  • 61. Data: 2022-09-15 09:54:41
    Temat: Re: Rachunki uniwersalne ROR/IDG
    Od: cef <c...@i...pl>

    > No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?
    > Nauczyciel dający korepetycje na ryczałcie musi?

    Wysyłanie nie ma tu nic do rzeczy, bo dla maluczkich
    są przewidziane jakieś JPK, których nie trzeba wysyłać,
    ale na żadanie US muszą byc udostępnione, więc trzeba mieć możliwość
    generowania tych śmieci - a kartka papieru tego nie zrobi.
    Ja np żeby mieć możliwość wygenerowania
    JPK-Faktura musiałem uruchomić moduł faktura w programie (płatne
    aktualizacje)
    i wklepywać tam dane z faktur(dodatkowa robota), bo do wystawiania za
    bardzo mi ten program nie pasował.

    > Nawiązując - nieszczęsny "Płatnik".
    > Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?
    > Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem
    elektronicznym)?
    > Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?

    Nie wiem czy czegoś nie złagodzili przy wysyłce do ZUS (bo od zawsze
    miałem podpis), ale jeśli jest obowiązek ubezpieczeniowy, to trzeba
    składać deklaracje. Można mieć biuro do rozliczeń i wtedy nie musisz mieć
    certyfikatu.

    > No i w sumie jakie są jeszcze pułapki?

    Dla każdego co innego jest problemem.

  • 62. Data: 2022-09-15 10:00:07
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    [...]
    > Nawiązując - nieszczęsny "Płatnik".
    > Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?
    > Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem
    elektronicznym)?
    To na pewno nie - w PUE jest ePłatnik i można wysyłać deklaracje
    podpisując epuapem.

    KJ

  • 63. Data: 2022-09-15 10:17:19
    Od: Pete <n...@n...com>

    > No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?

    JPK-ów jest srylion. Każdy dla kogoś innego.
    Nauczyciel na ryczałcie nie-VAT-owiec nie musi raczej żadnego wysyłać
    bez wezwania.

    > Nauczyciel dający korepetycje na ryczałcie musi?

    j.w.

    > Nawiązując - nieszczęsny "Płatnik".
    > Ww. nauczyciel musi składać deklaracje ZUS?

    Każdy JDG musi.

    > Jeśli tak, to koniecznie przez "płatnika" (co wiąże się z kwalifikowanym podpusem
    elektronicznym)?

    Nie koniecznie przez płatnika, ale niewątpliwie łatwiej. Podpisać może
    profilem zaufanym.

    > Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?

    Można pewnie też pocztą z trąbką.

    > No i w sumie jakie są jeszcze pułapki?

    Żadnych :)

    --
    Pete

  • 64. Data: 2022-09-15 12:41:53
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 14 Sep 2022 23:29:51 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >No dobra, ale od jakiego poziomu wielkości "firmy" trzeba wysyłać JPK?
    Jeśli vatowiec to JPK_V7 od zerowej wielkości.
    Jak nie vatowiec to dopiero od 2023 JPK_PKPIR od zerowej wielkości.
    Ryczałtowcy też...
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-obowiazek-comiesi
    ecznego-skladania-jpk-pkpir-oraz-jpk-ewp-od-2023-rok

> [...]
    elektronicznym)?
    >Czy jest alternatywa typu "dżuma czy cholera" - co miesiąc papuer w okienku?
    Bez Płatnika, przez pue.zus.pl - podpis przez profil zaufany.

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 65. Data: 2022-09-15 12:45:23
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 14 Sep 2022 23:31:56 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >A nie byli w "wolnych zawodach" na 17%?
    A nie wiem. Ale wystarczy robić w IT coś innego niż programowanie by
    być na 8,5%.

    >Hmm, nauczyciel na korki to też "wolny zawód"?
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zmiany-w-ryczalci
    e-ewidencjonowanym-w-2022-roku-na-praktycznych-przyk
    ladach
    Określenie "wolnego zawodu" w ustawie o ryczałcie - do końca 2021 roku
    - "nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających
    na udzielaniu lekcji na godziny"

    Od 2022 wygląda na to że nauczyciele wypadli z wolnego czyli są na
    8,5% o ile nie zostali wpisani w inną stawkę.

    WAM

  • 66. Data: 2022-09-15 17:55:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Sep 2022 00:36:41 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Lepiej napisz, kto Cię tak okrada, będzie przestroga.
    > Ja raczej widuję darmowe - a nawet bank daje premię za robienie takich przelewów.
    > I to już nie jest 200zł wiśni, a np. 2k.

    A nie ma tak, ze premia jest za taki przelew, ale oplata za
    prowadzenie konta tez jest?

    No coz - moze takie DG sie bankom oplacaja - przedsiebiorca musi miec
    troche pieniedzy na koncie ... nieoprocentowanym, albo kredyt mu sie
    latwo wcisnie ...

    J.

  • 67. Data: 2022-09-16 07:28:46
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-09-14 o 23:22, WAM pisze:

    > Obaj macie racje :) Tylko Poldek skrócił opis, pominął operacje
    > wewnętrzne i zgodnie z prawdą podał że saldo rachunku głównego
    > powiększa się o netto.

    To jednak nie to samo. Wynikowo jest to samo,
    ale księgowo jest kilka operacji więcej na wyciągu na wejściu
    i przy płaceniu podatków czy ZUS.
    i ja mam np jedną czy dwie takie płatności w roku,
    ale jak ktoś ma stale taką "huśtawkę" na rachunku, że
    pojawiają się kwoty a potem są wyksięgowane, to
    myslę, że jest to uciążliwe (pomijając nawet sam aspekt odcięcia od kasy)

  • 68. Data: 2022-09-16 21:00:42
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 16 Sep 2022 07:28:46 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:

    >To jednak nie to samo. Wynikowo jest to samo,
    Poldek pisał o saldzie a zatem o wyniku ;)

    >ale księgowo jest kilka operacji więcej na wyciągu
    Czyli większe obroty na rachunku :)

    >ale jak ktoś ma stale taką "huśtawkę" na rachunku, że
    >pojawiają się kwoty a potem są wyksięgowane, to
    >myslę, że jest to uciążliwe (pomijając nawet sam aspekt odcięcia od kasy)
    Niestety np ING Bank sobie z tym w apce Business nie radzi.
    Pokazuje na ekranie głównym "dzisiejsze uznania i obciążenia".
    Wlicza do nich zarówno składowe operacje split payment jak i obroty
    przez rachunek techniczy do rachunków wirtualnych.

    Zgłosiłem problem doradcy wiele miesięcy temu ale nie potrafią
    odseparować i pokazać mi prawdziwych uznań i obciążeń z pominięciem
    tych wirtualnych.
    Pokazywanie operacji split payment w podglądzie historii można w apce
    wyłączyć ale nie ma to wpływu na sumę uznań i obciążeń na ekranie
    głównym - zawsze są wliczane.

    Przykładowo - faktyczne operacje - 1 obciążenie, 2 uznania:
    -300,00 płatność kartą
    +131,75 wplata klienta przez rachunek wirtualny
    +200,00 wplata klienta przez rachunek wirtualny i split payment
    (w tym vat 37,40)

    ekran główny aplikacji pokazuje:
    uznania (5) 700,90
    obciążenia (4) 669,15