eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Media społecznościowe u progu hossy?

Media społecznościowe u progu hossy?

2014-09-05 09:22

Media społecznościowe u progu hossy?

Najlepiej radzi sobie Facebook © Brian Jackson - Fotolia.com

Bezpośrednio po swoim giełdowym, bardzo udanym debiucie w 2012 r., akcje Facebooka znalazły się w głębokiej defensywie, schodząc z blisko 40 USD do poniżej 20 USD. Inny społecznościowy portal – Twitter – pierwsze sesje po debiucie miał spektakularne, a wycena wzrosła 26 do ponad 70 USD za akcję, a więc o 180%. Groupon pierwsze sesje miał bardzo zmienne, później jednak rozczarowanie wynikami zaowocowało długotrwałym trendem spadkowym lub bocznym, a wycena akcji wciąż jest znacznie poniżej ceny debiutu.

Przeczytaj także: Poszukiwanie pracy: ogranicz aktywność na Facebooku

Najdłuższą historię notowań ma LinkedIn, będący globalnym portalem rekrutacyjnym. Po początkowym trendzie bocznym notowania tej spółki weszły w wyraźny trend wzrostowy, który zakończył się jednak w IV kw. przeceną o blisko 50%. Jednak od połowy 2014 r. papiery Twittera, Facebooka i LinkedIn są ulubieńcami inwestorów. Czy możemy już mówić o giełdowej hossie na rynku mediów społecznościowych?

Z pewnością biznes związany ze społecznością internetową jest bardzo perspektywiczny, ale także bardzo mocno ryzykowny. Patrząc na wyceny wskaźnikowe ww. spółek to najbardziej atrakcyjny jest Groupon i Facebook, ale P/E tych spółek to odpowiednio 34x i 37x. Spółki technologiczne generalnie wyceniane są wysoko, ale te wartości są i tak blisko dwukrotnie większe niż średnia dla NASDAQ Composite. Tymczasem Twitter i LinkedIn mają wartości P/E na poziomie 139x i 82x. Tak wysokie wyceny powinny przede wszystkim skłaniać inwestorów do ostrożności, a przynajmniej do refleksji, że chociaż można na tych spółkach dużo zarobić, to zmienność notowań może być ponadprzeciętna, a korekty wycen głębokie.

Spółki z branży mediów społecznościowych jednak mocno różnią się między sobą, także na poziomie wycen wskaźnikowych. LinkedIn jest bardzo wysoko wyceniany, Twitter również, ale zaskoczył pozytywnie wynikami w II kw., które po oczyszczeniu ze zdarzeń jednorazowych na poziomie netto były na symbolicznym plusie. Spółka miała jednak niecałe 300 mln aktywnych użytkowników, podczas gdy Facebook aż 1,3 mld. Twitter dopiero balansuje na skraju rentowności. Problemy z rentownością ma Groupon mimo wzrastających przychodów.

fot. Brian Jackson - Fotolia.com

Najlepiej radzi sobie Facebook

Od połowy 2014 r. papiery Twittera, Facebooka i LinkedIn są ulubieńcami inwestorów.


Najlepiej w internetowej rzeczywistości radzi sobie Facebook, który ma bardzo solidny bilans. Od lat jest rentowny, ma dużo gotówki i niskie zadłużenie, pozwalające mu na akwizycje (np. ostatnie przejęcia WhatsApp czy Oculus VR, a wcześniej Instagrama). Spółka bardzo dobrze odnalazła się na rynku smartfonów. Można to jednak traktować także jako czynnik ryzyka. Facebook ma problem z dywersyfikacją źródeł przychodów – reklamy, głównie na urządzenia mobilne stanowią coraz większą część przychodów kosztem płatności od użytkowników. Trzeba jednak przyznać, że jest to jeszcze bardzo dynamiczny rynek, który wg badań Bloomberga może urosnąć w tym roku aż o 75% r/r. Facebook wspólnie z Google kontroluje aż 70% tego rynku.

W strukturze geograficznej przychodów też jest pewien problem, gdyż zdecydowanie najwięcej generują rynki nasycone – USA, Kanada i Europa. Tutaj jednak Facebook wykonał sporo pracy – jest coraz popularniejszy w Ameryce Południowej i Afryce, tylko nie przekłada się to jeszcze na poziom przychodów. Mimo już dużej kapitalizacji (blisko 200 mld USD) to właśnie Facebook na ten moment prezentuje najbardziej ugruntowany model biznesowy i coraz bardziej można być przekonanym, że to nie będzie tylko chwilowy fenomen.

Łukasz Rozbicki,

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: