  • 121. Data: 2021-01-03 12:21:34
    Temat: Re: 9hpln
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > ale chyba także Galileo...
    >
    > GPS ma wspólną częstotliwość i PRN, GLONASS ma różne częstotliwości...
    >
    > Geostacjonarne PRN EGNOSS ślą poprawki.
    > U mnie widoczny jest co najwyżej PRN 136.
    >
    > Galileo ma inne numerki -- przykładowo teraz u mnie o północy: PRN
    > E02, PRN E07,
    > PRN E25, PRN E11, PRN E20, PRN E12, PRN E33, PRN E19, PRN E24, PRN
    > E04, PRN E18
    >    https://pl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(system_nawiga
    cyjny)

    > U Ciebie w tej chwili będą widoczne inne Galileo, ale ~też tak dużo...

    Używasz jakichś nazw o których nawet nie słyszałem. Jest GNSS i jest
    SBAS, podobno każdy operator ma satelity w obu systemach, u mnie na
    telefonie widać tylko europejskie i ruskie obiekty SBAS.

  • 122. Data: 2021-01-03 12:22:29
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rsn07d$i34$...@g...aioe.org

    > ~2kpln, ale czasami mozna znaleźć tańszy.

    > Być może i sprzętu, i oprogramowania.
    > Zalim ja geodeta czy rolnik/chłop?

    Ale ciekawe czym to idzie. Widziałem taki pozycjoner u przedstawiciela
    energetyki, ale było to już jakiś czas temu, wtedy wskazania były
    koszmarnie niedokładne. Możliwe że dzisiaj maja już lepszy sprzęt

    > Mam -- dlatego nie muszę mego szukać w necie.

    > Pomiędzy blokamia gubił się -- zwłaszcza we mgle czy podczas deszczu.
    > Podobnie w lesie czy na cmentarzu, gdzie mial daleko do WiFi itp...

    Ale podobno miał super antenę GSM, tak że obszarem zasięgu bił
    wszystkich konkurentów. Jako jedyny producent chwalił się tym w
    reklamach.. Miałeś może okazje przekonać się że to prawda?

    > Numerek satelity.

    Chyba chodzi o dane z rubryki "ID"? Zresztą teraz i tak nie widzę bo w
    domu tego satelity nie widać a na zewnątrz leje deszcz. Nr podam przy
    najbliższej okazji.

  • 123. Data: 2021-01-03 12:23:21
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > własne wspomagacze -- miał obywać się bez EGNOSS, ale UE zarzuciła
    > ten projekt i wspomaga się EGNOSSem jak GPS i GLONASS. Z planów
    > wczesnego Galileo powstały plany Beidou.
    >
    > Za czasów Theresy May UK miało mieć (być może pomysł ten żył tylko
    > przez chwilę) własny NSS z własnymi wspomagaczami, własnymi stacjami
    > referencyjnymi i własnymi satelitami geostacjonarnymi, ale obecnie
    > chyba ;) zarzucuno zupełnie te myśli... Być może techniczne problemy
    > (akurat wówczas tylko część Galileo ,,zepsuła się'' -- bez Search and
    > Rescue  Service) Galileo sprzed paru lat były spowodowane buntem

    Sam znasz ten program GpsTest. A w nim ani wzmianki w oknie głównym o
    "EGNOSS", flagi satelitów systemu GNSS i SBAS to faktycznie nie ich
    własne symbole a tylko flagi państw właścicieli danych satelitów. W
    objaśnieniach każą "EGNOS" utożsamiać z Unią Europejską. Natomiast
    "WAAS" z USA, "MSAS" z Japonią "SDCM" z Rosja itd. Tak więc niezupełnie
    się to zgadza z tym co napisałeś.

    > Cóż z tego, że pisałeś 100 razy, skoro myliłeś Galileo z EGNOSS?
    > Masz flagi UE w części GNSS? Masz E1? -- Lcoś to GPS, Ecoś to
    > Galileo. SBAS ma się nijak do tego, choć ma PRN podobnie jak GPS...

    Mam i teraz juz 101 raz o tym piszę. Nie pamiętasz już że pisałem także
    o E1 i L1?

