  • 1. Data: 2010-12-20 15:17:57
    Temat: Czy warto obniżyć marżę kosztem programu oszczędzania?
    Od: Marcin Stawny <m...@U...onet.pl>

    Witajcie,

    Bank oferuje kredyt z marżą, którą obniży o 0,6 pkt procentowego, jeśli
    zobowiążę się wpłacać co miesiąc 540 zł przez min. 5 lat, z tym, że
    muszę od razu wpłacić 1 rok z góry, czyli ok. 6500 zł. Do tego
    bezprowizyjnie mogę te środki odebrać dopiero po 10 latach.

    Różnica 0,6 punktu procentowego, to ok. 160 zł mniej na racie.

    Z jednej strony to niby fajnie, bo będzie niższa rata, z drugiej strony
    w ostatecznym rachunku muszę opłacić o 380 zł więcej miesięcznie przez
    przynajmniej 5 lat, a pieniądze będę mógł odebrać po 10 latach (pomijam
    potencjalne stopy zwrotu z takiego programu oszczędzania, a może
    niesłusznie?).

    Jak to mam sobie policzyć? Z PVA? Tak od strony kalkulacji czysto
    finansowej?

    --
    Marcin Stawny
    http://marcinstawny.com

  • 2. Data: 2010-12-20 15:53:06
    Od: "Michał K." <n...@n...org>

    W dniu 2010-12-20 16:17, Marcin Stawny pisze:
> [...]
    > niesłusznie?).
    >
    > Jak to mam sobie policzyć? Z PVA? Tak od strony kalkulacji czysto

    Sprawa "prosta, ale niełatwa" ;) - zapewne jest to jakieś ubezpieczenie
    z funduszami kapitałowymi (?). Jeśli tak, to ile biorą rocznie za
    zarządzanie + ile wynosi tzw. opłata stała (administracyjna)? Oblicz,
    ile pociągną z tytułu tych opłat i jeśli suma opłat > zysk na marży, to
    na pewno nie ma sensu się w to pchać, jeśli suma opłat < zysk na marży
    to wtedy można się zastanowić.
    Oczywiście- podobnie jak Ty- pomijam tutaj stopę zwrotu, która może
    być bardzo dobra lub bardzo kiepska (co będzie za 10 lat tego nie wie
    nikt).
    Pytanie też jak ułożysz sobie portfel i jak nim będziesz zarządzać. 10
    letnia "inwestycja" w fundusze pienięzno- obligacyjne wydaje się być
    dość pewna i bezpieczna- więc porównywalna z lokatami, ale uwzględnić
    należy znów te opłaty za zarządzanie.

    Osobiście przy moim kredycie (bardzo niedużym) zdecydowałem się na takie
    rozwiązanie (bank zrezygnował z całkowicie z prowizji i zszedł
    konkretnie z marży), ale u mnie zarówno kredyt jak i program
    oszczędzania to stosunkowo nieduże kwoty. Stwierdziłem, że zobaczę jak
    wyjdzie, a jednak motywacja do oszczędzania jest konkretna- i wolę
    pieniądze wrzucić w błoto własnych złych decyzji i prowizji za
    zarządzanie niż w błoto wyższych odsetek od kredytu ;)

    Michał

  • 3. Data: 2010-12-20 17:25:34
    Od: "Tomasz [Bubon]" <t...@g...com>

    > Jak to mam sobie policzyć? Z PVA? Tak od strony kalkulacji czysto
    > finansowej?
    >
    > --
    > Marcin Stawnyhttp://marcinstawny.com

    Za mało podałeś detali, żeby to sobie wyliczyć.
    Przede wszystkim, nie wiadomo czy masz gwarancje ochrony wpłaconych
    środków - pewnie nie - więc trudno cokolwiek stwierdzić.
    Po drugie nieznane są opłaty administracyjne i za zarządzanie
    funduszem(?) - one znacznie mogą obniżyć zyskowność inwestycji.
    Po trzecie w co dokładnie inwestujesz? W jakie fundusze, indeksy?
    Po czwarte: 10 lat to dużo czasu, co jeśli nagle będziesz potrzebował
    tych zainwestowanych pieniędzy.
    Po piąte: jeśli rozważasz zwiększenie miesięcznej raty o 380 zł to
    znaczy, że tym bardziej stać Cię na miesięczną ratę zwiększoną o 160
    zł :)

    Jestem przeciwnikiem bycia uwiązanym długoletnim, niejako przymusowym
    planem oszczędzania w produkcie wysoko-kosztowym.
    Sam sobie wolę odkładać pieniądze na konta oszczędnościowe abo na
    wybrane przeze mnie fundusze, które kupuję nie płacąc prowizji i
    sprzedając wtedy, kiedy ja chcę.

  • 4. Data: 2010-12-20 17:39:57
    Od: Marcin Stawny <m...@U...onet.pl>

    W dniu 2010-12-20 18:25, Tomasz [Bubon] pisze:

    > Za mało podałeś detali, żeby to sobie wyliczyć.
    > Przede wszystkim, nie wiadomo czy masz gwarancje ochrony wpłaconych
    > środków - pewnie nie - więc trudno cokolwiek stwierdzić.

    To jest "ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami
    kapitałowymi DB inwestuj w przyszłość - aktywne oszczędzanie", z tego,
    co rozumiem, to 100% ochrony kapitału przy funduszach
    stabilnych/obligacyjnych, mam rację?

