  • 1. Data: 2024-01-02 11:55:13
    Temat: Nowy dowód osobisty a banki.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    10 banków i nowy DO - challenge niestety i trochę zasadzkas.

    Ogólnie nie było tak źle, santander, milek, mbąk, citek,
    IKA, żubr i volksvagen pozwolili zmienić przez ST
    i póki co nic nie wyskoczyło.

    "Póki co nie wyskoczyło", bo w bnp, w którym też niby udało się
    przez ST, okazało się, że zmienili tylko dla umowy konta
    indywidualnego. Dla wspólnego się nie udało, za trudne.
    Nawet o tym napisali w mailu, który po 3 tygodniach
    przeczytałem, potwierdziłem na infolince.
    Oczywiście w ST wyświetla się nowy dowód i wszystko
    niby pięknie.
    A żeby zmienić dla wspólnego (i/lub jak ktoś ma coś
    ze śp. optimy) to trzeba iść do oddziału.
    A, i sama procedura zmiany śmiszna (przez łzy) - jako
    jedyni chcą skanu/foto dowodu - choć można kliknąć
    "odmawiam", wtedy się podaje dane i jednak okazuje się,
    że dadzą radę bez skanu sprawdzić w "rejestrze dowodów".

    Inteligo wymagało telefonu - i okazało się, że żeby coś
    tam załatwić to trzeba znać id klienta (i chyba też
    hasło telefoniczne).
    O PESELu i "weryfikacji pytaniowej" jakoś nie słyszeli.

    No i N26 - tu się bez skanu nie obeszło, w sumie nic
    dziwnego, bo pewnie dostępu do polskiego "rejestru DO" nie mają.

  • 2. Data: 2024-01-02 15:39:26
    Temat: Re: Nowy dowód osobisty a banki.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 02:55:13 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    > "odmawiam", wtedy się podaje dane i jednak okazuje się,
    > że dadzą radę bez skanu sprawdzić w "rejestrze dowodów".

    Jest jakis rejestr dowodów dostępny dla banków?

    Dawniej nie było, musieli sami sobie robić rejestr dowodów
    "utraconych"

    > Inteligo wymagało telefonu - i okazało się, że żeby coś
    > tam załatwić to trzeba znać id klienta (i chyba też
    > hasło telefoniczne).
    > O PESELu i "weryfikacji pytaniowej" jakoś nie słyszeli.

    Oni są tacy trochę zacofani i "na uboczu".
    No ale zaraz - marmurka przeciez nie mają, muszą to załatwić inaczej.

    P.S. nowy dowód ma czip do podpisu elektronicznego, ale bankom chyba
    do tego daleko ...

    J.

  • 3. Data: 2024-01-02 15:48:44
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jest jakis rejestr dowodów dostępny dla banków?

    Już od dłuższego czasu, i chyba nie tylko dla banków.
    Przy czym, o ile pamiętam, nie pozwala spytać "Jaki Kowalski ma dowód?"
    ani "do kogo należy dowód X" a raczej "Czy Kowalski ma dowód X?
    KJ

  • 4. Data: 2024-01-02 15:54:55
    Od: cef <c...@i...pl>

    > 10 banków i nowy DO - challenge niestety i trochę zasadzkas.

    Ostatnio dowód wymieniałem w 2015.
    W zasadzie zmian dokonywałem tylko tam gdzie system
    bankowy sam widział, że coś musiało się zmienić i wymuszał.
    Zmieniłem samodzielnie tylko tam gdzie mnie system zmusił.
    Szczególnych perturbacji nie pamiętam- większość banków
    działała, nawet jeśli fizycznie widać było, że nie mogę mieć dowodu
    ważnego sprzed 12 np lat. Dostęp do bazy DO przecież
    mają, ale czy się wymianiają zmianami u klienta? Nie sądzę.

  • 5. Data: 2024-01-02 16:26:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-01-02 o 15:54, cef pisze:
    > Szczególnych perturbacji nie pamiętam- większość banków
    > działała, nawet jeśli fizycznie widać było, że nie mogę mieć dowodu
    > ważnego sprzed 12 np lat.

    To się mogło trochę zmienić. Jak się synowi skończył dowód (pierwszy raz
    w życiu więc przegapił) to mBank odciął go całkowicie (karta przestała
    działać, w oddziale nic nie załatwi) od jego pieniędzy (modna ostatnio
    walka z terroryzmem czy coś podobnego).
    Dalej działa to jakoś tak: telefon na kartę - nie może kupić doładowania
    - nie ma telefonu. W Poznaniu w urzędzie rejestracja podobno tylko przez
    internet, a internet był w telefonie...
    Coś, co kiedyś wydawało się abstrakcją (nie ma cię w systemie znaczy nie
    istniejesz) staje się rzeczywistością.
    P.G.

  • 6. Data: 2024-01-02 17:57:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-01-02 o 16:26, Piotr Gałka pisze:

    > To się mogło trochę zmienić. Jak się synowi skończył dowód (pierwszy raz
    > w życiu więc przegapił) to mBank odciął go całkowicie

    Potestuję w 2025,
    choć już nie mam na czym praktycznie :-)

  • 7. Data: 2024-01-02 18:09:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 2 stycznia 2024 o 15:49:05 UTC+1 Kamil Jońca napisał(a):

    > Już od dłuższego czasu, i chyba nie tylko dla banków.
    > Przy czym, o ile pamiętam, nie pozwala spytać "Jaki Kowalski ma dowód?"
    > ani "do kogo należy dowód X" a raczej "Czy Kowalski ma dowód X?

