  • 1. Data: 2004-06-14 14:08:01
    Temat: Kredyt hipoteczny [za i przeciw]
    Od: "m79" <m...@o...pl>

    Witam,
    Jestem aktualnie na etapie kupna mieszkania, oczywiscie kredycik... na ok
    65kpln.
    Po przejzeniu ofert (glownie na expanderze) zastanawia mnie jakie sa wady i
    zalety kredytow w chf / pln? Troche sie juz gubie...ale tak to jest jak
    czlowiek dostaje za duzo do wyboru...
    Moja sytuacja:
    kredyt: 65000pln (5% wlasnego wkladu)
    rata max: 600pln (czyli w sam raz 15 lat dla pln)
    mozliwosc wczesniejszej splaty bez kosztow ( za ok.2 lata rodzice sprzedaja
    mieszkanie, wiec bede mial duzy przyplyw gotowki )
    Z aktualnych ofert wychodzi ze dla PLN najlepiej PKO BP lub PKO SA...
    Panie w expanderze kusila mnie promocja CHF w Mbanku...2,9% i dowolne
    przewalutowania...kosztorys przy ratach stalych daje w chwili obecnej rate
    mies: ~480 zl... wiec roznica kusi...no, ale jakos te procenty ustalane
    przez "prezesa" mnie troche odstraszaja. Ciekaw jestem jak sie ma zawarcie
    umowy do pozniejszych zmian w "cenniku oplat i prowizji"?Czy banki moga tak
    sobie zmienic tabele oplat?a co za tym idzie zmusic mnie do oplat za rzeczy
    ktore w momencie zawarcia umowy byly bezplatne....w koncu Tabela oplat nie
    jest czescia umowy...bynajmniej tak ja to zrozumialem...a moze sie myle?
    Generalnie...jak kazdy, chcialbym tak wybrac, by nie wdepnac w jakies g**
    pozdrawiam ,
    Mariusz
    PS.przepraszam jesli za duzo, wiecej nie bede...

  • 2. Data: 2004-06-14 14:25:42
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny [za i przeciw]
    Od: "Misiek" <g...@...pl>

> [...]
    > jest czescia umowy...bynajmniej tak ja to zrozumialem...a moze sie myle?
    Banki oczywiście mogą zmienić TOiP, natomiast Ty możesz się z tą tabelą w
    momencie jej zmiany nie zgodzić i rozwiązać umowę - tyle że w tym przypadku
    oznacza to zwrot sumy, którą jesteś winien bankowi...

    Co do procentów - faktycznie, jeśli masz wybór lepiej skorzystać z
    oprocentowania ustalanego typu: WIBOR/LIBOR+prowizja, niż ustalonego przez
    zarządzenie prezesa banku...

    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2004-06-14 15:25:10
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Misiek <g...@...pl> wrote:
    > Co do procentów - faktycznie, jeśli masz wybór lepiej skorzystać z
    > oprocentowania ustalanego typu: WIBOR/LIBOR+prowizja, niż ustalonego
    > przez zarządzenie prezesa banku...

    Akurat bedziemy mieli mozliwosc przetestowania w praktyce ktory kredyt jest
    lepszy...
    Na najblizszym spotkaniu RPP pewnie podniesie stopy.
    Zobaczymy... :)

    P.S. Widzial ktos Tensora?

    http://www.PRnews.pl

  • 4. Data: 2004-06-15 06:28:11
    Od: janoush <j...@i...pl>

    m79 napisał(a):
    > Witam,
    [...]
> [...]
    > przez "prezesa" mnie troche odstraszaja. Ciekaw jestem jak sie ma zawarcie

    Napiszę tak:

    Od dwóch lat mam kredyt w CHF w Multi. Zacząłem od 4%, obecnie mam 3,5 %
    w skali roku. POMIMO, że kurs CHF zwiększył się w ciągu 2 lat z ~2,60
    gdy brałem kredyt do ~3,10 obecnie, a stopy w PLN spadały, NADAL płacę
    niższe raty niż gdybym miał w złotówkach. Co więcej, przez dwa lata
    zaoszczędziłem w stosunku do kredytu w PLN parę tysięcy zł.

