  • 1. Data: 2004-04-13 14:12:59
    Temat: porównanie wypłat z bankomatu w Indonezji
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    7 lutego 2004 przeprowadziłem eksperyment porównawczy przy wypłacie różnymi
    kartami 100.000 IDR (indonezyjskich rupii)z bankomatu Bank Central Asia w
    Denpasar na wyspie Bali. Wyniki porównania dopiero dziś ponieważ PKOBPSA
    odpowiedział mi prawie po 2 miesiącach o kwotę USD z której wzięły się
    księgowania w złotówkach.

    Po zeszłorocznej czystce i zamknięciu zbyt drogich kont (BGŻ, Millennium i
    BPH-PBK) miałem tylko 6 kart elektronicznych i to tylko z 4 różnych banków:
    Maestro i VE z ING BSK (taryfa 0), VE Nordea Banku, VE Fortis Banku (e-pakiet),
    VE Inteligo i VE PKOBP. Porównania do ub. roku i wypłat w EUR dotyczą pięciu z
    nich, gdyż wtedy zapomniałem zabrać VE ING.

    Poniżej daty księgowania, kwoty obciążenia, prowizje i wynikający z nich kurs.
    Znając kurs i zasady pobierania prowizji można policzyć koszty przy podejmowaniu
    z egzotycznych bankomatów równowartości kwoty, która jest równowartością nie ok
    10 USD lecz 100 USD - przykładowo to policzyłem i uszeregowałem w kolejności.

    Miłej lektury
    *** blad ***

    Wypłata 100.000 IDR (ok. 10 USD) na Bali w Indonezji w dniu 7 lutego 2004
    pomiędzy 15:39 a 15:45
    Kursy wyliczyłem w PLN w stosunku do 1000 IDR (bez uwzględniania prowizji).

    Kolejność wg kursu:
    ----------------------
    Maestro ING 10 lutego 46.65 + 1.40 = 48.05; kurs 0.4665
    ( 9.51 EUR po kursie 4.9053 sprzedaży dewiz z dnia księgowania 10 lutego)
    VE Inteligo PKO BP 9 lutego 46.73 + 8.50 = 55.23; kurs 0.4673
    (12.01 USD po kursie 3.8913 sprzedaży dewiz z dnia księgowania 9 lutego)
    VE Nordea Bank 9 lutego 46.99 + 10.00 = 56.99; kurs 0.4699
    (12.01 USD po kursie 3.9123 sprzedaży USD)
    VE ING 9 lutego 47.41 + 1.42 = 48.83; kurs 0.4741
    (12.25 USD po kursie 3.8706 sprzedaży dewiz z dnia księgowania 9 lutego)
    VE PKO BP 9 lutego 47.50 + 10.00 = 57.50; kurs 0.4750
    (12.04 USD po kursie 3.9449 sprzedaży pieniądza z dnia transakcji 6 lutego
    ponieważ 7 lutego była sobota i kurs ten sam)
    VE Fortis (e-pakiet) 9 lutego 48.61 i zero prowizji; kurs 0.4861
    (rok temu przeliczali przez USD, teraz kursy dla oryginalnej waluty ustala
    podobo Fortis)

    Kolejność wg kosztu dla ok. 10 USD:
    -----------------------------------
    Maestro ING - 48.05
    VE Fortis (e-pakiet) - 48.61
    VE ING - 48.83
    VE Inteligo (PKO BP) - 55.23
    VE Nordea Bank - 56.99
    VE PKO BP - 57.50

    Rok temu w teście dla 20 EUR kolejność była podobna - tylko Nordea spadła za
    Inteligo po ustaleniu prowizji w kwocie 10 zł (było 2% plus 5 zł). Najdroższy
    PKOBP podniósł w stosunku do ubiegłego roku prowizję z 2.5% minimum 10 zł do 3%
    minimum 10 zł.

