  • 1. Data: 2002-07-06 12:37:11
    Temat: [OT] Reforma gornictwa
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Hmm - nie wiem - wystrzelac? Zatopic kopalnie??? Do budowy drog i
    infrastruktury zmusic???
    Tak ciekaw jestem - to pytanie do przeciwnikow zarowno SLD jak i AWS (i
    podobnej "prawicy") jak ten problem rozwiazac? Moze "zelazny Miller" ;))))
    Marzenia.

    -----------
    Program reformy górnictwa na lata 2003-2006

    gazeta.pl Piotr Purzyński, Sławomir Starzyński (05-07-02 21:35)

    Zwolnienie 27,5 tys. osób, likwidacja kolejnych kopalń, utworzenie i
    prywatyzacja trzech koncernów węglowych zamiast siedmiu spółek - to
    założenia programu reformy górnictwa na lata 2003-2006, który w piątek w
    Warszawie przedstawiło Ministerstwo Gospodarki.

    Program reformy górnictwa resort gospodarki przedstawił wczoraj w Warszawie
    podczas Konferencji Programowej SLD. Prezentacja wywołała burzę. - Co my
    powiemy ludziom? - pytali samorządowcy Sojuszu ze Śląska.

    Według umiarkowanego scenariusza, z kopalń odejdzie 19,5 tys. osób.
    Scenariusz przyspieszony zakłada zwolnienie 27,5 tys. osób. - Przypomnimy
    posłom SLD, że startowali do wyborów z hasłami "dość likwidacji kopalń".
    Stworzymy koalicję z tych posłów, którym przez ostatni rok nie odebrało
    rozumu - tak zareagował Wacław Czerkawski, wiceprzewodniczący Związku
    Zawodowego Górników w Polsce. Związek już wczoraj rozdawał w kopalniach
    ulotki krytykujące ten program. Czerkawski zapowiedział rozmowy z
    "Solidarnością" na temat wspólnych działań.

    - To wywoła niepokoje społeczne - ostrzega Henryk Nakonieczny, szef
    górniczej "Solidarności".

    W latach 2003-2005 płace w górnictwie mają być zamrożone na poziomie tego
    roku. Warunkiem ich wzrostu w 2006 roku ma być dodatni wynik finansowy netto
    branży. Minister gospodarki Jacek Piechota zapowiedział też likwidację
    kolejnych kopalń z najwyższymi kosztami i niebezpiecznymi warunkami
    eksploatacji. W kopalniach, jak w hutnictwie, ma też obowiązywać
    czterobrygadowy system pracy.

  • 2. Data: 2002-07-07 10:17:52
    Temat: Re: [OT] Reforma gornictwa
    Od: "bogdan" <w...@p...onet.pl>

    Pamiętam jakie nastroje towarzyszyły likwidacji kopalń
    w Anglii , Belgii , Francji .
    Nie widze sensu utrzymywania na koszt społeczny
    nierentownych przedsiębiorstw , jest to naturalny trend
    do likwidacji przedsiębiorstw z których oprócz strat
    nie generuje sie zysków . Jestem za takimi ruchami.
    Inną sprawą jest przygotowanie zatrudnienia i całej
    infrastruktury dla zwolnionych górników. Tutaj należy
    poswięcać uwagę a nie na obronę upadłych kopalń .
    To są koszta które sa nieuniknione, koszta ofiar społecznych.
    Świadomość koniecznosci i nieuchronności może być
    bardzo cenioną wartością dla pozostających w obliczu
    utraty stałego zródła utrzymania .
    Bogdan

  • 3. Data: 2002-07-07 11:11:33
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    bogdan wrote:

> [...]
    > nierentownych przedsiębiorstw , jest to naturalny trend
    > do likwidacji przedsiębiorstw z których oprócz strat

    po prostu nie mamy innego wyjscia, w minionej epoce wydobywalismy
    do 3 razy wiecej wegla niz potrzeba teraz

  • 4. Data: 2002-07-07 23:29:01
    Od: <c...@p...fm>

    > po prostu nie mamy innego wyjscia, w minionej epoce wydobywalismy
    > do 3 razy wiecej wegla niz potrzeba teraz

    Kopalnie juz generuja zyski jednak odsetki od starych zobowiazan i sztuczne
    ograniczenia nazucane przez "panstwo" w sumie daja "-"

    Cobra JM

  • 5. Data: 2002-07-07 23:38:10
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Kopalnie juz generuja zyski jednak odsetki od starych zobowiazan i
    sztuczne
    > ograniczenia nazucane przez "panstwo" w sumie daja "-

    Taaaa. Ktore to generuja zysk i jaki???

    Polecam:

    http://arch.rp.pl/a/rz/2002/04/20020422/200204220030
    .html?k=on&t=20010608200
    20708

    i kilka kawaleczkow:

    Mimo zwolnienia ogromnej liczby, bo ok. 100 tys. osób z górnictwa,
    zmniejszenia zdolności wydobywczych o ok. 30 mln ton węgla, czyli stopniowej
    likwidacji 22 kopalń, węgla jest na rynku za dużo.

