  • 1. Data: 2005-06-29 06:33:58
    Temat: Płatność kartą i PIN
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Mam karty Visa Electron do kont w mBanku (eKonto i mBiznes). W obu
    przypadkach przy płaceniu w sklepie muszę podpisywać kwitki z terminala.
    Kiedyś miałem konto w ING i wpisywałem PIN (co było łatwiejsze i IMHO
    bezpieczniejsze).

    Na pbb czytałem kiedyś, że ta forma autoryzacji zależy od banku wydającego
    kartę. Dzwoniłem na mLinię i panienka przekonywała mnie, że to zależy
    tylko i wyłącznie od terminala, w którym płacę. Wydaje mi się to dziwne,
    bo w ciągu półtorej roku używania tej karty (od 11.2004) nie trafił mi się
    terminal, w którym mógłbym wpisać PIN (tymczasem nieraz ludzie stojący
    w kolejce przede mną mieli taką możliwość).

    Niestety panienka nie chciała przełączyć do kogoś, kto by mi wyjaśnił
    szczegóły. Jak to zatem jest?

    P.

  • 2. Data: 2005-06-29 06:44:12
    Temat: Re: Płatność kartą i PIN
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > Kiedy? miałem konto w ING i wpisywałem PIN (co było łatwiejsze i IMHO
    > bezpieczniejsze).

    To jest bezpieczniejsze .... dla banku. Bo wpisujac pin nie dasz rady
    zachowac odrobiny prywatnosci i widzi go nastepne pare osob w kolejce, a
    te wygibasy, ktore ludzie stosują w celu ukrycia są po prostu smieszne.

    A transakcji podpisanych PINem raczej nie zareklamujesz skutecznie,
    jesli nastapily przed zgloszeniem kradziezy karty. Jest tam jakies
    ubezpieczenie i prawo, ale praktyka zalezy od widzimisie banku

    > Niestety panienka nie chciała przeł?czyć do kogo?, kto by mi wyja?nił
    > szczegóły. Jak to zatem jest?

    To zalezy od banku ... majac konto w ING tez PINowalem kazdy zakup i
    wkurzalo mnie to tak bardzo, ze w koncu poszedlem z ING. Bank po prostu
    "prosi" centrum autoryzacyjne o włączenie podpisu PINem.

  • 3. Data: 2005-06-29 06:51:14
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

  • 4. Data: 2005-06-29 07:00:40
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    A był to środa, 29 czerwca 2005 08:44, gdy KrzysiekPP napisał(a) coś na
    pl.biznes.banki. No i teraz trzeba odpowiedzieć.

    > To zalezy od banku ... majac konto w ING tez PINowalem kazdy zakup i
    > wkurzalo mnie to tak bardzo, ze w koncu poszedlem z ING. Bank po prostu
    > "prosi" centrum autoryzacyjne o włączenie podpisu PINem.

    Hm... A moje doświadczenia wskazują, że od terminala na pewno też. W moim
    sklepie wpisywałem PIN, aż zmienili terminale i teraz nawet nie mają
    klawiatury do pinów.

    Nie pamiętam na jakiej karcie wpisywałem PIN, czy na mBanku czy na Inteligo,
    bo wymiana terminali nastąpiła nieco czasu temu.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2005-06-29 09:18:46
    Od: "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@S...op.pl> napisał:

    > To zalezy od banku ... majac konto w ING tez PINowalem kazdy zakup i
    > wkurzalo mnie to tak bardzo, ze w koncu poszedlem z ING. Bank po prostu
    > "prosi" centrum autoryzacyjne o włączenie podpisu PINem.

    Nie tyle od banku, co od karty - na karcie zapisana jest informacja, czy ma
    prosić
    o pin. Jeśli jednak terminal nie obsługuje pinu (bo np. nie ma pin-pada), to
    transakcja
    zostanie potwierdzona podpisem.
    Tak więc zarówno karta, jak i terminal, muszą być skonfigurowane do obsługi
    pinu.

  • 6. Data: 2005-06-29 09:42:07
    Od: zet <z...@z...pl>

    Jako regułę należy stosować zakrywanie drugą ręką klawiatury od strony
    ludzi w czasie wprowadzania kodu. Poza tym jest bardzo mała szansa że
    następny w kolejce cię akurat napadnie.

  • 7. Data: 2005-06-29 10:06:27
    Od: "Marcin Kubiczek" <u...@h...com>

    hmm, VE Lukas była autoryzowana w Sunset Suits pinem w terminalu bez
    pinpad'a - wpisujesz pin na klawiaturze terminala - kasjerka 'podaje' ci go.

    --

    pozdrawiam,
    mk

    --------------------------
    jeżeli masz nierówną końcówkę na rachunku,
    to przelej ją ;) każdy grosz się liczy ;)

    77 1140 2004 0000 3002 2490 7057
    48 1140 2017 0000 4602 0387 8329

  • 8. Data: 2005-06-29 10:43:03
    Od: Janusz - Vahanara <"[invalid]tu_wstaw_mój_nick"@olimp.gapp.pl>

    Nastał nam piękny 29 czerwiec 2005 roku,
    kiedy to zet posłał(a) w świat wiadomość

    > Jako regułę należy stosować zakrywanie drugą ręką klawiatury od strony
    > ludzi w czasie wprowadzania kodu. Poza tym jest bardzo mała szansa że
    > następny w kolejce cię akurat napadnie.

    Wiele razy byłem świadkiem, że terminal przy kasie nie działał, więc klient
    albo zostawiał zakupy i podchodził do kasy obok, albo kasjerka podawała mu
    klawiaturę na rozciągniętym na maksa kabelku, a człowiek półprzewieszony
    przez kasę wstukiwał pin.
    Poza tym, plastikowe klawiatury w terminalach nie są zbyt trwałe, i - co
    potwierdzają kasjerki - nie zawsze reagują na lekko wciśnięte klawisze.

    W podobnych przypadkach, kiedy krótkotrwały zator przy kasie wywołuje
    natychmiastowe zainteresowanie kolejki łypiącej spode łba, łatwo zapomnieć
    o starannym zakrywaniu klawiatury.

    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,

  • 9. Data: 2005-06-29 10:52:35
    Od: maHo <m...@p...net>

    zet wrote:
    > Jako regułę należy stosować zakrywanie drugą ręką klawiatury od strony
    > ludzi w czasie wprowadzania kodu. Poza tym jest bardzo mała szansa że
    > następny w kolejce cię akurat napadnie.

    gorzej jak kolejka urośnie z obydwu stron w czasie oczekiwania aż
    a. sprzedawczyni się upora z obsługą terminala
    b. przypomni sobie że nie zamknęła poprzedniego dnia, i zamknie ten
    poprzedni dzień (z obowiązkowym wzywaniem szefa z zaplecza)
    c. w czasie łączenia się z bankiem szef na zapleczu podniesie telefon i
    transakcję szlag trafi
    d. uzgodni z resztą personelu żeby dali sobie na chwilę spokój z
    telefonowaniem
    e. powtórzy punkty (c)(d) kilka razy :)

    pozdrav

    maHo

  • 10. Data: 2005-06-29 10:56:05
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > e. powtórzy punkty (c)(d) kilka razy :)

    I w tym momencie będzie Ci już wszystko jedno, bo kolejkowicze zapewne zdążą
    Cię już zlinczować ;-)))

    przyszłość/ Woody Allen