  • 61. Data: 2006-06-18 20:32:07
    Temat: Re: Visa Classic i PIN
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Przemysław Maciuszko wrote:

    > Tak. Amerykańskie. Przez amerykańskie banki.
    A w Polsce przez polskie.

    > Nie macie automatów wymagających podawania PIN-u.
    Nie widziałem.

    > Nie macie bankomatów ze szczeliną 'wciągających kartę'.
    Są. Z rzadka.

    > W temacie tej dyskusji jest to więc temat poboczny.

    Nie wiem czym różni się karta visa wydana przez amerykański bank, od
    karty visa wydnej przez bank polski.

    > Te 2 zdania się kłócą ze sobą.
    > To albo nie wydają albo wydają, ale jak poprosisz. Zdecyduj się proszę.

    Nie wydają domyślnie razem z kartą. Wydają jak poprosisz.
    Czy teraz jasne.

    > Na jedno wychodzi. Obydwa żądają PIN-u.

    Nie nie obydwa, czego przykłady już ci podałem.
    Stacja benzynowa w Szwecji też ode mnie żadnego pinu nie chciała. Mimo,
    że żywego ducha, po za 4 dytrybutorami tam nie było.

    > No dobrze. A jakie to ma znaczenie dla tej dyskusji? Bo się chyba sam
    > pogubiłeś do czego zmierzasz.

    Zaczęło się od wyższości pinu nad podpisem i że ktoś coś musi sprawdzić.
    Więc podałem przykład, że nie ma pinu i nie ma podpisu i nikt niczego
    nie musi sprawdzać.

    > Ale niech sobie istnieją. Ba - istnieją nawet w Europie (nie wiem jak w
    > Polsce).
    > Ale to nie zmienia faktem, że istnieją też setki automatów, gdzie MUSISZ
    > podać PIN aby dokonać płatności.
    > To że nie ma ich w US, nie oznacza że nie istnieją w ogóle.

    Nigdy nie pisałem, że nie istnieją w ogóle.
    A jakby się tak uprzeć i chcieć policzyć automaty żądające pinu i ten
    bezpinowe, to obawiam się, że wyszłoby na moje.

    > No jak to? Przed chwilą pisałeś że w bankomacie przeciągasz kartą i tyle..
    Automacie, nie bankomacie. Zauważ wreszcie róznice.
    Nigdy nie podawałem pinu i nigdy nie podisywałem slipów na żadnej stacji
    benzynowej, płatnośc od razu przy dystrybutorze.
    Przeciągasz kartę, tankujesz i odjeżdzasz.
    McDonald ostatnio też ode mnie żadnego podpisu nie chciał.
    W supermarkecie jak ostatnio robiłem zakupy, to się dowiedziałem, że oni
    podisów nie chcą jak kwota nie przekracza jakieś tam sumy. 100 dolarów
    czy ileść tam.
    W kasach bez obsługowych też nigdy żadnego pinu nie wpisywałem.
    Czy już teraz jest jasne co miałem na myśli mówiąc automat.

    > Pani w kasie nie jest ani automatem, ani bankomatem :>
    j.w.
    wiele razy pani w kasie też nie chciała podpisu.

    > Dokładnie. I w żadnych z tym automatów zlokalizowanych w US nie musisz podać
    > PIN-u?

    Nie.
    Pin podaję tylko wtedy kiedy używam karty debetowej, a nie kredytowej.
    A używam jej do wypłaty gotówki w bankomacie.

    > Fajnie.
    > Ale w takich samych automatach zlokalizowanych w Polsce i Europie,
    > najczęściej musisz podać PIN, niezależnie od typu posiadanej karty.

    Nie muszę. Używałem tej samej karty w Polsce i nikty nigdy nie chciał
    ode mnie pinu.

  • 62. Data: 2006-06-18 20:33:35
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Sławomir Szyszło wrote:
    > Dnia Sun, 18 Jun 2006 13:18:44 +0000 (UTC), "FW"
    > <f...@g...pl> wklepał(-a):

    > A jak aktywujesz wznowioną kartę?

    Dzwoniąc na infolinię.

  • 63. Data: 2006-06-18 20:45:21
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> wrote:

    > Nie wiem czym różni się karta visa wydana przez amerykański bank, od
    > karty visa wydnej przez bank polski.

    Jak widać jednak się różni.
    Podejściem użytkownika, najbardziej.

    > Nie wydają domyślnie razem z kartą. Wydają jak poprosisz.
    > Czy teraz jasne.

