  • 1. Data: 2011-05-20 09:11:20
    Temat: OFE nagła śmierć - kolejny balon próbny
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    "Projekt zakłada, że nasze oszczędności z OFE na pięć, dziesięć lat przed
    przejściem na emeryturę będą stopniowo przenoszone do ZUS. Ten nie będzie
    nimi zarządzał ani ich inwestował. Od razu wyda na obecnych emerytów, a
    przyszłym świadczenia będzie wypłacał jak teraz - ze składek od pracujących.
    Emerytury każdego roku będą waloryzowane.
    Propozycję popiera minister finansów Jacek Rostowski."

    <http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/515750,nowy_p
    rojekt_emerytalny_fedak_emerytury_z_ofe_wyplaci_nam_
    zus.html>

    W skrócie: wyjmujemy z OFE składki nie dopiero wtedy kiedy mają one być
    wypłacane świadczeniobiorcom, ale od 5 do 10 lat wcześniej i przekazujemy je
    do budżetu (do ZUS). :) Świetna sprawa.
    W dalszym etapie mamy perspektywę wprowadzenia zasady, że środki z OFE
    transferujemy do budżetu na 30 lat przed przejściem na emerytury.

  • 2. Data: 2011-05-20 09:37:29
    Temat: Re: OFE nagła śmierć - kolejny balon próbny
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote in message
> [...]
    > W dalszym etapie mamy perspektywę wprowadzenia zasady, że środki z OFE
    > transferujemy do budżetu na 30 lat przed przejściem na emerytury.

    przeciez w całej sprawie o to chodziło od samego początku.
    Za prowizję obywatele zostali zmuszeni kupić sobie przyszłego chłopca do
    bicia za zbyt małe emerytury. Oczywiście oficjalnie na scenie zostanie
    przedstawiony nieco później.

    george

  • 3. Data: 2011-05-20 09:47:26
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > Za prowizję obywatele zostali zmuszeni kupić sobie przyszłego chłopca do
    > bicia za zbyt małe emerytury. Oczywiście oficjalnie na scenie zostanie

    Liczę raczej na dyskusję z osobami, które nadal są w stanie wierzyć, że
    środki zgromadzone w OFE nie zostaną im ukradzione w całości. Ale zobacz
    jaka desperacja, jakie kompletnie nierealistyczne założenie poszło na
    pierwszy ogień (10 lat). Ciekawe czy i ile wyrwą w tej rundzie i w tym
    mechanizmie. Bo w sumie to jest bardzo inteligentny pomysł, łatwo będzie
    sprzedać ciołkom fajne uzasadnienia. :)

  • 4. Data: 2011-05-20 10:20:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/20/2011 4:47 AM, MarekZ wrote:
> [...]
    > pierwszy ogień (10 lat). Ciekawe czy i ile wyrwą w tej rundzie i w tym
    > mechanizmie. Bo w sumie to jest bardzo inteligentny pomysł, łatwo będzie

    5 czy 10 lat bedzie zależało do wielkości dziury w ZUS.
    Zapewne zaczną od 5 a jak im ciągle będzie brakowało to zwiększą do 10 lat.
    takie po prostu "oddam jak będę miał z czego, a narazie pożyczam".

  • 5. Data: 2011-05-20 10:32:30
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    > pierwszy ogień (10 lat). Ciekawe czy i ile wyrwą w tej rundzie i w tym
    > mechanizmie. Bo w sumie to jest bardzo inteligentny pomysł, łatwo będzie

    ehhh, no to ja już sie nie nadaje...:(

    george

  • 6. Data: 2011-05-20 10:40:31
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 20.05.2011 11:47, MarekZ wrote:
> [...]
    >
    > Liczę raczej na dyskusję z osobami, które nadal są w stanie wierzyć, że
    > środki zgromadzone w OFE nie zostaną im ukradzione w całości.

    "ukradzione w calosci".

    Tzn. bez OFE te srodki i tak w calosci wedrowalyby do ZUS, czyli dla
    niektorych - i tak bylyby "kradzione w calosci". Jeszcze gorsza alternatywa.

