  • 1. Data: 2008-01-08 20:26:23
    Temat: Clarkson i jego 500 funciaków
    Od: Rafal Jankowski <r...@w...edu.pl>

    21.html
    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/showb
    iz/showbiznews.html?in_article_id=506242&in_page_id=
    1773

    W skrócie:
    Clarkson podał do publicznej wiadomości numer swojego konta bankowego oraz
    swoje dane teleadresowe (a raczej wskazówki jak je zdobyć) i okazało się,
    że są to wystarczające informacje żeby wbrew jego woli wyprowadzić
    pieniądze z konta. Co więcej bank odmówił udostępnienia danych
    złodzieja zasłaniając się tamtejszą ustawą o ochronie danych osobowych
    (czy czymś w tym stylu).

    Czyli wygląda, że wszystko odbyło się legalnie(?). Czy ktoś kto zna lepiej
    tamtejsze realia mógłby przybliżyć jak to możliwe i czy rzeczywiście
    brytyjskie banki są aż tak daleko za Murzynami? Mam konto w moneybookers i
    jakoś niefajny jest dla mnie ten news.

  • 2. Data: 2008-01-08 20:33:11
    Temat: Re: Clarkson i jego 500 funciaków
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 8 Jan 2008 21:26:23 +0100,
    osoba podpisana: Rafal Jankowski <r...@w...edu.pl>
    napisała:
    [...]
> [...]
    > tamtejsze realia mógłby przybliżyć jak to możliwe i czy rzeczywiście
    > brytyjskie banki są aż tak daleko za Murzynami? Mam konto w moneybookers i
    To co mi przychodzi do głowy to:
    1. Czeki
    2. "polecenie zapłaty" - tam o wiele łatwiej coś takiego wygenerować niż
    u nas.

    KJ

    Nie przerywaj mi, kiedy ja przerywam
    --W.Churchill

  • 3. Data: 2008-01-08 21:27:47
    Od: Piotr Gralak <g...@g...pl>

    Kamil Jońca napisał(a):
> [...]
    > To co mi przychodzi do głowy to:
    > 1. Czeki
    > 2. "polecenie zapłaty" - tam o wiele łatwiej coś takiego wygenerować niż

    Number 2 w tym przypadku zadziałał.
    Wiele spraw na wyspach załatwia się bardziej wygodnie niż bezpiecznie.
    Coś za coś. Żeby zgodzić się na polecenie zapłaty np. dla firmy
    energetycznej wchodzę na ich stronę, bez żadnego logowania zresztą,
    podaję swój numer klienta i swoje dane konta i już - działa.
    Podobnie przeniesienie numeru w telekomach. Dzwonię do nowego operatora
    ze starego numeru i mówię: proszę przenieść ten numer do was. OK - za 2
    godziny będzie działać.
    Życie jest o wiele łatwiejsze. Ale coś za coś, większa wygoda, mniejsze
    bezpieczeństwo. A propos Clarksona to nie będzie miał żadnych problemów
    z odzyskaniem pieniędzy - podobnie jak u nas każde polecenie zapłaty
    można skutecznie odwołać.

    PG

  • 4. Data: 2008-01-08 21:30:29
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Sty, 21:27, Piotr Gralak <g...@g...pl> wrote:

> [...]
    > bezpieczeństwo. A propos Clarksona to nie będzie miał żadnych problemów
    > z odzyskaniem pieniędzy - podobnie jak u nas każde polecenie zapłaty

    Tylko jak sie ma do tego odmowa podania przez bank danych osobowych
    zlecajacego?
    W powyzszym przypadku odpowiedz powinna byc -" to pan zlecal"

  • 5. Data: 2008-01-08 22:52:21
    Od: Piotr Gralak <g...@g...pl>

    krzysztofsf napisał(a):

    > Tylko jak sie ma do tego odmowa podania przez bank danych osobowych
    > zlecajacego?
    > W powyzszym przypadku odpowiedz powinna byc -" to pan zlecal"

    The bank cannot find out who did this because of the Data Protection Act
    and they cannot stop it from happening again.

    Z tekstu wynika, że bank nie może się tego dowiedzieć.
    Czyli po prostu do banku przyszło polecenie zapłaty które musiało zostać
    zrealizowane, bo bank nie wymaga od klienta dostarczenia żadnej zgody.

    Zresztą musimy wziąć poprawkę na przekłamania medialne.

    Bank oczywiście zakłada, że skoro jakaś firma wystąpiła z żądaniem
    polecenia zapłaty, to jej klient - a właściciel rachunku - zgodził się
    na to.
    Co jak podałem na przykładzie, nawet w przypadku uczciwości firmy, nie
    musi być prawdą. Znając mój numer klienta i moje dane bankowe każdy mógł
    w internecie ustanowić direct debit na rzecz danej firmy.

    Wiem że to trochę nie mieści się w głowie z polskiego punktu widzenia :)
    Ale to działa i dopóki poziom fraudów jest akceptowalny to nie widzę
    powodu, by to zmieniać.

