  • 1. Data: 2015-06-11 21:56:14
    Temat: Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    Spróbuję burzy mózgów - może ktoś coś podpowie.

    Są podstawy do przypuszczeń, że osobie która nie miała kodów
    jednorazowych w banku PKO BP SA i nie otrzymała nigdy jednorazowych
    kodów do potwierdzenia przelewów wyprowadzono z rachunku bankowego dużą
    kwotę pieniędzy. Wykonano kilka przelewów na kwoty nieco poniżej 25.000
    zł każdy. Numer telefonu nie został podmieniony, a przynajmniej w chwili
    ujawnienia fraudu był taki sam, jak poprzednio. Jakieś pomysły, na co
    zwrócić uwagę?

  • 2. Data: 2015-06-11 22:44:31
    Temat: Re: Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    > Są podstawy do przypuszczeń

    To wyprowadzono te środki czy nie?

    > Wykonano kilka przelewów

    Jakim kanałem je zlecono, w jaki sposób były autoryzowane?

  • 3. Data: 2015-06-11 22:47:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" 5579e7df$0$2203$6...@n...neostrada.pl

    > Są podstawy do przypuszczeń, że osobie która nie miała kodów jednorazowych w banku
    PKO BP SA i nie otrzymała nigdy jednorazowych
    > kodów do potwierdzenia przelewów

    Piszesz raz o zdrapkach a raz o SMSach? Czy dwa razy o zdrapkach?

> [...]
    > telefonu nie został podmieniony, a przynajmniej w chwili ujawnienia fraudu był taki
    sam, jak poprzednio. Jakieś pomysły, na co

    Na konto docelowe? ;)

    Zakładając, że dwa razy piszesz o zdrapkach:

    jeśli klient nie miał zdrapek -- IMO bank odpowiada za
    przelewy, chyba, że można zlecić zaufanie bezzdrapne.

    Zakładając, że raz piszesz o zdrapkach a raz o SMSach -- sprawa trudna...

    -=-

    Jeśli klient był SMSowy (chyba nie może być naraz i zdrapny
    i SMSowy) to chyba można sprawdzić u dostawców GSM, czy szły
    SMSy z banku do klienta, czy nie szły.

    -=-

    IMO bankowi (zwłaszcza PKO BP SA) nie zależy na rozgłaszaniu fraudów
    powodowanych dziurami bankowymi. Ale może mylę się -- może bank woli
    krzyk i strach niż słuszną stratę 25 kpln... Zapewne sprawą musi zając
    się policja itp. osoby.

    Jeśli klient dostawał SMSy na poprawny numer, raczej bank jest kryty.

    [jeśli mylę się -- z moich kont (; w ten sposób ;) zniknęły setki
    tysięcy plnów... może banki by mi zwróciły ;) choć część?...]

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2015-06-12 01:00:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Jun 2015 21:56:14 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Są podstawy do przypuszczeń, że osobie która nie miała kodów

    ??
    To wyprowadzono czy nie? Proszę podać nr rachunków na które
    wyprowadzomo.
    Ja przypuszczam, że owa osoba nie ma bladego pojęcia jak bezpiecznie
    korzystać z bankowości elektronicznej skoro nawet nie jest pewna czy
    jej "wyprowadzono" kasę.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-06-12 01:02:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-06-15 o 22:44, MarcinF pisze:

    > To wyprowadzono te środki czy nie?

    Tak

    > Jakim kanałem je zlecono, w jaki sposób były autoryzowane?

    Bank nad tym pracuje. Teoretycznie nie ma możliwości, bo każdy przelew
    jest potwierdzany SMS-em.

  • 6. Data: 2015-06-12 01:06:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Piszesz raz o zdrapkach a raz o SMSach? Czy dwa razy o zdrapkach?

    Bo jakby do danego konta były zdrapki, to można by sądzić, że wyciekły.
    Ale brak SMS-a jest na chwilę obecną raczej pewny.

