  • 12. Data: 2003-03-03 00:08:40
    Temat: Re: Pożyczka w PROVIDENT.
    Od: "valet" <v...@w...pl>

    > No ale to wlasnie RSP pozwala ocenic ile na prawde kredyt kosztuje.
    > Ciekawe ile dla typowej pozyczki w Providencie wynosi. Wie ktos ?

    Wojtku, gdyby ta ustawa o kredycie konsumenckim nie była takim bublem, to
    rzeczywiscie byłby to najbardziej miarodajny czynnik oceny kosztu kredytu,
    niestety tak nie jest.
    Można bowiem uzyskac bardzo korzystny % APR "wyprowadzając" część kosztów
    kredytu poza "koszyk" składający się na koszt kredytu. Oczywiście jest to
    zgodne z ustawą i banki to wykorzystują. Nazywa się to "opłata
    przygotowawcza" i banki lub też ich spółki pośredniczące ustawiaja ją na
    dowolnym poziomie. Ma to także dodatkowy + dla banku; w przypadku
    odstąpienia od umowy kredytu klient musi uiścić równowartość ceny
    kredytu/zakupu + opłata przygotowawcza. Sam widziałem ofertę kredytu got.
    gdzie opł. przyg. wynosiła 30 % , ale gdzieś czytałem ze jakiś pośrednik
    ustawił ja na poziomie 70 % !!! Tak więc jedynym rozsądnym sposobem na ocenę
    kosztu kredytu jest poznanie "łącznej kwoty wszystkich kosztów, opłat i
    prowizji", jest to pozycja podawana w umowie i ona i tylko ona jest w stanie
    "oddać" nam całkowity koszt kredytu. W umowie kredytu/pożyczki jest co
    prawda najczęsciej jeszcze pozycja "całkowity koszt kredytu", ale jest ona o
    tyle myląca, że co prawda zawiera wszystkie koszty + np. obowiazkowe ubezp.
    kredytu, ale nie obejmuje ... opł. przygot. ;)
    Upraszczając realny koszt kredytu można obliczyć poprzez pomnożenie kwoty
    miesiecznej raty przez ilość miesięcy i odjąć to co dostajemy "na rękę".
    A co do Providenta to na infolini z rozbrajającą szczerością podają APR.
    Ile wynosi ?
    300% ;)))

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 10. Data: 2003-03-03 00:08:40
    Od: "valet" <v...@w...pl>

  • 13. Data: 2003-03-03 00:26:34
    Od: "valet" <v...@w...pl>

    Upsss....sorki
    Outlook cosik mi wariuje :)

    Piotrek

  • 14. Data: 2003-03-03 01:19:08
    Od: i...@p...onet.pl

    > Rzeczywiście to jest bardzo ciekawe. Może ktoś poda kwotę kredytu, liczbę i
    > wielkości rat oraz jak często je sie spłaca. Wtedy to się policzy. Prowizji
    > chyba nie ma. Tensor1.

    Moja znajoma pozyczyła u nich 1000 zł, gdy policzyła ile będzie musiała im
    oddać przeraziła się. W Providencie można zrezygnować z pożyczki do 7 dni.
    Oczywiście nie mogła dopaść faceta, ale udało jej się w ostatniej chwili.
    Koszt spłaty pożyczki wraz z odsetkami wynosił prawie 1600 zł. Niestety nie
    pamiętam na jaki to było okres czasu.

    Pozdrawiam

    Iga

  • 15. Data: 2003-03-03 06:43:19
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Oczywiście nie mogła dopaść faceta, ale udało jej się w ostatniej chwili.
    > Koszt spłaty pożyczki wraz z odsetkami wynosił prawie 1600 zł. Niestety

    Troche stare, ale...

    <cite>
    [...] Wróćmy jednak do sprawy zasadniczej, czyli do procentów.
    Postanowiliśmy sprawdzić jakie jest to tajemnicze oprocentowanie. W
    wywiadzie podane są dwa przykładowe plany spłat pożyczek. W jednym z nich
    pożyczkę w wysokości w wysokości 900 zł spłacamy w 26 tygodniowych ratach po
    52 zł. W drugim 4.700 zł spłacamy w 52 ratach po 157 zł. Tak jest to
    przedstawiane klientom. A my postanowiliśmy złośliwie skonfrontować te dane
    z "Ustawą o kredycie konsumenckim", a właściwie ze wzorem zawartym w
    załączniku do tej ustawy.[...]
    </cite>

    http://banki.hoga.pl/artykul.asp?nr=4

    Maciej

  • 16. Data: 2003-03-03 06:57:15
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > miesiecznej raty przez ilość miesięcy i odjąć to co dostajemy "na rękę".
    > A co do Providenta to na infolini z rozbrajającą szczerością podają APR.

