  • 1. Data: 2008-05-29 08:31:20
    Temat: Jak jest rozliczana wczesniejsza splata hipo
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    Witam,

    przymierzam sie do wczesniejszej splaty kredytu hipo o rownych ratach
    miesiecznych i mam takie pytanie, jak (orientacyjnie) wyliczana jest
    kwota zamkniecia takiego kredytu? Chodzi mi o to ze w zakladce widze
    kwote pozostala do splaty... ale w zwiazku z tym ze rata byla obliczana
    dla calego okresu to oczywiscie obecnie glownie splacam przyszle odsetki
    od kwoty kredytu, a nie sam kredyt.

    Czy oprocentowanie kredytu zostanie przeliczone do faktycznej dlugosci
    trwania pozyczki (~1roku zamiast 30lat) i poprzednie wplaty zostana
    odpowiednio przeliczone? czy jakos inaczej sie to rozlicza?

    --
    Tomasz

  • 2. Data: 2008-05-29 09:20:34
    Temat: Re: Jak jest rozliczana wczesniejsza splata hipo
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz" <toudi!@geckon!!!.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > trwania pozyczki (~1roku zamiast 30lat) i poprzednie wplaty zostana
    > odpowiednio przeliczone? czy jakos inaczej sie to rozlicza?

    Odsetki, które płaciłeś co miesiąc nie zależały od tego, na jaki okres
    kredyt został zaciągniety.
    Wysokość comiesięcznych odsetek = saldo zadłużenia * (stopa oprocentowania
    kredytu / 12)
    Jak można zauważyć, niezależnie od tego czy kredyt został zaciągniety na rok
    czy na 50 lat, odsetki co miesiąc są takie same.

  • 3. Data: 2008-05-29 10:24:16
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    Greg pisze:

> [...]
    > Jak można zauważyć, niezależnie od tego czy kredyt został zaciągniety na rok
    > czy na 50 lat, odsetki co miesiąc są takie same.

    no wlasnie u mnie odsetki co miesiac nie sa takie same... i w rownej
    racie miesiecznej stanowia co miesiac inny procent... raz wiekszy, raz
    mniejszy...

    wiec myslalem ze jak sa rowne raty to licza sume wszystkich odsetek i
    rozkladaja je na lata... wiec na poczatku placisz niewiele zadluzenia,
    za to wiele odsetek...

    imho to o czym ty mowisz to rata malejaca (caly czas mowie o tym co
    trzeba placic co miesiac), czyli splacasz stala kwote zadluzenia plus
    odsetki od pozostalej kwoty - ktore sa zmienne i raczej malejace w
    funkcji czasu/splaty kwoty pozyczonej

    ale oczywiscie moge sie w tej kwestii mylic... nie zmierzalem splacac
    tego kredytu az 30lat ;) , ale z drugiej strony nie sadzilem ze po roku
    bede sie juz musial o to martwic ;)

    anyway jesli masz racje to po prostu bede musial zaplacic kwote pozyczki
    ktora widze w polu: pozostalo do splaty :) (plus oczywiscie dodatkowe
    koszta banku wynikajace z umowy/TOiP)

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2008-05-29 10:40:58
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    musisz ustalić dzień X, w którym zechcesz spłacić zadłużenie, bank poda Ci
    ile na ten dzień będzie kapitału do spłaty,
    splacisz kredyt + ewe. jakąś prowizję i po sprawie
    to ile zapłaciłeś wcześniej odsetek (są one uśredniane) nie ma znaczenia,
    liczy się kwota kapitału do spłaty

    dla pewnosci mozesz jeszcze poprosic o zaswiadczenie dot. calkowitej splaty
    kredytu

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2008-05-29 10:45:14
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    > no wlasnie u mnie odsetki co miesiac nie sa takie same... i w rownej racie
    > miesiecznej stanowia co miesiac inny procent... raz wiekszy, raz
    > mniejszy...

    Formułę na liczenie wysokości odsetek nieco uprościłem.
    W rzeczywistości wygląda tak:
    miesięczne odsetki = saldo zadłużenia * (stopa oprocentowania kredytu / 365
    * ilość dni w miesiącu)

    Odsetki co miesiąc nie są takie same, bo:
    - różna jest ilosć dni w miesiącu
    - co miesiąc odsetki liczone są od nowego, niższego salda zadłużenia
    - co jakiś czas zmienia się oprocentowanie
    - dla kredytów walutowych - zmienia się kurs waluty

    > wiec myslalem ze jak sa rowne raty to licza sume wszystkich odsetek i
    > rozkladaja je na lata... wiec na poczatku placisz niewiele zadluzenia, za
    > to wiele odsetek...

    Nie. Płacisz odsetki jedynie za dany miesiąc. Liczone od całości pozostałego
    zadłużenia.

> [...]
    > placic co miesiac), czyli splacasz stala kwote zadluzenia plus odsetki od
    > pozostalej kwoty - ktore sa zmienne i raczej malejace w funkcji

    Jesli chodzi o odsetki, przy ratach równych jest tak samo.
    Najpierw liczona jest stała, miesięczna kwota spłaty (zawierająca kapitał +
    odsetki). W tej kwocie zawarte są odsetki liczone wg formuły, przedstawionej
    powyżej.
    Wówczas wysokość spłacanego w racie kapitału = wysokość równej raty -
    odsetki za dany miesiąc.

    > odsetki od pozostalej kwoty - ktore sa zmienne i raczej malejace w funkcji
    > czasu/splaty kwoty pozyczonej

    Tak, są zmienne i malejące.
    Zmienne z powodów, które wymieniłem powyżej (np. różna ilośc dni w roku)
    Malejące, bo z miesiąca na miesiąc maleje saldo zadłużenia od którego są
    liczone.

    > anyway jesli masz racje to po prostu bede musial zaplacic kwote pozyczki
    > ktora widze w polu: pozostalo do splaty :) (plus oczywiscie dodatkowe
    > koszta banku wynikajace z umowy/TOiP)

    Dokładnie tak.
    Plus odsetki za kilka/kilkanaście dni naliczone od momentu spłaty ostatniej
    raty.

  • 6. Data: 2008-05-29 10:46:52
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    Użytkownik "RobertS" <b...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > splacisz kredyt + ewe. jakąś prowizję i po sprawie
    > to ile zapłaciłeś wcześniej odsetek (są one uśredniane) nie ma znaczenia,

    Odsetki nie są uśredniane.
    Są spłacane co do grosza, dokładnie w takiej kwocie, w jakiej zostały
    naliczone za dany miesiąc.

  • 7. Data: 2008-05-29 11:04:33
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    Greg pisze:

    > Dokładnie tak.
    > Plus odsetki za kilka/kilkanaście dni naliczone od momentu spłaty ostatniej
    > raty.

    dzieki za wyjasnienie watpliwosci ;)

    --
    Tomasz