    From: "emka" <e...@o...eu>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Odp: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    Date: Mon, 16 Feb 2009 22:17:48 +0100

    > Czyli budujesz dom za 337440 zl. Dostales juz 204240, nalezy sie
    > jeszcze 133200 zl.

    Zgodnie z umową należy mi się 60 000 CHF (bo tyle będę musiała spłacić II transzy).
    Transza przeliczana jest wg kursu na dzień jej wypłaty, a nie na dzień zawarcia umowy
    kredytu.

    > Czyli chcesz dostac od banku o 44800 zl wiecej, niz potrzebujesz na
    > dokonczenie budowy.

    Czy chcę? To po prostu wynika wprost z umowy.
    Poza tym nie ma problemu - bank może mi tę transzę wypłacić w CHF, nie obrażę się.
    Tylko jakoś czarno to widzę ;-)

    > W efekcie bedziesz zadluzony wiecej, niz wartosc
    > domu, a tego bank bardzo nie lubi 8-).

    Będę zadłużona na 152 000 CHF, dokładnie tyle, ile wynika z umowy.
    Patrząc w drugą strone - gdyby frank kosztował teraz 1,80 zł, to czy bank
    wspaniałomyślnie dofinansowałby mi budowę z własnych środków? Bo złotówek dostałabym
    wówczas jedynie 60 000 x 1,80 = 108 000 zł, czyli o ponad 25 000 zł mniej, niż bym
    potrzebowała.

    > Zapytaj sie w banku

    A pewnie, że pytałam:
    "Muszą państwo sfinansować część prac z własnych środków w kwocie 44 tys i wtedy znów
    przyjedzie rzeczoznawca i na nowo to wyceni" Jasne, tylko zanim to się stanie, to
    frank znów skoczy i znów będzie niedoinwestowanie. I znów wkład środków własnych. A
    przy okazji pytanie - skąd u licha mam wziąć te "własne środki" jeśli po to właśnie
    zaciągałam kredyt, żeby uniknąć takiego problemu.

    > albo przeczytaj w umowie, jak sie w takiej
    > sytuacji postepuje, nie ma uniwersalnego wzorca.

    W umowie nic nie ma. Jak znam życie, to nikt nie przewidział takiej sytuacji, że bank
    będzie musiał wypłacać II transzę po dużo wyższym kursie, a jednocześnie na starych
    warunkach. Dla banku to bolesny cios i zdaję sobie z tego sprawę. Problem tylko
    dlaczego to ja mam być jeleniem w sytuacji, gdy umowa nie przewiduje takich ruchów.

    Pozdrawiam
    Emka