  • 124. Data: 2021-01-03 12:24:11
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rs9htg$1nt6$...@g...aioe.org

    > Nie każdy wykorzystuje komputery TYLKO do pisania m@ili i postów... ;)
    > Zuchwalcy ;) obrabiają nawet grafikę i filmy/movies... ;)

    Ale co to zmienia w fakcie ze ma się do czynienia z jakimś g*nem które
    niektórzy postrzegają jako jedno z największych wynalazków ludzkości?

  • 125. Data: 2021-01-03 12:25:18
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rsn0hp$olu$...@g...aioe.org

    > Daleko od ptaków? -- ale blisko do słońca... ;)

    Nie tylko daleko od ptaków - w gesty las po prostu nie da się wjechać,
    leśnych dróżek też lepiej z różnych względów lepiej nie blokować.

  • 126. Data: 2021-01-03 18:02:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > To są geostacjonarne PRN EGNOSS -- wspomagacze GPS, nie osobne Galileo!!!

    Tylko jedno S.
    The European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 127. Data: 2021-01-03 19:50:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trybun <M...@j...cb> writes:

    > objaśnieniach każą "EGNOS" utożsamiać z Unią Europejską. Natomiast
    > "WAAS" z USA, "MSAS" z Japonią "SDCM" z Rosja itd. Tak więc
    > niezupełnie się to zgadza z tym co napisałeś.

    Słusznie. Ponieważ SBAS (satelitarna odmiana DGPS, czyli poprawek
    różnicowych do systemu GPS) jest związany z terytorium.

    Każdy GNSS, czyli podstawowy system nawigacji satelitarnej, jest
    ogólnoświatowy (problemy możemy mieć w okolicach biegunów). Satelity
    krążą na orbitach znacznie niższych niż geostacjonarna, pokrywają
    zasięgiem praktycznie cały świat. GPS, GLONASS, Galileo, itd. - każdy
    z nich jest ogólnoświatowy, każdy z nich (potencjalnie) wystarczy do
    lokalizacji, oczywiście odbiorniki wielosystemowe mogą korzystać
    z wielu jednocześnie by np. poprawić precyzję, zwiększyć pewność
    działania itd.

    SBAS to dodatek do systemów GNSS (głównie do GPS). Stacje referencyjne
    każdego SBASa nie znajdują się na całym świecie, tylko na jakimś
    obszarze. Np. WAAS pokrywa swoim zasięgiem działania Amerykę Północną
    (nie dlatego, że nie można odebrać sygnału WAAS poza - tylko dlatego, że
    nie ma dla innego obszaru sensownych danych - poprawek różnicowych).
    EGNOS pokrywa zasięgiem (praktycznie) Europę. Itd.

    Satelity SBAS są geostacjonarne i to są normalne komercyjne satelity
    telekomunikacyjne, oprócz SBAS zajmujące się takimi rzeczami jak np.
    telewizja (DVB-S).

    Szczerze mówiąc, SBAS jest raczej średnio istotny dla "Kowalskiego".
    Coś tam poprawia w dokładności, która jednak i bez tego może być
    zupełnie niezła (zwłaszcza w wielosystemowych odbiornikach). Natomiast
    główne zastosowanie SBAS jest w lotnictwie, umożliwia (dość) precyzyjne
    podejście do lądowania, i to bez żadnej infrastruktury na lotnisku.

    BTW pasmo E1 (Galileo) kiedyś określano jako L1, przez analogię z GPS
    (ta sama częstotliwość i niskopoziomowe szczegóły transmisji), wyobrażam
    sobie że różne odbiorniki (np. moduły lub soft w procesorze wspierającym
    GNSS "on-chip") mogą to różnie podawać.

    HTH.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 128. Data: 2021-01-03 22:26:48
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jak najbardziej możesz.
    Przykładowo przekonwertuj jakiś film np. programem mkvtoolnix czy podobnym, kolejno
    Core2Duo i jakimś i7, to zobaczysz DUŻĄ różnicę.
    Szczególnie, jeśli sprzęt będzie miał wspieranie kodeków.
    Dla porównania u mnie na C2D bez osobnej grafiki szło praktycznie w czasie
    rzeczywistym, a na i7 półtoragodzinny film z grafiką
    wspierającą niektóre kodeki zajmuje parę minut.