    W najblizszym czasie będzie zmiana Ustawy. Z jej projektem można zapoznać się
    na stronie sejmowej. (Czy opłata przygotowawcza nie wchodzi do wyliczenia APR.
    Jesteś tego pewien!.)

    Łączna kwota wszystkich koszt nie uwzględnia zmiany pieniądza w czasie i
    dlatego jest niestety złym miernikiem. Przed ustawą banki to wykorzystywały
    obniżając lub wprost zerując oprocentowanie i jednocześnie podwyższając
    prowizję. Łączny koszt się nie zmieniałm zaś APR zdecydowanie rośnie.
    Przykładowo kredyt z zerowym oprocentowaniem na 6 miesięcy i prowizja 5% to APR
    w granicach 20%.
    Tensor1.

  • 17. Data: 2003-03-03 13:28:19
    Od: "valet" <v...@w...pl>

    > W najblizszym czasie będzie zmiana Ustawy. Z jej projektem można zapoznać
    się
    > na stronie sejmowej.

    Było już przynajmniej I czytanie ? Jak znam życie to kiedy przejdzie przez
    wszystkie etapy procedury parlamentarnej i legnie na biurku Prezydenta RP to
    juz będzie kompletnie inna ustawa. Ot taki los projektów ;) Na razie szkoda
    czasu na analizowanie czegoś czego formalnie nie ma.

    (Czy opłata przygotowawcza nie wchodzi do wyliczenia APR.
    > Jesteś tego pewien!.)

    Jakby Ci tu rzec ....... empiria :)
    A jak myślisz dlaczego zmienia się nową ustawę ?

> [...]
    wykorzystywały
    > obniżając lub wprost zerując oprocentowanie i jednocześnie podwyższając

    Tak, banki skrzętnie wykorzystywały przywiązanie rodaków do % jako miernika
    kosztów i dalej to robią.

    Łączny koszt się nie zmieniałm zaś APR zdecydowanie rośnie.
    > Przykładowo kredyt z zerowym oprocentowaniem na 6 miesięcy i prowizja 5%
> [...]

    Ja to wiem, Ty to wiesz, banki (przede wszystkim) to wiedzą, ale póki
    istnieje obecna ustawa to mimo wszystko "łączna kwkoip" jest dla klienta
    najbardziej miarodajnym miernikiem kosztu kredytu, chociaż rzeczywiście nie
    uwzględnia zmian wartości pieniądza w czasie. Tutaj jednak różnica jest
    znacznie mniejsza niż w APR, gdzie nie będzie ujęte np.30% kosztu kredytu, a
    pojawi się on w "opłacie przygotowawczej".

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 18. Data: 2003-03-03 21:45:39
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "valet" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > (Czy opłata przygotowawcza nie wchodzi do wyliczenia APR.
    >
    > Jakby Ci tu rzec ....... empiria :)
    > A jak myślisz dlaczego zmienia się nową ustawę ?

    Tzw. oplata przygotowawcza MUSI byc uwzgledniona przy wyliczaniu
    oprocentowania efektywnego. Gdzy bank nie uwzglenia jej to znaczy, ze lamie
    ustwe. Oto fragment, ze stanowiska UOKiK w podobnej sprawie

    <cite>
    [...] przyjęcie założenia, że prowizja przygotowawcza będzie płacona ze
    środków własnych klienta. W ocenie UOKiK założenie to jest niedopuszczalne.
    Prowizja przygotowawcza wchodzi w całkowity koszt kredytu, powinna być
    uwzględniona w obliczaniu rzeczywistej rocznej stopy procentowej niezależnie
    od tego czy mamy do czynienia z kosztami rzeczywistymi, czy też
    szacunkowymi, a także niezależnie od tego w jaki sposób prowizja taka jest
    płacona (środki własne, środki z kredytu).

    W związku z powyższym UOKiK wystąpił do [...] z wnioskiem o dokonanie
    stosownej weryfikacji tych informacji. W zależności od stanowiska banku
    rozważymy możliwość podjęcia ewentualnych kolejnych działań.
    </cite>

    Maciej