    Czyli wydają, ale nie automatycznie.
    Nie pisz więc proszę "nie wydają", bo wprowadzasz ludzi w błąd i sugerujesz
    że w US nie można mieć PIN-u do karty kredytowej.

    > Zaczęło się od wyższości pinu nad podpisem i że ktoś coś musi sprawdzić.

    Ja o niczym takim nie pisałem.

    > Więc podałem przykład, że nie ma pinu i nie ma podpisu i nikt niczego
    > nie musi sprawdzać.

    A ja podałem przykład że jest wymagany PIN do karty kredytowej.

    > Nigdy nie pisałem, że nie istnieją w ogóle.
    > A jakby się tak uprzeć i chcieć policzyć automaty żądające pinu i ten
    > bezpinowe, to obawiam się, że wyszłoby na moje.

    Prowadziłeś na ten temat dokładne badania?
    W Polsce? W US? W Europie?

    > Automacie, nie bankomacie. Zauważ wreszcie róznice.
    > Nigdy nie podawałem pinu i nigdy nie podisywałem slipów na żadnej stacji
    > benzynowej, płatnośc od razu przy dystrybutorze.
    > Przeciągasz kartę, tankujesz i odjeżdzasz.

    Fajnie. A w Polsce się tak nie da. I?

    > McDonald ostatnio też ode mnie żadnego podpisu nie chciał.

    Jak wyżej.

    > W supermarkecie jak ostatnio robiłem zakupy, to się dowiedziałem, że oni
    > podisów nie chcą jak kwota nie przekracza jakieś tam sumy. 100 dolarów
    > czy ileść tam.

    Jak wyżej.

    > W kasach bez obsługowych też nigdy żadnego pinu nie wpisywałem.
    > Czy już teraz jest jasne co miałem na myśli mówiąc automat.

    Mam nadzieję, że nie miałeś ciągle na myśli Pani z supermarketu :)
    Swoją drogą - jak już napisałem wcześniej.
    Fajnie jest wiedzieć jak to jest po drugiej stronie Atlantyku, ale nadal ma
    się to nijak do sytuacji po tej stronie świata.

    > wiele razy pani w kasie też nie chciała podpisu.

    Może niedouczona była? :)

    > Nie.
    > Pin podaję tylko wtedy kiedy używam karty debetowej, a nie kredytowej.
    > A używam jej do wypłaty gotówki w bankomacie.

    No to w sumie nie wiem, czy Wam zazdrościć czy nie.
    Ja jednak wolę naszą sytuację :)

    > Nie muszę. Używałem tej samej karty w Polsce i nikty nigdy nie chciał
    > ode mnie pinu.

    A AUTOMATACH?
    Podasz przykłady tych automatów na stacjach benzynowych, w supermarketach
    albo w innych miejscach, które w Polsce nie żądały od Ciebie podania PIN-u?

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 64. Data: 2006-06-18 20:48:48
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Mam wrazenie ze PIN do kazdego egzemplarza KK podawalem tylko raz -
    > w bankomacie, zeby je aktywowac (wiem, sa pewnie inne metody). Ale
    > jako ze uzywam krajowych kart to chyba nie moge nie miec PINow.

    Znaczy wszystkie karty w Polsce mają domyślnie ustawiony PIN?

    > Bankomat to duza metalowa skrzynia, trudno przerobic bez widocznych
    > znakow. A terminal kazdy sprzedawca moze sobie dowolnie przerobic
    > bez problemu (zwlaszcza jesli np. nie jest tylko kasjerem i moze
    > posiedziec nad tym noc czy dwie).

    Nie. Ja nie pisałem o terminalach, tylko o automatach.

    > PIN (offline) przy kartach z procesorem - ok, to ma sens, ale nie przy
    > magnetycznych.

    Ja mam magnetyczną z procesorem, ale pomimo tego że terminale w CH dają
    możliwość obsługi chipowych "przez chipa", to prawie nikt z tego nie
    korzysta... (w kontekście sprzedawca nie udostępnia takiej funkcjonalności).

    Co ciekawe - bardzo sobie chwalę funkcję CASH w tutejszej debetowej
    Maestro.
    Umożliwia to ładowanie karty (do sumy 300CHF) i dokonywanie mikropłatności
    bez jakiejkolwiek autoryzacji.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 65. Data: 2006-06-18 21:03:17
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Przemysław Maciuszko wrote:

    > Czyli wydają, ale nie automatycznie.
    Tak.
    Nie wydaja automatycznie.

    > Prowadziłeś na ten temat dokładne badania?
    > W Polsce? W US? W Europie?

    Nie trzeba robić badań. Wystarczy porównać wielkość rynków i procent ich
    zautomatyzowania.