    Natomiast tu masz rację:
    Namacalnie szybkość otwierania stron www się nie zmienia od lat.

    FUT WARNING: pl.comp.pecet

    -----
    > co mi po procesorze za 2000zł skoro i tak nie mogę oczekiwać namacalnych efektów
    jego pracy w codziennym użytkowaniu?

  • 129. Data: 2021-01-04 02:42:11
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    trybun pisze:

    cyjny)

    > Używasz jakichś nazw o których nawet nie słyszałem.

    Możesz poczytać:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Galileo_satell
    ites

    > Jest GNSS i jest SBAS,

    Co jest? Masz flagi UE i w części GNSS, i w części SBAS?
    Taka sama flaga (UE) oznacza:
    - Galileo w części GNSS
    - EGNOSS w części SBAS

    Jeśli widzisz flagi UE tylko w części SBAS -- prawdopodobnie nie
    masz Galileo. Jeśli widzisz flagi UE w części GNSS -- masz Galileo.

    > podobno każdy operator ma satelity w obu systemach,

    Jaki operator i jakie oba systemy?

    > u mnie na telefonie widać tylko europejskie i ruskie obiekty SBAS.

    Zostaw w spokoju SBAS i odpowiedz na pytanie:
    - w części GNSS widujesz/widzisz flagi UE?

    -=-

    Zainstaluj może taką:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ga
    lfins.gnss_compare
    GNSS Compare
    aplikację i zobacz, czy masz Galileo.

    --
    Ene

  • 130. Data: 2021-01-04 03:06:00
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Każdy GNSS, czyli podstawowy system nawigacji satelitarnej, jest
    > ogólnoświatowy

    Niekoniecznie -- japoński u nas raczej nie sięga; indyjski chyba też.
    Trybun widuje czasami satelitę japońskiego -- ja czasami mógłbym
    widzieć też jednego satelitę QZSS na północnym wschodzie, gdybym
    miał takowy/stosowny odbiornik.

    > (problemy możemy mieć w okolicach biegunów).

    Dlaczego aż problem? Nie zobaczysz żadnego tuż nad głową, więc
    trudniej ocenisz wysokość npm, ale konstelacje czwórek znajdziesz
    także nad biegunami.

> [...]
    > lokalizacji, oczywiście odbiorniki wielosystemowe mogą korzystać
    > z wielu jednocześnie by np. poprawić precyzję, zwiększyć pewność

    Dlaczego aż oczywiście? Choćby czas Galileo ma dokładniejszy niż GPS,
    więc już coś zazgrzyta, ale istotnie -- można określić pozycję na
    podstawie czwórki satelitów różnych systemów, przykładowo: 1GPS,
    1GLONASS, 1BeiDou, 1Galileo.

    > SBAS to dodatek do systemów GNSS (głównie do GPS).

    Dlaczego głównie? Inne GNSS także korzystają -- akurat GLONASS
    po aneksji Krymu pokłócił się z GPS, ale przed tą aneksją
    referencyjne stacje rosyjskie współpracowały z amerykańskimi...
    Galileo miał mieć swe własne wspomagacze, ale nie ma -- więc
    korzysta chyba z EGNOSS itp. Byłoby głupio, gdyby europejski
    EGNOSS nie poprawiał europejskiego Galileo...

    > Szczerze mówiąc, SBAS jest raczej średnio istotny dla "Kowalskiego".
    > Coś tam poprawia w dokładności, która jednak i bez tego może być

    Nie poprawia poziomej SF GPS z 10m do 3m?

    > zupełnie niezła (zwłaszcza w wielosystemowych odbiornikach). Natomiast
    > główne zastosowanie SBAS jest w lotnictwie, umożliwia (dość) precyzyjne
    > podejście do lądowania, i to bez żadnej infrastruktury na lotnisku.

    Jednak w 2010 r. wojskowy samolot należący do NATO tak mocno pobłądził
    we mgle, że roztrzaskał się całkiem daleko od pasa Korsarza, choć byle
    jaki odbiornik GPS (smartfonowy, samochodowy czy rowerowy) pokazałby
    poprawną pozycję...

    --
    Ene