  • 41. Data: 2023-12-04 18:36:16
    Temat: Re: Bitcoin
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2023-12-04 o 18:27, Kamil Jońca pisze:
    > Po co?

    Bo oni latają samolotem a to niszczy Planetę ;-)

  • 42. Data: 2023-12-04 20:35:52
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 4.12.2023 o 17:55, _Master_ pisze:

    > Gdzie Ty pracujesz i skąd mieszkasz? Serio nie miałeś trzonka w ręku?

    Napisałem ci już wcześniej, ale wyciąłeś.
    Nikt mi w ogródku nie zakopał złotego konia, to nie mam potrzeby kopać.

    --
    Pete

  • 43. Data: 2023-12-05 19:04:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:

    [bitcoin]

    > Taka sama jak ZUS :)

    Roszczenia w stosunku do ZUSu są "zabezpieczone" przez przyszłych
    pracowników, a odpowiada za to - generalnie - państwo. Ogólnie rzecz
    biorąc, to jest jedyna metoda zapewnienia świadczeń emerytalnych (metoda
    "inwestycyjna" działa tylko z punktu widzenia jednostek, ale nie
    z punktu widzenia całego lub dużej części społeczeństw(a), ponieważ nie da
    się skutecznie przesunąć dużych ilości pieniędzy w czasie).

    Inną sprawą jest to, jak _dokładnie_ powinny działać emerytury -
    np. stała składka za stałe świadczenie, zmienna (jak?) składka za
    zmienne świadczenie, niektórzy pewnie woleliby zmienną składkę za stałe
    świadczenie (tak jak tzw. "ubezpieczenie" zdrowotne) itd.
    Ale w żadnym przypadku nie jest to nawet podobne do "kryptowalut".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 44. Data: 2023-12-06 09:31:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 05 Dec 2023 19:04:25 +0100, Krzysztof Halasa wrote:
    > "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:
    > [bitcoin]

    > Roszczenia w stosunku do ZUSu są "zabezpieczone" przez przyszłych
    > pracowników,

    pracownikow w Polsce, nie pracowników ZUS :-)

> [...]
    > z punktu widzenia całego lub dużej części społeczeństw(a), ponieważ nie da
    > się skutecznie przesunąć dużych ilości pieniędzy w czasie).

    Ale nie trzeba przesuwac. Tak jak w ZUS - jedni wpłacają, inni
    wypłacają, bilans wychodzi na zero. A inwestycje stoją i
    zabezpieczają.

    Tylko dochodzi cała masa problemow, ktorych w "modelu ZUS" nie ma.

> [...]
    > świadczenie (tak jak tzw. "ubezpieczenie" zdrowotne) itd.
    > Ale w żadnym przypadku nie jest to nawet podobne do "kryptowalut".

    A tymczasem kryptowaluty ciągle zarabiają ... az ktos ukradnie :-)

    J.

  • 45. Data: 2023-12-06 15:28:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A tymczasem kryptowaluty ciągle zarabiają ... az ktos ukradnie :-)

    Kryptowaluty niczego przecież nie zarabiają.

    Wiadomo że kupujący muszą pokryć koszty kopania (hardware + energia +
    zysk kopaczy) + zysk (- stratę) sprzedających. Liczba potencjalnych
    kupujących i ilość gotówki (dóbr, które można za nią kupić) na Ziemi
    jest skończona. Wartość oczekiwaną zysku (dla wszystkich) łatwo
    policzyć, i nie jest ona nijak dodatnia.

    Wiadomo także, że zajmują się tym ludzie (i firmy) zawodowo oraz że jest
    duża liczba amatorów - ciekawe kto zwykle zyskuje, a kto traci :-)

    Z tym, że niestety ogólna "sprawność" tego systemu jest mała - hardware
    i energia są zbyt drogie. Zamiast 50% teoretycznej szansy na wygranie
    ("zainwestowanej" kwoty) dostajemy niestety znacznie mniej (zwłaszcza
    teraz, gdy kursy osiągnęły przynajmniej raz "poziom nasycenia"). Wygląda
    na to, że totolotek, mimo wypłacania tylko 50% wpływów (czy jakoś tak,
    nie interesowałem się tym) i podatku, może być bardziej opłacalny.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2023-12-06 17:31:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 06 Dec 2023 15:28:19 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > jest skończona. Wartość oczekiwaną zysku (dla wszystkich) łatwo
    > policzyć, i nie jest ona nijak dodatnia.

    Ba - w przypadku Bitcoin miała byc chyba ograniczona ilosc tego
    pieniądza ...

    Ale teoria teorią, a na razie sie zarabia :-)
    Tzn niektórzy zarabiają. Choc moze lepiej - prawie wszyscy :-)

> [...]

