  • 21. Data: 2009-03-25 09:51:50
    Temat: Re: Który bank przy kartach chipowych nie da okras'c' klienta?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 25 Mar 2009 10:00:24 +0100, Sebastian napisał(a):

    > Ostatnia nowelizacja prawa bankowego zakazała takich zapisów? A co z
    > kartami wydanymi wcześniej?

    Prawo bankowe nie ma nic do rzeczy. O sprawie mówi ustawa o EIP, a ściśle
    jej art. 28 ust. 1, zgodnie z którym posiadacza obciążają transakcje
    dokonane przez inne osoby, jeśli im *ujawnił kod identyfikacyjny*.

    IMHO jedynym punktem do dyskusji jest niezachowanie obowiązku
    przechowywania kodu z zachowaniem należytej staranności (art. 16 ust. 1
    pkt 1 ustawy), tj. na ile niedbałość może być zrównana w konsekwencjach z
    "udostępnieniem kodu".

    Wszystkie inne rzeczy, jak skimming, podejrzenie pinu poprzez np.
    rejestrację w kamerach przemysłowych, itd. nie powodują powstania
    odpowiedzialności, o której mowa w art. 28 ust. 1 EIP.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 22. Data: 2009-03-25 11:01:07
    Temat: Re: Który bank przy kartach chipowych nie da okraść klienta?
    Od: "m1ch4l.j" <m...@g...com>

    On 25 Mar, 00:15, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

    > Już raz się przejechałem na SMSach z mBanku, gdy próbowałem zapłacić
    > mtransferem za pomocą internetu przez komórkę :) Nie było zasięgu UMTS, więc
    > SMS doszedł dopiero jakiś czas po rozłączeniu sesji GPRS...

    Nie rozumiem. Do mnie SMSy dochodzą normalnie w czasie sesji GPRS. Nie
    raz już zlecałem przelew w mBanku korzystając z telefonu komórkowego
    (nie byłem w zasięgu UMTS) i nie było żadnych problemów.

  • 23. Data: 2009-03-25 11:17:21
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 25 Mar 2009 04:01:07 -0700 (PDT), m1ch4l.j napisał(a):
    > Nie rozumiem. Do mnie SMSy dochodzą normalnie w czasie sesji GPRS. Nie
    > raz już zlecałem przelew w mBanku korzystając z telefonu komórkowego
    > (nie byłem w zasięgu UMTS) i nie było żadnych problemów.

    Widocznie w orange jest inaczej - albo w smartphone'ach HTC (SPV M650).
    Tak samo miałem w N6630, więc być może to faktycznie "ficzer" orange...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 24. Data: 2009-03-25 12:22:35
    Od: "m1ch4l.j" <m...@g...com>

    On 25 Mar, 12:17, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

    > Widocznie w orange jest inaczej - albo w smartphone'ach HTC (SPV M650).
    > Tak samo miałem w N6630, więc być może to faktycznie "ficzer" orange...

    Ja też mam w Orange, więc chyba jednak jest to kwestia telefonu albo
    jego konfiguracji.

  • 25. Data: 2009-03-25 12:46:42
    Od: Marian Stopa <s...@p...home.pl>

    On Wed, 25 Mar 2009 00:10:14 +0100, MarcinF wrote:

    > albo raczej poczekac az juz beda karty tylko z chipem, tyle ze to moze
    > troche potrwac bo musza zniknac niechipowe terminale, ewentualnie juz
    > teraz zdrapac pasek magnetyczny i cieszyc sie bezpieczna karta o
    > funkcjonalnosci ograniczonej do punktow z nowego typu terminalami :)

    Mozna sie jakos oficjalnie pozbyc paska magnetycznego?
    ewentialnie mniej oficjalnie, bo ogolnie mi niepotrzebny, a ostatnio
    w 2 bankomatach ktorych uzywalem znalezli czytniki, wiec nie usmiecha
    mi sie takie zbedne ryzyko...