    PG

  • 6. Data: 2008-01-09 10:11:06
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 08 Jan 2008 22:52:21 +0000, Piotr Gralak napisał(a):

> [...]
    > Czyli po prostu do banku przyszło polecenie zapłaty które musiało zostać
    > zrealizowane, bo bank nie wymaga od klienta dostarczenia żadnej zgody.

    Cóż, generalnie to jest to kpina a nie bezpieczeństwo :)
    Już wolę się logować, podawać hasła niż pewnego dnia dowiedzieć się że ktoś
    mi wyczyścił konto (bo np. zobaczył mój numer konta na wyciągu zabranym ze
    skrzynki pocztowej)...

    Generalnie na tzw. zachodzie bezpieczeństwo w bankowości jest duuuużo niższe
    niż u nas - widać to choćby po idiotycznym podejściu Citibanku... Nie mogę
    mieć internetowego dostępu do konta karty płatniczej, dopóki nie wygeneruję
    sobie dla niej PINu i tegoż pinu, razem z numerem karty, nie podam na
    stronie citibanku :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    "To nie logika, to polityka"

  • 7. Data: 2008-01-09 12:58:48
    Od: Piotr Hołda <p...@w...pl>

    Piotr Gralak pisze:

    > Wiem że to trochę nie mieści się w głowie z polskiego punktu widzenia :)
    > Ale to działa i dopóki poziom fraudów jest akceptowalny to nie widzę
    > powodu, by to zmieniać.

    To jest krąg kulturowy, w którym słowo (choćby wypowiedziane przez
    telefon) ma prawie tą samą wagę co papier. Nie dziwię się, że większości
    Polaków się to nie mieści w głowach. Mamy na tym polu spore zaległości.
    Słynna angielska powściągliwość nie wzięła się z niczego. Jest pochodną
    odpowiedzialności za słowa. U nas pojęcie nieco abstrakcyjne :)

    Piotr Hołda

  • 8. Data: 2008-01-09 13:05:03
    Od: "ES" <e...@g...pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> napisał(a):

> [...]
    > mieć internetowego dostępu do konta karty płatniczej, dopóki nie wygeneruję
    > sobie dla niej PINu i tegoż pinu, razem z numerem karty, nie podam na

    PIN wygenerowałem, bo bywam w Czechach i na Słowacji, a z raz na rok, na
    stacji Neste.
    Nigdy ani PINu, ani numeru karty kredytowej nie podawałem logując się do Citi.
    Klientem Citi jestem od ubiegłego roku, i jak widać, trochę się pozmieniało w
    tym banku.
    Loguję się numerem klienta (to nie numer KK) i swoim własnym hasłem.

  • 9. Data: 2008-01-09 19:01:04
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>

    On Wed, 9 Jan 2008 10:11:06 +0000 (UTC), Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    > mieć internetowego dostępu do konta karty płatniczej, dopóki nie wygeneruję
    > sobie dla niej PINu i tegoż pinu, razem z numerem karty, nie podam na

    Nie wiem czy spodoba Ci się taka rada, ale w sumie możesz założyc darmowe
    Konto Oszczędnościowe - do niego wydają chyba coś takiego jak karta
    identyfikacyjna. Wówczas do systemu logujesz się podając dane tejże karty
    identyfikacyjnej i masz podgląd Konta Oszczędnościowego oraz KK.

    W Citi karty debetowe są produkowane w oddziałach od ręki, więc pewnie
    sprawę udałoby Ci się załatwić w ciagu maksymalnie godziny podczas jednej
    wizyty w oddziale, bez czekania później na listonosza.

    --
    Marcin Mokrzycki
    gg:659336 o2:mmokrzycki

  • 10. Data: 2008-01-09 20:09:26
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Piotr Hołda napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >Słynna angielska powściągliwość nie wzięła się z niczego. Jest pochodną
    >odpowiedzialności za słowa. U nas pojęcie nieco abstrakcyjne :)

    Masz całkowitą rację jeżeli chodzi o odpowiedzialność za słowo. U nas
    z tym cienko (ze szczególnym uwzględnieniem dziennikarzy...).

    Ale jak wyegzekwować odpowiedzialność "za słowo" od nieznanego
    sprawcy? Dlatego mam nadzieję, że "na tym polu spore zaległości"
    w tej akurat kwestii, czyli posługiwania się numerami kont bankowych
    nie zostaną odrobione. :)
    No, chyba, że klient sam bardzo tego chce i upoważni bank do realizacji
    poleceń zapłaty "na słowo".

    U nas da się zrobić kawał przelewając 1 centa (o ile bank pobiera
    prowizję za przyjęcie przelwu zagranicznego), przelać/wpłacić
    "łapówkę" (vide obawy b. premiera) czy przelać dowolną kwotę
    z frapującym tytułem np. "Rozliczenie należności za przemycone
    narkotyki".

    Z ciekawości: w których państwach jest podobnie jak w przypadku
    p. Clarksona? W. Brytaniia, USA. W Irlandii też?
    Gdzie jeszcze? A może będzie krócej - gdzie jest tak jak u nas?
    Informacje z Europy i całego świata mile widziane.

    Arek