    Kolejność teoretyczna wg kosztów dla ok. 100 USD (1 mln IDR):
    --------
    VE Inteligo PKO BP - 476.65 (467.30 + 2% prow, nie mniej niż 8.50 zł)
    VE Nordea Bank - 479.90 (469.90 + 10 zł)
    Maestro ING - 480.50 (466.50 + 3% prowizji)
    VE Fortis (e-pakiet) - 486.10 (brak prowizji)
    VE ING - 488.32 (474.10 + 3% prowizji)
    VE PKO BP - 489.25 (475.00 + 3% prow, nie mniej niż 10 zł)

    W stosunku do zeszłorocznych wyliczeń dla EUR karta Maestro ING spadła za VE
    Inteligo i Nordea - wtedy EUR nie było przeliczane, a w tym teście do 3%
    prowizji doszło przeliczenie. Widać, że przy większych kwotach 2% prowizji lub
    stała kwota 10 zł ma decydujące znaczenie.
    Ponadto daje się zauważyć, że VE Fortisa nie jest już najgorsza - widać zmiana
    trybu rozliczeń (już nie przez USD), pomimo nieznanych nikomu kursów banku jest
    jednak dla klientów korzystniejsza.

  • 2. Data: 2004-04-13 17:16:19
    Temat: Re: porównanie wypłat z bankomatu w Indonezji
    Od: "Pawel Blajer" <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    bardzo ciekawe zestawienie. Chcialbym je wykorzytsac. Prosze o kontakt
    p...@r...pl

    Pawel Blajer
    "Rz"

  • 3. Data: 2004-04-13 22:07:09
    Od: "gasper" <g...@l...com>

    Użytkownik "Pawel Blajer" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > bardzo ciekawe zestawienie. Chcialbym je wykorzytsac. Prosze o kontakt
    > p...@r...pl

    lepiej po poprawnym zacytowaniu samemu tam pojechać ;)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-04-14 10:05:22
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Pawel Blajer" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > bardzo ciekawe zestawienie. Chcialbym je wykorzytsac. Prosze o kontakt

    LOL. Uwielbiam takie teksty. :))
    Jak Pan Dziennikarz chce wykorzystać zestawienie, to powinien napisać do
    autora, a nie na odwrót :>

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2004-04-14 10:22:49
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Tomasz Waszczynski wrote:

    > LOL. Uwielbiam takie teksty. :))
    > Jak Pan Dziennikarz chce wykorzystać zestawienie, to powinien napisać
    > do autora, a nie na odwrót :>

    tez mi sie tak zdaje, ale podesłałem mu pozwoleństwo.
    widać ten typ tak ma bo rok temu z testem wyplaty 20 EUR bylo podobnie
    *** blad ***

  • 6. Data: 2004-04-14 18:18:03
    Od: Piotr Grzegorz Skowroński <s...@S...PRECZpoczta.fm>

    Tomasz Waszczynski <w...@w...org> wrote:

    > LOL. Uwielbiam takie teksty. :))
    > Jak Pan Dziennikarz chce wykorzystać zestawienie, to powinien napisać
    > do autora, a nie na odwrót :>

    ..co nie jest tylko kwestią obyczajową, ale służy też weryfikacji adresu
    e-mail którym na grupie podpisuje się autor.
    Tylko trzeba go najpierw odcyfrować... ;)

    --
    ukłony - skowi
    skowi at poczta fm

    .-) Oczko mu się odlepiło! Temu misiu!

  • 7. Data: 2004-04-14 20:18:20
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Piotr Grzegorz Skowroński" <s...@S...PRECZpoczta.fm>
    napisał w wiadomości news:407d7fe4@news.home.net.pl...

    > ..co nie jest tylko kwestią obyczajową, ale służy też weryfikacji adresu
    > e-mail którym na grupie podpisuje się autor.
    > Tylko trzeba go najpierw odcyfrować... ;)

    Specjalnie sprawdziłem i uznałem, że byłoby to dość proste :))