  • 1. Data: 2006-10-18 09:53:31
    Temat: Bezpieczeńswwo i wygoda w Kredyt Banku
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    "Tajemniczy wyciek z konta w Kredyt Banku"
    18.html
    Bank odmawia zwrotu pieniędzy okradzionego klienta, bo
    "nie stwierdzono nieprawidłowości w pracy serwisu,
    ani naruszeń lub prób naruszeń systemu zabezpieczeń".
    - Przelew wykonano, posługując się danymi,
    które powinien znać tylko ten klient"

    A jakie dane są potrzebne do wykonania przelewu w KB?
    Do zalogowania:
    - 8-cyfrowy identyfikator
    - stały 6-cyfrowy pin

    do wykonania przelewu:
    - ten sam stały 6-cyfrowy pin co do logowania
    - wybrane losowo 3 litery z przydzielonego, stałego, 6-literowego hasła
      (klient dostaje na stałe tzw. KB-kartę z identyfikatorem i hasłem)
    - wybrane losowo 2 cyfry z Peselu klienta
    - 2 znaki przepisane z obrazka widocznego w systemie

    Klient nie ma prostej możliwości zmiany hasła ani pinu do logowania
    - zmiana jest płatna 5zł i wymaga wizyty w oddziale - wymiana KB-karty.
    (Przy okazji nie ma też możliwości ustalenia/zmiany pinu do karty VE/Maestro)

    Krótko mówiąc w KB miarą bezpieczeństwa transakcji
    jest upierdliwość jej wykonania. Przy takim podejściu
    wystąpienie sytuacji jak w powyższym linku to tylko kwestia czasu.
    Ktoś ma ochotę założyć konto w KB?;-)

  • 2. Data: 2006-10-18 18:32:24
    Temat: Re: Bezpieczeńswwo i wygoda w Kredyt Banku
    Od: " Manwe" <u...@g...pl>

    S.T. <n...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Klient nie ma prostej możliwości zmiany hasła ani pinu do logowania
    > - zmiana jest płatna 5zł i wymaga wizyty w oddziale - wymiana KB-karty.

    To w końcu ma, czy nie ma? Zdecyduj się.
    To, że jest to operacja płatna nie oznacza, że nie można jej wykonać ;)

    > Krótko mówiąc w KB miarą bezpieczeństwa transakcji
    > jest upierdliwość jej wykonania. Przy takim podejściu
    > wystąpienie sytuacji jak w powyższym linku to tylko kwestia czasu.
    > Ktoś ma ochotę założyć konto w KB?;-)

    No wiesz, jeżeli użytkownik nie sprawdza z jaką stroną się łączy, nie sprawdza
    certyfikatu, nie dziwi go, że podczas logowania musi podać informacje o które
    system nigdy nie pytał, to niech później nie ma pretensji do banku.

    Głupich nie sieją...

  • 3. Data: 2006-10-18 19:14:37
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 Oct 2006 18:32:24 +0000 (UTC),
    osoba podpisana: Manwe <u...@g...pl>
    napisała:

    > To w końcu ma, czy nie ma? Zdecyduj się.
    > To, że jest to operacja płatna nie oznacza, że nie można jej wykonać ;)

    Nie ma P R O S T E J możliwości zmiany hasła. Czytenie ze zrozumieniem
    to podstawówka chyba jest.

> [...]
    > certyfikatu, nie dziwi go, że podczas logowania musi podać informacje o które
    > system nigdy nie pytał, to niech później nie ma pretensji do banku.

    Chwila. OIDP to "zabaezpieczeniami" w KB są 2 stałe hasła (+pesel),
    zainstalowany keylogger nie musi się w żaden sposób ujawniać,
    podmieniać certyfikatów itd. On tylko będzie logował naciskane
    klawisze ...
    I jak, geniuszu, chcesz sprawdzić, czy wszystko jest w porządku czy nie ?
    KJ

    Jak ktoś ma pecha, to złamie ząb podczas seksu oralnego (S.Sokół)

  • 4. Data: 2006-10-18 20:17:53
    Od: " Manwe" <u...@g...pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie ma P R O S T E J możliwości zmiany hasła. Czytenie ze zrozumieniem
    > to podstawówka chyba jest.

    Zdefiniuj pojęcie PROSTEJ zmiany hasła ;)
    Bo jeżeli uważasz, że użytkownik powinien mieć możliwość zmiany hasła np. w
    serwisie transakcyjnym to byłoby to na pewno obniżenie poziomu zabezpieczeń.
    Jak sądzisz ilu użytkowników zamiast 6 losowo wygenerowanych liter, wybierze
    sobie coś łatwego do zapamiętania?
    W związku z tym taka, a nie inna procedura zmiany hasła (a w zasadzie wymiana
    KB karty) jest jak najbardziej sensowna.

> [...]
    > klawisze ...
    > I jak, geniuszu, chcesz sprawdzić, czy wszystko jest w porządku czy nie ?

    Przecież potwierdzając operację w KB24 nie wpisujesz całego hasła z KB karty,
    tylko wybrane losowo 3 litery. Co z tego, że keylogger je zapisze? I tak nie
    znasz całego hasła.

    To nie za pomocą keylogger'a ktoś się włamał na to konto, tylko za pomocą
    podstawionej stronki na której gościu podał wszystkie swoje dane.

    pozdrawiam serdecznie :)

  • 5. Data: 2006-10-18 20:33:16
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 Oct 2006 20:17:53 +0000 (UTC),
    osoba podpisana: Manwe <u...@g...pl>
    napisała:

    > Zdefiniuj pojęcie PROSTEJ zmiany hasła ;)
    > Bo jeżeli uważasz, że użytkownik powinien mieć możliwość zmiany hasła np. w
    > serwisie transakcyjnym to byłoby to na pewno obniżenie poziomu zabezpieczeń.
    A jakieś uzasadnienie tego, przyznam, nowatorskiego dla mnie poglądu ?

    > Jak sądzisz ilu użytkowników zamiast 6 losowo wygenerowanych liter, wybierze
    > sobie coś łatwego do zapamiętania?

    Jeśli się ich *zmusi* to wszyscy. Odpowiednie narzędzia (np. libpam*,
    oracle tez ma coś podobnego) istnieją. Ale trzeba *chcieć* je
    zastosować.

    > W związku z tym taka, a nie inna procedura zmiany hasła (a w zasadzie wymiana
    > KB karty) jest jak najbardziej sensowna.
    Jakby to ując: sama kb karta jest bezsensowna. I to czy jest wymieniana
    w oddziale czy nie, nie zmienia w znaczący sposób jej (bez) sensowności.

    [...]
    > Przecież potwierdzając operację w KB24 nie wpisujesz całego hasła z KB karty,
    > tylko wybrane losowo 3 litery. Co z tego, że keylogger je zapisze? I tak nie
    > znasz całego hasła.

    A kto powiedział, że keylogger nie funkcjonował tam powiedzmy ...
    miesiąc ? Uważasz, że nie mógł (przy średnio aktywnym użytkowniku)
    poznać wszystkich znaków ?

    > To nie za pomocą keylogger'a ktoś się włamał na to konto, tylko za pomocą
    > podstawionej stronki na której gościu podał wszystkie swoje dane.

    Byłes przy tym ? Bo ja wśród spamu dostaję dużo phishingowych maili (ten
    słynny mBanku też dostałem), ale KB nie uświadczyłem. A jakieś inne
    metody skłonienia człowieka do wejścia na podmienioną stronę (podmiana DNS na
    przykład) to jakoś mi się prostsze od keyloggera nie wydają.

    KJ

    Anyone can make an omelet with eggs. The trick is to make one with none.

  • 6. Data: 2006-10-18 21:36:05
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Zdefiniuj pojęcie PROSTEJ zmiany hasła ;)
    > Bo jeżeli uważasz, że użytkownik powinien mieć możliwość zmiany hasła np. w
    > serwisie transakcyjnym to byłoby to na pewno obniżenie poziomu zabezpieczeń.

    Widzę, że logika 'upierdliwe = bezpieczne' bardzo Ci pasuje ...
    Może w ramach logowania zaproponujesz rozwiązywanie krzyżówki ?;-)

> [...]
    > W związku z tym taka, a nie inna procedura zmiany hasła (a w zasadzie wymiana
    > KB karty) jest jak najbardziej sensowna.

