisz uważać na
    takie soboty i ZAPEWNIĆ, by środki w taką sobotę były na koncie
    (przelewając odpowiednio wcześniej).

> [...]
    > perwsza sesja elixiru dopiero pierwszego dnia roboczego czyli 4 maja.
    > PEKAO naliczylo mi tzw. "oplate zobowiazan przeterminowanych"

    W tym przypadku nie mieli prawa, gdyż 1.05 jest dniem ustawowo wolnym od
    pracy.

    > Pan z banku stwierdzil ze w sobote byl otwarty ich
    > oddzial....(myslalem ze pekne ze smiechu)

    Fakt, głupie tłumaczenie.

    > i zapytalem sie czy w sobote sys. elixir dzialal ? Nie-odpowiedzial i
    > przyznal mi racje oraz powiedzial ze mam nie doliczac tych groszy do
    > splaty kredytu, bo to blad banku.

    A tu też brak znajomości problemu przez pracownika: Elixir nie ma tu nic
    do rzeczy. WYJĄTKOWO ta sobota była również dniem ustawowo wolnym od
    pracy, więc nie mieli prawa naliczyć odsetek. Gdyby jednak nie był to
    pierwszy maja, a czerwca, to już nie miałoby miejsca i odsetki byłyby
    należne bankowi.

    > Dwa mies. pozniej 1 sierpnia (niedziela) splacam 2.08 i znow na
    > kolejnym liscie od nich z wyliczona kwota do splaty kredytu widze
    > doliczone grosze!!

    Tutaj ewidentny błąd banku - niedziela to dzień ustawowo wolny od pracy.

> [...]
    > nalicza mi je po splacie kred. w pierwszym dniu roboczym po
    > wyznaczonym przez bank dniu, a dzien byl ustawowo wolny.

    Dobrze napisałeś. Pamiętaj jednak, że sobota NIE JEST dniem ustawowo
    wolnym od pracy (a to, że KIR nie pracuje i Elixir nie działa, to inna
    para kaloszy).

    > Jednak co widze w ostatnim liscie od nich ? Kolejne grosze doliczone
    > za to ze przelew dostali 2 listopada, a nie 1 !!!! Rece opadaja !!!

    Zgadza się.

    > Ile mozna !!! Co jeszcze moge zrobic ? Zgodnie ze swoim pismem sam
    > mam odliczac te grosze od kolejnych rat kredytu.

    Chyba tak. Jeśli Ci się chce. Jeśli nie - płacić odpowiednio wcześniej,
    niestety. Cóż, taki mają system. I chyba nieprędko go naprawią, znając
    życie.

    > Przeciez to samo bede mial 1 stycznia oraz w sobote, niedziele i
    > swieto ktore wypadnie 1 dnia miesiaca w 2005 roku, a na pewno nie
    > bede splacal wczesniej.

    Z tym, że w soboty to Ty nie będziesz miał racji.

    > Wyznaczaja mi dzien splaty 1 to w tym dniu beda kase dostawac.
    > Przeciez to wina ich systemu !!

    Ewidentna. Z dokładnością do sobót, w których system przez przypadek
    działa prawidłowo ;-)

    > Jak PEKAO zmusic do poprawnosci ? Czekam na Wasze pomysly.

    Baaaa... dobre pytanie :-)

    --
    Marek

  • 3. Data: 2004-12-01 11:33:49
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

> [...]
    > życie.

    > Z tym, że w soboty to Ty nie będziesz miał racji.

    Chcesz powiedziec, ze jezeli 1.10.2005 r.(w tym przypadku bedzie to sobota)
    splace kredyt studencki 3.10 w poniedzialek to maja prawo naliczyc mi odsetki ?
    Jestes pewien ? Czyli jedynym rozwiazaniem, aby splacic w wyznaczonym terminie
    jest zaniesienie pieniazkow do otwartego w sobote odddzialu banku lub dokonanie
    przelewu 31.09.?

    Piotr

  • 4. Data: 2004-12-01 11:41:11
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    on 2004-12-01 12:33 Piotr said the following:
    [...]

> [...]
    > jest zaniesienie pieniazkow do otwartego w sobote odddzialu banku lub dokonanie
    Tak.
    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 5. Data: 2004-12-01 12:05:47
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    > [...]
    > Tak.
    > KJ

    Dziwne to troche, bo w przypadku 1.05.2004 powinienem zaplacic w sobote 2.05
    (oddzial banku byl otwarty) a jednak uznali mi poniedzialkowa date(czyli
    pierwszy dzien roboczy) splaty kredytu studenckiego. Rozumiem ze osoby majace
    stale zlecenia w bankach z tyt. roznych naleznosci maja dokonywana platnosc w
    pt.(jezeli wyznaczony dzien to sobota), a nie poniedzialek. Chyba ze to dwie
    odrebne sprawy.

    Piotr

  • 6. Data: 2004-12-01 12:32:13
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    on 2004-12-01 13:05 Piotr said the following:
    [...]

    > Dziwne to troche, bo w przypadku 1.05.2004 powinienem zaplacic w sobote 2.05
    NIe. Jesli jest to dzień wolny od pracy (niedizele + parę świat) to się
    przenosie na następny dzień.
    Sobota _nie_ jest dniem wolnym od pracy.
    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 7. Data: 2004-12-01 12:50:37
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Kamil Jońca napisał:

    > NIe. Jesli jest to dzień wolny od pracy (niedizele + parę świat) to się
    > przenosie na następny dzień.
    > Sobota _nie_ jest dniem wolnym od pracy.

    No wlasnie, czytaj dokladniej, chodzilo o sobote pomiedzy swietem i
    niedziela.

    Bartol

  • 8. Data: 2004-12-01 12:51:58
    Od: MarekM <m...@w...INTERIA.i-to.PL>

    Piotr dnia 2004-12-01 13:05 napisał(a) co następuje:
    > Dziwne to troche, bo w przypadku 1.05.2004 powinienem zaplacic w sobote 2.05
    > (oddzial banku byl otwarty)

    Mój kalendarz zeznaje, że 1.05.2004 to sobota, a 2.05.2004 to niedziela.
    A że pierwszy maja jest dniem ustawowo wolnym od pracy, termin
    płatności został przesunięty na 4.05.2004 (wtorek) - najbliższy dzień
    roboczy.

    A poza tym, to jest również szansa, że "bank" nie wie, że sobota nie
    jest dniem ustawowo wolnym ;-)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2004-12-01 12:54:09
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    on 2004-12-01 13:50 Bartol Partol said the following:
    [...]

    > No wlasnie, czytaj dokladniej, chodzilo o sobote pomiedzy swietem i
    > niedziela.
    >
    > Bartol
    No tak moja kulpa :-( to nie wiem. błąd w systemie ?
    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 10. Data: 2004-12-01 12:58:32
    Od: MarekM <m...@w...INTERIA.i-to.PL>

    Kamil Jońca dnia 2004-12-01 13:54 napisał(a) co następuje:
    > No tak moja kulpa :-( to nie wiem. błąd w systemie ?

    Jeśli chodziło o 1.05.2004 oraz 2.05.2004, to raczej błąd w kalendarzu
    Piotra ;-)

    Co nie zmienia faktu, że w systemie Pekao jest błąd: nie uwzględnia dni
    ustawowo wolnych, naliczając odsetki z automatu za każdy dzień, nawet
    jak termin płatności jest przesunięty na kolejny dzień roboczy.

    --
    Marek