    --
    stopczyk

  • 26. Data: 2009-03-25 12:57:18
    Od: "m1ch4l.j" <m...@g...com>

    On 25 Mar, 13:46, Marian Stopa <s...@p...home.pl> wrote:

> [...]
    > ewentialnie mniej oficjalnie, bo ogolnie mi niepotrzebny, a ostatnio
    > w 2 bankomatach ktorych uzywalem znalezli czytniki, wiec nie usmiecha

    Silniejszy magnes powinien załatwić sprawę :)

  • 27. Data: 2009-03-25 12:57:37
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 25 Mar 2009 01:07:05 +0100, SDD napisał(a):

    > Internet z karty prepaidowej, kierunkowa antena Yagi (zeby sie zalogowac do
    > BTS/node B w znacznej odleglosci) telefon/modem zakupiony "na bazarze" na
    > drugim koncu Polski pol roku wczesniej, nie wykorzystywany do zadnych innych
    > polaczen a po grubszym fraudzie niszczony... - sa sposoby na "slady w
    > internecie" :)

    No super - i co zrobisz? Pooglądasz pornosy za darmo, zagrasz sobie w
    wirtualnym kasynie, coś wygrasz... i co? Jak wypłacisz pieniądze? Kupisz
    jakąś elektronikę - i gdzie ją wyśle sprzedawca? :)

    A staromodnie, bez internetu - zdobyć pin, ukraść kartę, pójść do bankomatu,
    cieszyć się forsą. Bez kupowania tajnej komórki na drugim końcu kraju :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 28. Data: 2009-03-25 13:41:17
    Od: bzdreg <b...@n...com>

    Jacek Osiecki pisze:
    > wykonane z użyciem PINu odpowiada właściciel karty - czyli złodziej
    > pozostaje bezkarny, a klient goły. Czy za krótko szukałem i jednak jest

    Nie wszędzie sformułowania są identyczne.
    Nie chce mi się teraz szperać po regulaminach, podam 2 z pamięci:
    mBank, którego spuściłem między kratki:
    (Dział V)
    - wszelkie transakcje dokonane z użyciem PINu uważa się za dokonane
    przez właściciela karty
    - wszelkie konsekwencje ujawnienia PINu ponosi właściciel karty.

    To wystarczy, żeby kartę zdyskwalifikować.
    Nie da się NIE UJAWNIĆ pinu płacąc w supermarkecie, gdzie kasy są
    nagrywane na wideo i nawet nie wiesz gdzie jest kamera.
    Powyższe sformułowania praktycznie pozwalają odrzucić reklamację klienta
    w takim przypadku (ambitny ochroniarz w markecie odczytuje Twój pin z
    zapisu wideo, a potem nasłany kieszonkowiec kradnie Ci kartę)

    BZWBK, z którego póki-co korzystam:
    - klient jest zobowiązany do utrzymania w tajemnicy PINu (trzebaby
    klientowi udowodnić niedbalstwo)
    - pin nie może być udostępniony osobom trzecim (co innego "udostępnić",
    a co innego ponosić całkowitą odpowiedzialność za przypadkowe ujawnienie)

    Jest pewna różnica, prawda?

    --
    Tnx. Regards. Bzd.

  • 29. Data: 2009-03-25 13:47:26
    Od: bzdreg <b...@n...com>

    Marian Stopa pisze:
> [...]
    > ewentialnie mniej oficjalnie, bo ogolnie mi niepotrzebny, a ostatnio
    > w 2 bankomatach ktorych uzywalem znalezli czytniki, wiec nie usmiecha

    Troszkę OT, ale tutaj praktyczna realizacja:
    http://halbot.haluze.sk/?id=4247
    (stronka nie zawsze sie otwiera, ale warto popróbować)

    --
    Tnx. Regards. Bzd.

  • 30. Data: 2009-03-25 13:53:16
    Od: "m1ch4l.j" <m...@g...com>

    On 25 Mar, 14:41, bzdreg <b...@n...com> wrote:

    > Nie da się NIE UJAWNIĆ pinu płacąc w supermarkecie, gdzie kasy są
    > nagrywane na wideo i nawet nie wiesz gdzie jest kamera.

    Da się - jedną ręką przykrywam pinpad, drugą wstukuję pin.