    OFE to dobry pomysl - ale dobrymi pomyslami zdaje sie pieklo
    wybrukowano... gorzej z wykonaniem.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 7. Data: 2011-05-20 10:45:41
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> wrote in message
> [...]
    >
    > Tzn. bez OFE te srodki i tak w calosci wedrowalyby do ZUS, czyli dla
    > niektorych - i tak bylyby "kradzione w calosci". Jeszcze gorsza

    no nie wiem, tak to jeszcze OFE "ukradły / pobrały prowizję za zarządzanie"

    > OFE to dobry pomysl - ale dobrymi pomyslami zdaje sie pieklo
    > wybrukowano... gorzej z wykonaniem.
    >
    > --
    > Tomasz Chmielewski
    > http://wpkg.org

    Dobry by był gdyby ZUS nie musiał pożyczać na utrzymanie aktualnych
    emerytów.
    Tak to liczymy głupio na to żeby herbata od samego mieszania zrobiła się
    słodsza.

    george

  • 8. Data: 2011-05-20 11:16:35
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 20.05.2011 12:45, george wrote:

    > no nie wiem, tak to jeszcze OFE "ukradły / pobrały prowizję za zarządzanie"

    Dokladnie.

    OFE - obowiazkowe, duze prowizje.
    IKE - nieobowiazkowe, prowizje zerowe, lub niewielkie.

    Panstwo zagwarantowalo "monopol", i takie sa tego efekty.

    W zasadzie to nie widze jakichs przeciwwskazan, aby OFE dzialaly na
    podobnej zasadzie, co IKE (z paroma zastrzezeniami):

    - klient wybiera instytucje,

    - domyslnie skladki ida na zwykle "konto bankowe" w danej instytucji
    (bezplatne, bez prowizji),

    - mozliwosc dysponowania srodkami w ramach funduszy, obligacji
    (podobnie, jak rozwiazane jest IKE w mBanku), lokat - uwaga - w innych
    bankach z gwarancjami SP (przy zamknieciu/zerwaniu lokaty, zwrot srodkow
    jedynie do OFE) itp.

    - dziedziczenie skladek,

    - brak mozliwosci wyplaty przed 65 rokiem zycia.

    > Dobry by był gdyby ZUS nie musiał pożyczać na utrzymanie aktualnych
    > emerytów.

    No niestety, wtedy najwyzsza emerytura oscylowalaby na dzien dzisiejszy
    w okolicach 64 zl. Politycznie raczej nie do przeskoczenia.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 9. Data: 2011-05-20 15:16:06
    Od: "mx" <@m...@o...pl@>

> [...]

    >alternatywa.

    >OFE to dobry pomysl - ale dobrymi pomyslami zdaje sie pieklo wybrukowano...

    Kolejny etap ulepszeń w systemie emerytalnym. Składka idzie do OFE, ci
    naliczają prowizję i resztę zwracają do ZUS, następnego dnia w I sesji
    (lokata over night?). Moja propozycja, niech ZUS wysyła tylko prowizję,
    oszczędzą na przelewach zwrotnych, a i środki popracują w ZUS jeden dzień
    dłużej.

  • 10. Data: 2011-05-20 15:26:55
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "mx" <@m...@o...pl@> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > (lokata over night?). Moja propozycja, niech ZUS wysyła tylko prowizję,
    > oszczędzą na przelewach zwrotnych, a i środki popracują w ZUS jeden dzień

    Tutaj brakuje mi jeszcze jednego elementu. Przecież OFE mają w zasadzie
    gwarancję wpływu składek w przyszłości. Nie wiem czy to jest w pełni
    uczciwe, bo przecież zasadniczo żaden inny podmiot na rynku takich gwarancji
    nie ma. Uważam, że OFE powinny oddawać do ZUS składki 5 do 10 lat przed ich
    faktycznym wpływem w wysokości oszacowywanej co roku przez ZUS.

    Czy OFE należy się jakakolwiek prowizja to rzecz dyskusyjna. No ale trzeba
    przyznać, że pewne znikome ryzyko prawne w ich działalności występuje. Co
    prawda trudno sobie wyobrazić aby polskie państwo chciało OFE zabrać jakieś
    pieniądze, ale niech tam. Niech mają tę swoją prowizję. Wypłaci się ją im w
    zalockupowanych obligacjach stuletnich.