    Taka to "sztuczna inteligencja".
    W N26 jak rozmawiałem z jednym "kąsultantem" to mi napisał, jaki mają numer
    mojego dowodu w systemie - bo dla niemieckiego banku to jest top secret
    i ani w apce ani w www tego nie wyświetlają (a wszystkie polskie banki,
    jakie mam, wyświetlają - nie pamiętam, czy jest taki, co wyświetla od
    razu cały, ale część wyświetla w mniejszym lub większym stopniu
    "wygwiazdkowany", a po podaniu kodu SMS wyświetlają cały, a są też chyba
    takie, co wyświetlają tylko "wygwiazdkowany" i nie można "odkryć").
    Top secret, a podał.
    Zaś drugi, jak chciałem się upewnić, że dobrze zmienili, to był bardziej
    top secret i napisał, że mi nie napisze, bo to security, ale jak ja mu napiszę,
    bo mogę, skoro mam dowód, to mi potwierdzi, czy ma tak samo.
    Widać mądrzejszy/a (trudno powiedzieć, bo imię tak dziwne, że nie
    jestem w stanie zakwalifikować do płci - bo ta pierwsza to "Maria", więc raczej
    łatwo).

    Co do "rejestru dowodów" to fajny jest w mobywatelu - można sobie obejrzeć dane
    wszystkich,
    jakie się do tej pory miało, oraz jakie były w nich zdjęcia.

    Co do zdjęć to taki hint - może już pisałem - że zdjęcie podobno nie może być starsze
    niż pół roku.
    Oczywiście zwykle jest to nie do sprawdzenia, chyba że ktoś naprawdę się zmienił,
    ale można wpaść w dziurę, jak się np. to samo zdjęcie dawało do paszportu np. 2 lata
    temu - łobuzy
    mają podgląd i nie przyjmują - tzn. to nie jest ich "widzimisię", tzn. tak się
    tłumaczą, tylko
    że "system" i tak rozpozna, że to jest to samo zdjęcie i dowodu nie wyda - albo go
    unieważni.

    Szkoda, bo chyba w 3 dowodach miałem to samo zdjęcie co do dyplomu sobie zrobiłem,
    a że chyba wtedy miałem 12 odbitek w 3 rozmiarach - bo do dowodu było inne, do
    paszportu
    inne i do dyplomu inne - to jeszcze mi zostały i potem sobie docinałem te do
    paszportu
    (do paszportu nie poszły bo w międzyczasie wyszedł ukaz, że mają być en face, a nie,
    jak dawniej,
    lewy półprofil) żeby dawać do kolejnych dowodów.
    Choć może nie szkoda, bo i tak się skończyły.

    Ale w urzędzie zapłaciliśmy za zdjęcia chyba po 60zł (jak nie 80zł),
    więc podstępność kosztowna.

  • 8. Data: 2024-01-02 18:11:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 02 Jan 2024 15:48:44 +0100, Kamil Jońca wrote:

    > Już od dłuższego czasu, i chyba nie tylko dla banków.
    > Przy czym, o ile pamiętam, nie pozwala spytać "Jaki Kowalski ma dowód?"
    > ani "do kogo należy dowód X" a raczej "Czy Kowalski ma dowód X?

    Tak to powinno być zorganizowane.
    wpisujemy dane z dowodu, i wyskakuje "jest dobry", "brak dowodu",
    "utracony".
    I zdjęcie sie wyswietla.

    Tylko jakos strasznie długo tak nie było.

    J.

  • 9. Data: 2024-01-02 18:46:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 09:09:56 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    tłumaczą, tylko
    > że "system" i tak rozpozna, że to jest to samo zdjęcie i dowodu nie wyda - albo go

    W pliku w miare łatwe do sprawdzenia.

    Ale rzeczywiste lubili skanować - mają jakąs rozpoznawarkę?
    Bo juz skanowane nie tak prosto porównać.

> [...]
    nie, jak dawniej,
    > lewy półprofil) żeby dawać do kolejnych dowodów.
    > Choć może nie szkoda, bo i tak się skończyły.

    No i wyglądasz pewnie juz inaczej ...

    > Ale w urzędzie zapłaciliśmy za zdjęcia chyba po 60zł (jak nie 80zł),
    > więc podstępność kosztowna.

    Za urzędowe zdjęcia, czy u prywatnego fotografa, który wynajmuje
    pomieszczenie?

    J.

  • 10. Data: 2024-01-02 18:51:27
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    [...]
    > Ale rzeczywiste lubili skanować - mają jakąs rozpoznawarkę?
    > Bo juz skanowane nie tak prosto porównać.

    E, tam. Mówimy o 'takich samych'[1] zdjęciach.

    Więc jeśli tylko mają zdjęcia z poprzednich dokumentów.

    KJ
    [1] czyli róznice nie będą jakieś gigantyczne z definicji.