    Twierdzisz, że hasło istniejące materialnie (na KBkarcie)
    jest bezpieczniejsze od tego, które istnieje wyłącznie w mojej pamięci?

    > Przecież potwierdzając operację w KB24 nie wpisujesz całego hasła z KB karty,
    > tylko wybrane losowo 3 litery. Co z tego, że keylogger je zapisze? I tak nie
    > znasz całego hasła.

    Połowa hasła już za jednym logowaniem, toz to mzrzenie hakera ;-P

    > To nie za pomocą keylogger'a ktoś się włamał na to konto, tylko za pomocą
    > podstawionej stronki na której gościu podał wszystkie swoje dane.

    A to, to gdzie wyczytałeś, albo skąd wiesz?

  • 7. Data: 2006-10-20 11:30:41
    Od: " Manwe" <u...@g...pl>

    S.T. <n...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Widzę, że logika 'upierdliwe = bezpieczne' bardzo Ci pasuje ...
    > Może w ramach logowania zaproponujesz rozwiązywanie krzyżówki ?;-)

    Zgadzam się z tym, że zatwierdzanie operacji w KB24 jest upierdliwe. Jest tak
    od momentu gdy wprowadzili konieczność podawania cyfr z PESEL'a i znaczków z
    obrazka. O tym nie dyskutujemy ;)
    Natomiast jak sądzisz, ilu użytkowników gdyby miało możliwość zmiany hasła
    (tego które obecnie jest na KB Karcie) zmieniłoby go na coś prostego = łatwego
    do zapamiętania? O tym czym to grozi będzie poniżej ;)

    > Twierdzisz, że hasło istniejące materialnie (na KBkarcie)
    > jest bezpieczniejsze od tego, które istnieje wyłącznie w mojej pamięci?

    Jest bezpieczniejsze w tym sensie, że składa się z losowo wygenerowanych
    liter. Nośnik jest mniej istotny ;)

    > Połowa hasła już za jednym logowaniem, toz to mzrzenie hakera ;-P

    Wytłumacz, jaki pożytek można zrobić z 3 liter z hasła, nie znając na której
    pozycji się znajdują?
    Nawet zakładając, że będziesz znał wszystkie litery to i tak nie ułożysz z
    nich hasła. A próba wpisywania ich na chybił trafił powoduje zablokowanie
    dostępu do KB24 po 3 nieudanej próbie.
    Zupełnie inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby użytkownik mógł sam
    zmienić/ustalić hasło. Zakładając, że znaczna część ustawiałaby hasło
    'słownikowe' to złamanie takiego hasła - znając wszystkie znaki ale nie znając
    pozycji - byłoby banalne.

    > A to, to gdzie wyczytałeś, albo skąd wiesz?

    Szklana kula mi powiedziała ;)

  • 8. Data: 2006-10-20 11:53:40
    Od: Remigiusz Babicz <r...@p...onet.pl>

    Manwe wrote:
    > S.T. <n...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Wytłumacz, jaki pożytek można zrobić z 3 liter z hasła, nie znając na której
    > pozycji się znajdują?

    Bardzo prosto: system pyta o 1 - 3 - 5 literę (zawsze w kolejności
    rosnącej). Zapewniam cię, że mając wystarczająco dużo próbek odgadniesz
    CAŁE hasło bez najmniejszych problemów.

    reik.

  • 9. Data: 2006-10-20 12:00:10
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Manwe napisał(a):
    > Przecież potwierdzając operację w KB24 nie wpisujesz całego hasła z KB karty,
    > tylko wybrane losowo 3 litery. Co z tego, że keylogger je zapisze? I tak nie
    > znasz całego hasła.

    3 litery z 6, po kilku próbach masz wszystkie

  • 10. Data: 2006-10-20 12:23:21
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Jacek Popławski wrote:
    [...]

    > 3 litery z 6, po kilku próbach masz wszystkie

    Dajcie spokój, to jakiś troll; na proste pytania nie potrafi odpowiedzieć.

    KJ