  • 11. Data: 2016-03-16 21:16:16
    Temat: Re: PBS Ciechanów - oświadczenie o rezydencji podatkowej
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/16/2016 1:34 PM, Marcin D wrote:

    > Ja dostałem takie oświadczenie do wypełnienia od KBC TFI. Oczywiście zagrozili, że
    "zgodnie z ustawą FACTA zablokują dostęp do rejestru, jeśli tego nie odeślę do
    1.12.2016...

    dokopałem sie

    Dziennik Ustaw
    Poz. 1647 z 2015 roku

    Wpiszcie fatca (FATCA, nie FACTA bo to cos innego) w isap to wam wyjdzie
    i ustawa i rozporzadzenia.

    Poczytajcie sobie samą ustawę z ciekawości.
    Polska wersja jest tłumaczeniem angielskiej.
    Zobaczcie jak inaczej ona brzmi niz polskie ustawy i jak precyzyjnie
    określa działania które należy podjąć i sankcje za ich niewykonanie.

    Ustawa dotyczy nie tylko kont bankowych ale równiez funduszy
    emerytalnych i ubezpieczeń.

    W USA kara za niezgłoszenie w terminie posiadania rachunków za granicą
    sięga 100 tys dolarów a uniknięcie kary to raczej tylko jak ktoś
    nieprzytomny w szpitalu leżał.

    W dzienniku ustaw 1712 / 2015 o wykonywaniu Umowy FATCA
    w art 19 jest zapis.

    4. W żądaniu, o którym mowa w ust. 1, raportująca polska instytucja
    finansowa informuje posiadacza rachunku, że w przypadku nieotrzymania
    wymaganych oświadczeń przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
    ustawy rachunek finansowy zostanie zablokowany.

    6. Raportująca polska instytucja finansowa jest obowiązana do blokady
    rachunku finansowego, jeżeli w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w
    życie ustawy nie otrzymała w odniesieniu do tego rachunku oświadczenia
    wskazanego w żądaniu, o którym mowa w ust. 1.

    Wiec wyjdzie na to ze papierek trzeba "oświadczyć pod karą" i odesłać.

  • 12. Data: 2016-03-16 22:00:21
    Od: gral <n...@e...pl>

    W dniu 16.03.2016 o 20:50, Kris pisze:

    > W skrócie: każda instytucja finansowa jest obowiązana pytać czy ich klienci nie są
    podatnikami USA. FACTA słowo klucz

    Miliony Polaków otrzymają z banków, TFI i biur maklerskich osobliwe
    pytanie. Jeśli je zlekceważą, sektor finansowy odetnie ich od pieniędzy.

    Z początkiem grudnia 2015 r. Polska zacznie realizować umowę ze Stanami
    Zjednoczonymi dotyczącą ujawniania przez tamtejszych obywateli
    zagranicznych aktywów do celów podatkowych (FATCA). Porozumienie zakłada
    przekazanie za ocean danych właścicieli rachunków bankowych,
    maklerskich, rejestrów TFI czy polis inwestycyjnych, którzy są
    amerykańskimi rezydentami podatkowymi. Ma się tym zająć Ministerstwo
    Finansów, któremu odpowiednie dane przekażą instytucje finansowe.
    Oświadczenia o amerykańskiej rezydencji podatkowej (lub jej braku)
    klienci mają w nich składać pod rygorem odpowiedzialności karnej. Kto
    nie odpowie, tego rachunki -- uwaga -- zostaną zablokowane.

    -- Podstawy prawne do blokowania rachunków są. Polski rząd się na to
    zgodził. Ale problemem jest to, jak zareagują klienci -- mówi Piotr
    Utrata z ING Banku Śląskiego.

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Milionom-kont-grozi-
    blokada-3445723.html

  • 13. Data: 2016-03-17 19:10:02
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    gral napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >Finansów, któremu odpowiednie dane przekażą instytucje finansowe.
    >Oświadczenia o amerykańskiej rezydencji podatkowej (lub jej braku)

    Składanie oświadczeniu o braku to już idiotyzm.
    W ogóle co to za państewko to USA?
    Kolejna umowa do wypowiedzenia.

    Na zasadzie wzajemności?

    Arek

  • 14. Data: 2016-03-17 19:59:02
    Od: gral <n...@e...pl>

    W dniu 17.03.2016 o 19:10, Arek pisze:

    > Na zasadzie wzajemności?

    Rząd USA wykorzystał dominującą pozycję swoją i swojej waluty.
    Ktokolwiek chce z nimi robić interesy, nie ma nic do gadania.
    Kto nie podporządkuje się ich wymaganiom i nie podpisze porozumienia,
    zostanie ukarany pobraniem 30% podatku.
    A trudno wyobrazić sobie bank, który nie obsługuje chociażby przelewów w
    USD, które siłą rzeczy idą przez USA (bo dolary banki trzymają u swoich
    korespondentów w USA).
    Dotyczy to nie tylko interesów samej instytucji finansowej, ale także
    ich klientów. Wyobraź sobie, że masz dostać z USA przelew 1000 USD a
    Twój bank nie przystąpił do FATCA. Dostaniesz 700, reszta trafi do
    amerykańskiego budżetu :)

  • 15. Data: 2016-03-17 22:17:40
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/17/2016 1:10 PM, Arek wrote:

    > podatnikami USA. FACTA słowo klucz

    > Składanie oświadczeniu o braku to już idiotyzm.

    Ustawa jest tak sformulowana, ze kazdy slad sugerujacy zwiazek z usa
    naklada obowiazek uzyskania oswiadczenia.

    Wiec nalezy oswiadczyc czy sie jest czy sie nie jest rezydentem.

    > W ogóle co to za państewko to USA?
    > Kolejna umowa do wypowiedzenia.
    >
    > Na zasadzie wzajemności?

    Aha.
    Na zasadzie dobrowolnosci z lufą przy skroni.
    Polska nie musiala sie zgodzic.
    Wowczas kazdy transfer ze stanów byłby obciążony podatekiem 30%.
    Mozna wypowiedziec, z tym, ze zaden bank nie jest tym zainteresowany bo
    to oznacza wycofanie sie w praktyce z rynku amerykanskiego.

  • 16. Data: 2016-03-18 13:05:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    gral napisał(a) w wiadomości: ...

    >Składanie oświadczeniu o braku to już idiotyzm.
    >W ogóle co to za państewko to USA?
    >Kolejna umowa do wypowiedzenia.

    Myslisz, ze po to ja zawieralismy, zeby teraz wypowiadac ?
    Niestety, nawet Szwajcarzy sie poddali.

    USA maja dobra pałę: przelewy do bankow niewspolpracujacych sa
    oblozone wysokim podatkiem.

    >Na zasadzie wzajemności?

    No coz, zapewne niespecjalnie.
    Z drugiej strony - nasze podstawy podatkowe gorsze niz amerykanskie, a
    pomoc prawna dla polskich wladz USA czasem swiadczy.

    J.