    Górnictwo w ubiegłym roku przyniosło stratę 1,2 mld zł, czyli
    dwunastokrotnie większą niż przewidywano w skorygowanym programie reformy. Z
    budżetu państwa wypłacono w minionym roku ok. 1 mld zł na likwidację kopalń.
    Spada sprzedaż węgla, spółki węglowe nie mają gotówki.

    Dla branży znów nadchodzą ciężkie czasy - maleje sprzedaż węgla (do tej pory
    o ponad pół miliona ton w porównaniu z rokiem ubiegłym), elektrownie
    kontraktują mniej, spadają ceny na rynkach światowych. Mimo wzrostu ilości
    eksportowanego węgla, przychody z tego tytułu są mniejsze. Ze nieoficjalnych
    jeszcze danych o wynikach górnictwa (po przeprowadzeniu audytu) wiadomo, że
    ubiegłoroczna strata branży wynosi ok. 1,2 mld zł - informuje wiceminister
    Marek Kossowski.

    W projekcie reformy zakładano, że w roku 2001 górnictwo osiągnie zysk netto
    ok. 410 mln zł, po przeprowadzeniu korekty zakładano stratę 95,7 mln zł.
    Ostatecznie zamiast zysku pojawiła się strata netto ok. 1,2 mld zł,
    dwunastokrotnie większa niż przewidywano. Na likwidację kopalń budżet
    państwa wyłożył w roku ubiegłym blisko 1 mld zł.

  • 6. Data: 2002-07-08 07:16:16
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Nie
    Ta
    Grupa.

    Amra przestan smiecic.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 7. Data: 2002-07-08 07:33:54
    Od: "Luzak" <nie_dam@bo_by_mnie.spamowali.pl>

    Amra co ty się taki liberał robisz - a co powiesz tym biednym dzieciskom
    górników co im głód w oczy zaglądnie ?

    a co zrobisz jak śłąsk zamieni się w Twój ukochany przykładowy Radom ?

    albo robimy państwo które tworzy stabilną, przewidywalną równą i
    sprawiedliwą platformę na której każdy może coś zbudować

    albo państwo które bawi sie w janosika i to co wyrwie jedynym ofiaruje
    później w blasku jupiterów innym - przy okazji zabierając swoją dolę

  • 8. Data: 2002-07-09 14:46:30
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Amra co ty się taki liberał robisz - a co powiesz tym biednym dzieciskom
    > górników co im głód w oczy zaglądnie ?

    Rozdowjenie jazni mam ;)
    Ja jestem liberal.... Zamiast kasy do laby dawalbm gornikom lopate i niech
    buduja drogi. Powiedzialbym, ze fedorwania juz nie ma - jest albo zielona
    trawka, albo na wierzchu...

    No i pamietaj, ze nigdy nie pisalem, zeby dac konkretnej grupie, bo sie jej
    nalezy. I nigdy tak nie napisze.

  • 9. Data: 2002-07-09 21:14:22
    Od: <c...@p...fm>

    > sztuczne
    >
    > Taaaa. Ktore to generuja zysk i jaki???

    Jezeli w przeliczeniu na tone wydobycia po pokryciu wszystkich ZUS-ów, kosztów
    utrzymania itp. jest wynik +5 zl to nie zysk ???, a ograniczenia to np: 2
    czynne sciany i ani 1 w zapasie na wypadek awarii i obwalów bo "nie mozna i
    juz" bo bedziecie placic kare za postoje maszyn - ktore to postoje by taniej
    wyszly niz te kary i straty przy awariach.

    Cobrz JM

  • 10. Data: 2002-07-09 21:51:17
    Od: <c...@p...fm>

    Podajecie przyklady za prasa ze wegla jest za duzo to trzeba ograniczac
    wydobycie , zamykac - to po cholere chca wprowadzic 4-brygadowke i 6 lub 7-mio
    dniowy tydzien pracy ??? Bo znowu jak kiedys gornictwo ma zatrzymac inflacje
    (zamrozenie cen wegla, brak podwyzek pensji). Niedawno w Polsce otwarto
    prywatna kopalnie i tam sie jakos oplaca wydobywac i byc na "+". Jak zwykle
    paranoja w tym naszym panstwie. Nie twierdze ze gornictwo jest "naj" bo inne
    zawody tez sa wazne ale niestety media sa nie w temacie a na podstawie ksiazek
    na temat gornictwa, hutnictwa, stoczni itd. mozna tylko snuc domysly a
    nie "fachowe" wywody nawet sygnowane przez profesorow ktorzy nie byli nigdy
    na "dole". Ze stolka sie fajnie mowi (przyklad - sejm).

    Cobra JM