  • 1. Data: 2010-09-23 21:04:46
    Temat: Fundusz dla 10-latki?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Witam,

    W jaki sposób rodzice mogą kupić jednostki funduszu inwestycyjnego
    dla 10-letniej córki, ale tak, aby to ona była właścicielem?
    (proponowałem, żeby kupili na siebie i dali córce jak przyjdzie czas,
    ale nie chcą tak).

    Tylko kilka tysięcy zł do zainwestowania, okres około 8-10 lat.

    Macie jakieś propozycje?

    --
    Liwiusz

  • 2. Data: 2010-09-23 21:15:52
    Temat: Re: Fundusz dla 10-latki?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

> [...]
    > dla 10-letniej córki, ale tak, aby to ona była właścicielem?
    > (proponowałem, żeby kupili na siebie i dali córce jak przyjdzie czas,

    Kilka razy już pytałem, jak zainwestować pieniądze/założyć konto dla
    dziecka, odpowiedzi były zawsze od "nie da się" poprzez "po co ci to"
    do "nie wiem".

    A przecież, do cholery, zdarza się, że dzieci miewają majątek,
    chociażby w spadku. Pewnie w praktyce rodzice obracają tym na kontach
    założonych na siebie...

    MJ

  • 3. Data: 2010-09-23 21:16:22
    Od: "Bogdan B." <g...@r...pl>

    W dniu 2010-09-23 23:04, Liwiusz pisze:
> [...]
    > żeby kupili na siebie i dali córce jak przyjdzie czas, ale nie chcą tak).
    >
    > Tylko kilka tysięcy zł do zainwestowania, okres około 8-10 lat.

    Np. to:
    <http://arka.pl/produkty/systematyczne-oszczedzanie/
    pewny-start-dziecka/pewny-start-dziecka.html>
    Albo coś podobnego w innych TFI, AFAIR to Amplico TFI dopuszczało że
    uczestnikiem może być małoletni.
    Czy rodzice zdają sobie sprawę że odkupienie jednostek małoletniego
    uczestnika będzie wymagało decyzji sądu rodzinnego? Bo myślę że jak się
    dowiedzą to im przejdzie kupowanie na dziecko.

  • 4. Data: 2010-09-23 21:19:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-23 23:16, Bogdan B. pisze:

    > Czy rodzice zdają sobie sprawę że odkupienie jednostek małoletniego
    > uczestnika będzie wymagało decyzji sądu rodzinnego? Bo myślę że jak się
    > dowiedzą to im przejdzie kupowanie na dziecko.

    To akurat byłaby zaleta - nie wydadzą przy chwilowej zachciance.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-09-23 21:24:34
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    grup dyskusyjnych:i7gfdf$sqm$...@n...onet.pl...

    Mnie przychodzi do głowy jako być może potencjalna możliwość albo jako jakiś
    rachunek powierniczy albo jako fundusze opakowane w produkt ubezpieczeniowy.

    Klasycznego rachunku z jednostkami funduszy otworzyć się nie da. A nawet
    jakby się dało, to też nienajlepiej, bo do 13 roku życia nie da się z niego
    nic wypłacić.

  • 6. Data: 2010-09-23 21:25:20
    Od: "Bogdan B." <g...@r...pl>

    W dniu 2010-09-23 23:19, Liwiusz pisze:

    > To akurat byłaby zaleta - nie wydadzą przy chwilowej zachciance.

    No jak dla kogo. Jeżeli ktoś uważa się za nieodpowiedzialnego, to może.
    My się zdecydowaliśmy że jednostki będą własnością matki, po osiągnięciu
    pełnoletności będzie darowizna (zakładamy że utrzyma się zwolnienie od
    podatku dla I grupy podatkowej).
    Ale na pewno sporo TFI dopuszcza że uczestnik jest małoletni - trzeba
    poczytać statuty funduszy. Do eksperymentów praktycznych nie doszliśmy
    z powodu jak wyżej.

  • 7. Data: 2010-09-23 21:45:29
    Od: b...@o...pl

    > bo do 13 roku zycia nie da sie z niego nic wyplacic.

    nie da sie w ogóle czy nie da sie bez zgody sądu rodzinnego?

  • 8. Data: 2010-09-23 21:47:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > To akurat byłaby zaleta - nie wydadzą przy chwilowej zachciance.

    No i komornik nie zajmie tak łatwo - może tu tkwi problem?

  • 9. Data: 2010-09-23 21:49:55
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik <b...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > nie da sie w ogóle czy nie da sie bez zgody sądu rodzinnego?

    Nie da się bez zgody SRiO naturalnie.

  • 10. Data: 2010-09-24 08:44:51
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > ale nie chcą tak).
    >
    > Tylko kilka tysięcy zł do zainwestowania, okres około 8-10 lat.

    Jest takie coś jak "instytucja" przedstawiciela ustawowego,córka będzie
    właścicielem ale rodzice będą występowali w jej imieniu do momentu
    osiągnięcia pełnoletności/dorosłości,w każdym z TFI są jakieś tam
    wewnętrzne uregulowania tej kwestii,np.dokonanie wypłaty,konwersji
    etc.powiedzmy raz w miesiącu kalendarzowym do kwoty np.1000 pln bez zgody
    sądu rodzinnego, powyżej tej kwoty już trzeba składać wniosek do sądu
    rodzinnego. Trzeba indywidualnie rozważyć, czy się to opłaca kwestia
    rodzaju funduszu,jego ryzyka i środków jakie tam będą lokowane.