    > na to, że totolotek, mimo wypłacania tylko 50% wpływów (czy jakoś tak,
    > nie interesowałem się tym) i podatku, może być bardziej opłacalny.

    Kto kupil BTC rok temu, ten zarobił. O ile sprzedał lub zdąży
    sprzedać.
    Kto dwa lata temu - ten stracil.
    Kto 5 lat temu - ten zarobił krocie.

    Ciekawe - wydawałoby sie, ze po stratach rynek straci zainteresowanie,
    ale widac nie całkiem.

    J.

  • 47. Data: 2023-12-07 09:51:11
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2023 o 17:53, Pete pisze:

> [...]
    >
    > Prawda jest taka, że wykopanego BTC dostaje ten, co go wykopał. Inni
    > górnicy dostają g...
    >
    > To jest tak, jak z kopaniem diamentów, każdy na własną rękę - wygrywa
    > ten, kto go wykopie.
    >
    > Chyba, że górnicy założą spółdzielnię - wtedy dzielą się wspólnie.
    >
    > I tak samo działa kopanie kryptowalut. Jak jesteś sam, to g...
    > wykopiesz (masz za małą moc obliczeniową, żeby konkurować z
    > profesjonalistami).
    >
    > Możesz się dopisać do spółdzielni - ale jak spółdzielnia wykopie BTC,
    > to dostaniesz taką część BTC, jaki był Twój wklad obliczeniowy (czyli

    Widać za mało wiem na ten temat. Wychodziłem z założenie że po
    zainwestowaniu w sprzęt zarabia każdy górnik. Podobnie jak rzecz się ma
    w instalacjach fotowoltaicznych.
    Poczytam więcej na temat wszystkich mechanizmów tego. Dzięki.

  • 48. Data: 2023-12-07 12:55:35
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 gru 2023 o 09:51, Trybun pisze:

    > Widać za mało wiem na ten temat. Wychodziłem z założenie że po
    > zainwestowaniu w sprzęt zarabia każdy górnik. Podobnie jak rzecz
    > się ma w instalacjach fotowoltaicznych.

    Na fotowoltaicznych instalacjach można
    zarobić
    czy
    zaoszczędzić?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 49. Data: 2023-12-07 18:30:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 12:55:35 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Na fotowoltaicznych instalacjach można
    > zarobić
    > czy
    > zaoszczędzić?

    A to nie to samo?

    J.

  • 50. Data: 2023-12-07 19:46:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ba - w przypadku Bitcoin miała byc chyba ograniczona ilosc tego
    > pieniądza ...
    >
    > Ale teoria teorią, a na razie sie zarabia :-)
    > Tzn niektórzy zarabiają. Choc moze lepiej - prawie wszyscy :-)

    Raczej wątpię. Mniejszość zarabia - nie wiem tylko jak mała mniejszość.
    Podobnie jak w każdym innym "systemie", tu także nie ma żadnego
    perpetuum mobile.

    > Kto kupil BTC rok temu, ten zarobił. O ile sprzedał lub zdąży
    > sprzedać.

    Czyli nie "kto kupił rok temu", tylko kto kupił rok temu i sprzedał
    z zyskiem. To zasadnicza różnica.

    Weź pod uwagę, że każdemu, kto sprzedał (z zyskiem lub stratą) odpowiada
    ktoś, kto kupił. Jakim cudem większość mogłaby zyskać?

    Zysk nigdy nie będzie równy cenie zakupu. Strata - może być.
    W ogólnym przypadku dodatnia wartość oczekiwana "inwestycji"
    w kryptowaluty jest tak samo prawdopodobna, jak w przypadku totolotka
    (bez kumulacji). Natomiast wierzę, że może się to różnić w zależności od
    profilu "inwestora", i niektórzy mogą być powyżej zera (kosztem
    oczywiście całej reszty). Weźmy np. takich autorów projektu, którzy na
    starcie zarezerwowali sobie znaczną część przestrzeni "waluty".
    Albo takich, którzy uciekną z pieniędzmi (prawdziwymi) klientów. Itd.
    Osoby, które trafnie przewidzą (np. psychologicznie) moment zmiany
    trendu. To wszystko jest możliwe - w pokerze albo np. w 3 kartach też
    można częściej wygrywać niż przegrywać (aczkolwiek tam ogólna
    opłacalność jest zerowa, nie mocno ujemna jak tu).

    > Ciekawe - wydawałoby sie, ze po stratach rynek straci zainteresowanie,
    > ale widac nie całkiem.

    Straci zainteresowanie wtedy, gdy już nie będzie chętnych :-)
    Wtedy trzeba będzie wymyślić coś innego (w rzeczywistości cały czas
    takie "cosie innego" są wymyślane - przecież "produktów", na których
    można wtopić, jest pod dostatkiem).
    Ludzie mają za dużo pieniędzy, i to cała tajemnica.
    --
    Krzysztof Hałasa