    Ty będziesz w lepszej sytuacji niż ja, bo CHF już jest dość wysoko i
    dużo bardziej nie zdrozęje, jeżeli już. Od pewnego czasu EUR i CHF są w
    miarę stabilne.
    To tyle jeśli chodzi o moje doświadczenia z kredytem w CHF.

    Jeśli chodzi o ustalanie % przez prezesa, to różnie. Mi to nie
    przeszkadza. :) Tym bardziej, że kredyt jest w CHF. Jak teraz stopy
    zostaną podwyższone :), to kredyty zdrożeją. A mój raczej (mam nadzieję)
    zostanie na tym samym poziomie. Chociażby dlatego, że oprocentowanie
    jest zależne głównie od kursów na rynku międzybankowym (AMRA, dobrze
    piszę ??), a nie tylko od wskaźników na giełdzie.

    Niestety, decyzję musisz podjąć sam...

    Ja się zastanawiałem prawie 4 miesiące, aż 7.05. złożyłem kwity do Multi
    (pierwszy dzień działania Planów Finansowych). BTW, jestem pierwszym
    klientem któremu udzielono Multiplanu Walutowego :)

    Pozdrawiam

    Janusz

  • 5. Data: 2004-06-15 07:26:11
    Od: "Misiek" <g...@...pl>

    > Akurat bedziemy mieli mozliwosc przetestowania w praktyce ktory kredyt jest
    > lepszy...
    > Na najblizszym spotkaniu RPP pewnie podniesie stopy.
    > Zobaczymy... :)

    Jasne, że kredyty typu WIBOR/LIBOR+procent szybciej reagują na zmiany na rynku
    co może jest mniej korzystne w momencie wzrostu stóp, ale z drugiej strony jest
    korzystniejsze w momencie spadku. Natomiast procent ustalany zarządzeniem
    prezesa banku ma większą bezwładność. Kredyt mieszkaniowy z zasady jest
    długoterminowy i logiczne jest że w tym czasie stopy będą wielokrotnie
    podwyższane i obniżane - ja prawdę mówiąc wolę kredyt, który podąża blisko tych
    stóp. A tak na marginesie: jak to jest w różnych bankach? Jest jakoś jasno
    określone o ile można zmienić procent zarządzeniem prezesa - chodzi mi o
    sytuację gdy stopy rynkowe wzrosną np. o 2% a zarząd podniesie procent o 4%...

    Ja swój kredyt brałem w 2000r. - wtedy w moim banku procent określał zarząd
    banku - na rynku stopy rosły i w krótkim czasie płaciłem 17%. Potem stopy
    rynkowe spadały a mój procent stał i stał (no, były obniżki ale malutkie).
    Na szczęście bank przeszedł na procent zależny od stóp międzybankowych i
    procent kredytu natychmiast spadł mi o kilka %.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 6. Data: 2004-06-15 23:57:49
    Od: "Marcin Kozlowski" <s...@...SUNTOwp.pl>

    Użytkownik "janoush" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > miarę stabilne.
    > To tyle jeśli chodzi o moje doświadczenia z kredytem w CHF.

    po czesci sie z Toba zgadzam, sam mam kredyt w CHF..

    natomiast przy liczeniu trzeba pamietac ze jak wiadomo
    przy udzieleniu kredytu po kursie kupna, w stosunku do spracanego kursu
    sprzedazy traci sie troche pieniazkow - to wiadomo
    trzeba tez pamietac ze prowizja za udzielenie kredytu w Multi jest 2%
    a jak wezmiemy kredyt w PLN np. w PKO BP to tam prowizja chyba
    wynosi 1,2% - to sa kolejne pieniadze ktore na starcie dzialaja na
    niekorzysc

    z tego co pamietam to PKO BP mialo takze ciekawa oferte kredytu w CHF, ale
    okazalo sie ze maja strasznie glupia procedure uruchamiania.
    dokladnie nie pamietam juz.. ale PKO BP udzielalo kredytu CHF z data
    zlozenia wniosku po
    kursie srednim NBP i wyplacalo PLN komus z data uruchomienia po swoim
    kursie..
    efekt byl taki ze mozna bylo albo zyskac , albo stracic na procedurze...

    tak czy inaczej trzba wzisc Excela i zrobic porownanie..

    pozdro
    SirmarK