    > Na konto docelowe? ;)

    Jeden - zero dla Ciebie. Mam podstawy jednak sądzić, że to droga do nikąd.

    > Zakładając, że dwa razy piszesz o zdrapkach:
    >
    > jeśli klient nie miał zdrapek -- IMO bank odpowiada za
    > przelewy, chyba, że można zlecić zaufanie bezzdrapne.

    No właśnie o to pytam, czy ktoś ma jakiś pomysł.

    > Zakładając, że raz piszesz o zdrapkach a raz o SMSach -- sprawa trudna...

    Jakby była prosta, to bym odwłokanie zawracał.

    > -=-
    >
    > Jeśli klient był SMSowy (chyba nie może być naraz i zdrapny
    > i SMSowy) to chyba można sprawdzić u dostawców GSM, czy szły
    > SMSy z banku do klienta, czy nie szły.

    Nie wyszły, nie doszły - przynajmniej na jego numer.

  • 7. Data: 2015-06-12 01:07:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12-06-15 o 01:00, Marek pisze:

> [...]
    > Ja przypuszczam, że owa osoba nie ma bladego pojęcia jak bezpiecznie
    > korzystać z bankowości elektronicznej skoro nawet nie jest pewna czy

    Stosunek owej osoby do systemu bankowego jest trudny do oceny. Ja na
    chwilę obecną muszę się opierać na jej relacji. Stad moja niepewność.
    Kasyna rachunku nie ma. Chwilowo zakładam, że nie zrobił tego właściciel
    rachunku.

  • 8. Data: 2015-06-12 01:35:32
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    > Bank nad tym pracuje. Teoretycznie nie ma możliwości, bo każdy przelew
    > jest potwierdzany SMS-em.

    Czyli na chwilę obecną nie wiadomo nawet czy przelew został zlecony
    przez internet, telefon czy po prostu w oddziale banku?

  • 9. Data: 2015-06-12 01:58:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" 557a146f$0$2192$6...@n...neostrada.pl

    > Bo jakby do danego konta były zdrapki, to można by sądzić, że wyciekły. Ale brak
    SMS-a jest na chwilę obecną raczej pewny.

    Więc jak jest? Zdrapki czy SMSy?

    > Jeden - zero dla Ciebie. Mam podstawy jednak sądzić, że to droga do nikąd.

    donikąd <<do żadnego miejsca, bez wytkniętego celu; nigdzie>>

    Nie śpieszyć się donikąd.
    Ścieżka w polu wiodła donikąd.

    Coś prowadzi donikąd
    <<o czymś, co jest bezcelowe, nadaremne, mija się z celem>>

    > No właśnie o to pytam, czy ktoś ma jakiś pomysł.
    Nie mam pomysłu -- Ty powinieneś wiedzieć, czy były
    (w ,,systemie'') zdrapki, czy SMSy.

    > Jakby była prosta, to bym odwłokanie zawracał.

    > Nie wyszły, nie doszły - przynajmniej na jego numer.

    Pozostaje pytanie o zdrapki. Jak nie miał zdrapek -- nie
    jest winny, o ile udowodni, że nie dostał SMSów i nie
    zlecił zaufania na numer ,,docelowy''.

    [i że trafi na uczciwego dyskutanta, nie
    zaś na Kiszowarę z jej niemerytorycznością]

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2015-06-12 02:02:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" 557a14d1$0$2192$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    muszę się opierać na jej relacji. Stad moja
    > niepewność. Kasyna rachunku nie ma. Chwilowo zakładam, że nie zrobił tego

    Problem w tym, że tu jest zbyt wiele niewiadomych. ;)

    Nawet, jeśli ta osoba niewiele wie, zapewne bankowe
    białkomaty mogą rzucić jakieś doświetlenie tej sprawy.

    IMO najpierw trzeba ustalić, czym weryfikowała się ta osoba...

    -=-

    Zawsze chyba zostają jakieś ślady, choćby IP...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'