    > Po drugie nieznane są opłaty administracyjne i za zarządzanie
    > funduszem(?) - one znacznie mogą obniżyć zyskowność inwestycji.

    Miesięczna opłata administracyjna wynosi 9 PLN.
    Opłata za zarządzanie - celowałbym raczej w stabilne/obligacyjne -
    wynosi ok. 1,30% rocznie.

    > Po trzecie w co dokładnie inwestujesz? W jakie fundusze, indeksy?

    Stabilne/obligacyjne.

    > Po czwarte: 10 lat to dużo czasu, co jeśli nagle będziesz potrzebował
    > tych zainwestowanych pieniędzy.

    No i właśnie o to chodzi - równie dobrze sam mogę sobie zarządzać tymi
    pieniędzmi a nie uwiązywać ich na 10 lat - koszt alternatywny jest dla
    mnie dosyć wysoki.

    > Po piąte: jeśli rozważasz zwiększenie miesięcznej raty o 380 zł to
    > znaczy, że tym bardziej stać Cię na miesięczną ratę zwiększoną o 160
    > zł :)

    Mimo wszystko wolałbym mieć ratę w kwocie zbliżonej do kwoty wynajmu, a
    nie wyższą o 400 zł ;)

> [...]
    > Sam sobie wolę odkładać pieniądze na konta oszczędnościowe abo na
    > wybrane przeze mnie fundusze, które kupuję nie płacąc prowizji i

    Ja podobnie, wolę mieć te pieniądze na czarną godzinę (np. utrata
    zdrowia, pracy, odpukać w niemalowane) niż mieć niższą marżę. Kwestia
    tylko taka, jak miarodajnie uzasadnić za i przeciw obu opcji.

    --
    Marcin Stawny

  • 5. Data: 2010-12-20 18:17:10
    Od: "Tomasz [Bubon]" <t...@g...com>

    Jeżeli są to fundusze inwestycyjne to na 99% nie ma gwarancji ochrony
    kapitału.
    Niestety na stronie dojczbanku odsyłają do regulaminu dostępnego w
    placówce.

  • 6. Data: 2010-12-20 19:02:11
    Od: Marcin Stawny <m...@U...onet.pl>

    W dniu 2010-12-20 19:17, Tomasz [Bubon] pisze:

    > Jeżeli są to fundusze inwestycyjne to na 99% nie ma gwarancji ochrony
    > kapitału.
    > Niestety na stronie dojczbanku odsyłają do regulaminu dostępnego w
    > placówce.

    Jeśli tak faktycznie jest, to mam już odpowiedź.
    Dostałem regulamin, ale nie mam dzisiaj możliwości go przeczytać
    dokładnie - jutro go przejrzę.

    Marcin Stawny

  • 7. Data: 2010-12-20 20:02:37
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Jeśli tak faktycznie jest, to mam już odpowiedź.
    > Dostałem regulamin, ale nie mam dzisiaj możliwości go przeczytać
    > dokładnie - jutro go przejrzę.

    nie warto w to wchodzić, jeżeli chcesz inwestować w fundusze to rób to
    samodzielnie i nie pchaj się w jakieś PSO

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 8. Data: 2010-12-22 20:56:14
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Marcin Stawny wrote:
> [...]

    > zdrowia, pracy, odpukać w niemalowane) niż mieć niższą marżę. Kwestia
    > tylko taka, jak miarodajnie uzasadnić za i przeciw obu opcji.

    Mam ten produkt, podobne warunki i kwoty.

    Dlaczego sie zdecydowalem:

    1) jakas wymierna korzysc na dzien dobry (obniza marzy i prowizji)
    2) poczucie koniecznosci oszczedzania z horyzontem 10-15 lat (dorastanie
    dziecka) i dotychczasowy brak dyscypliny w tym zakresie :)
    3) formula jednorazowych, rocznych platnosci (skorelowana z wyplata
    premii od pracodawcy), i mozliwosc przejscia na platnosci miesieczne jak
    sie premie skoncza ;)

    Wyniki (z glowy, nie chce mi sie szukac danych logowania do Generali) -
    netto (po kosztach, ale przed belka) na poziomie 2,5% rocznie, 100% w
    jakims funduszu obligacyjnym (mialem tym zarzadzac nieco bardziej
    aktywnie, ale jak zwykle czasu brakuje). Generalnie, jak wyjde na 0
    wzgledem inflacji, bedzie dla mnie OK.

    Odstrasza najbardziej koszt przedterminowego wykupu, w 7 roku wynosi 25%
    skladki naleznej za pierwsze 5 lat, czyli efektywnie 18% (chyba ze
    zaprzestaniesz wplat po 5 latach to 25%) - z mojego punktu widzenia
    akceptowalne w razie duuuzej zyciowej awarii (na licytacji komorniczej
    mieszkania mozna stracic wiecej).

    Niemniej na wypadek awarii staram sie miec jeszcze inny backup, a ten
    produkt ma charakter funduszu celowego.

    Z praktycznych rzeczy - podzialu skladki i przenoszenia kapitalu miedzy
    funduszami mozna dokonywac samodzielnie za pomoca portalu (pierwsze 10
    zmian w roku bezplatnie) - co w przypadku Generali nie bylo dla mnie
    takie oczywiste, bo ich strona jest dosc toporna.

    Pozdrawiam
    Wieslaw