    > Fajnie. A w Polsce się tak nie da. I?

    Da się. Ale ilość oszust i nieskuteczność prawa zniechęcają firmy do tego.

    > Mam nadzieję, że nie miałeś ciągle na myśli Pani z supermarketu :)

    Nie.
    Taka blaszana puszka z czytnikiem kodów kreskowych z jednej strony i
    czytnikiem kart z drugiej.

    > Może niedouczona była? :)

    Nie, bo się jej raz zapytałem dlaczego nie chce podpisu.
    Z prostej przyczyny. Minimalizacja czasu w kolejce do kasy.
    Większa ilość obsłużonych osób daje większe zyski niż koszty
    ewentualnych reklamowanych transakcji.

> [...]
    > albo w innych miejscach, które w Polsce nie żądały od Ciebie podania PIN-u?

    W Szwecji nie podawałem. W Niemczech na autostradzie na stacji
    benzynowej też nie.
    W Polsce takich automatów nie spotkałem.
    Mówiąc o Polsce, miałem na myśli, że nikt nigdzie nie chciał ode mnie
    pinu do karty. Ale nie były to automaty. Po za paniami, które
    zachowywały się jak automat.

  • 66. Data: 2006-06-18 21:27:09
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-06-18 18:09, osobnik witek stwierdził, iż:
    > To nie jest moje marzenie, tylko rzeczywistość.
    > Nie odpowiadam za nie moje transakcje.

    Ja też nie, ale rodzaj karty ma tu niewiele do znaczenia.

    > Po złożeniu reklamacji bank przywraca mi limit.

    A mi oddaje kasę. Jak reklamację rozpatrzy negatywnie, to ją zabiera.
    Tobie, przy kredytowej, też.

    > Resztą zajmuje się bank jak złapać złodzieja.

    A przy debetowej jest inaczej?

    > Jak go nie złapie to dostaje pieniądze z własnego ubezpieczenia.
    > Z resztą co mnie to obchodzi co robi bank.
    > Ja im tylko podpisuję oświaczenie, że wezmę udział we wszystkich
    > czynnościach przed sądem jeśli takie będą potrzebne do oskarżenia
    > złodzieja.

    I co ma do tego rodzaj karty?

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 67. Data: 2006-06-18 21:36:48
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@...sygnaturce.pl> napisal(a):

    > A mi oddaje kasę. Jak reklamację rozpatrzy negatywnie, to ją zabiera.
    > Tobie, przy kredytowej, też.

    > A przy debetowej jest inaczej?

    Tak, bo jeśli kasa pozostanie zablokowana do wyjaśnienia sprawy, to w
    przypadku kredytowej masz np. o 1000 zł mniejszy limit, a w przypadku
    debetowej masz zablokowane TWOJE 1000 zł żywej gotówki.
    --
    Samotnik

  • 68. Data: 2006-06-18 21:44:18
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-06-18 23:36, osobnik Samotnik stwierdził, iż:

    > Tak, bo jeśli kasa pozostanie zablokowana do wyjaśnienia sprawy, to w
    > przypadku kredytowej masz np. o 1000 zł mniejszy limit, a w przypadku
    > debetowej masz zablokowane TWOJE 1000 zł żywej gotówki.

    Na które składam reklamację, bank mi je odblokowuje i dalej sobie
    przeprowadza reklamacje.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 69. Data: 2006-06-18 22:38:03
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Marcin Nowakowski wrote:
    > Dnia 2006-06-18 23:36, osobnik Samotnik stwierdził, iż:
    >
    > Na które składam reklamację, bank mi je odblokowuje i dalej sobie
    > przeprowadza reklamacje.

    We wszystkich bankach reklamcja trochę trwa. Więc moze się okazać, ze
    przez jakiś czas będziesz bez gotówki na koncie.
    Lepiej być bez limitu na karcie i wydawać własne pieniądze niż bez
    własnych pieniędzy.

  • 70. Data: 2006-06-19 18:01:12
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    Dnia Sun, 18 Jun 2006 10:33:03 -0500, witek napisal/a:

    > Jak ci ktoś zgarnie PIN, to bank się na ciebie wypnie i tyle zobaczysz
    > pieniądze z powrotem.
    Wcale nie jest tot akie oczywiśie w każdym razie umowach o kartę,
    przynajmniej tych które podpisałem, nie ma wzmianki o
    niereklamowalności takich transkacji. Podobnie wypowiadają się w banku
    po spytaniu. Jak by było w praktyce na szczęscie nie musiałem się
    przekonywac.

    --
    Krzysztof Lerski