  • 1. Data: 2009-10-19 17:37:31
    Temat: Kredyt na auto
    Od: "Piotr" <rukipe(malpa)@o2.pl>

    Witam,
    Prowadzę wraz z dwoma wspólnikami spółkę cywilną.
    Chciałbym starać się o kredyt na auto (maks. 20 tys.), które posłuży mi po
    części do pracy i po części prywatnie. Czy w moim przypadku lepiej starać
    się o kredyt na osobę fizyczną (nie angażując w to wspólników itp.) czy
    lepiej jednak pomyśleć o kredycie na firmę (o który łatwiej się starać?).
    Jeżeli chodzi o opcję pierwszą to nie ma większego problemu. Więcej schodów
    zaczyna się w momencie kredytu firmowego. I tu pytania : )

    1. Czy w przypadku firmy lepiej starać się o kredyt samochodowy czy zwykły
    gotówkowy?
    2. Czy przy kredycie firmowym wszyscy wspólnicy muszą brać w tym udział?
    Tzn. jechać do banku, podpisywać umowy itp.?
    3. Jak wygląda sprawa ubezpieczenia w momencie kiedy auto 'wchodzi' do firmy
    (niezależnie od tego czy będzie to gotówkowy czy samochodowy na coś musi być
    czyli na auto, chyba że się mylę)? Czy jest ono zapisane na mnie jako
    użytkownika pojazdu czy jest to jakieś ubezpieczenie firmowe (zbiorowe)?
    4. Jakie dokumenty są zazwyczaj wymagane oraz na jakiej podstawie
    przyznawany jest taki kredyt? Średnia zysków z ostatnich 3-6 miesięcy?
    5. Czy oprócz kosztów amortyzacji i benzyny płyną z tego tytułu jakieś
    dodatkowe korzyści/wady?
    6. Czy są jeszcze jakieś inne rzeczy na które muszę zwrócić szczególną uwagę
    (np. w przyszłości np. rozwiązania spółki auto jest wspólną własności firmy
    i ciężko je podzielić, ...)

    Będę Wam bardzo wdzięczny za pomoc i naprowadzenie mnie na dobre 'tory'
    wynikające z życiowego doświadczenia, którego niestety jeszcze w tych
    kwestiach mi brak : )
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2009-10-19 18:49:08
    Temat: Re: Kredyt na auto
    Od: Piona <e...@w...pl>

    Piotr pisze:
> [...]
    >
    > Będę Wam bardzo wdzięczny za pomoc i naprowadzenie mnie na dobre 'tory'
    > wynikające z życiowego doświadczenia, którego niestety jeszcze w tych

    Cześć,
    Temat dość rozległy poruszyłeś.
    A więc...
    Kredyt znacznie lepiej wziąć samochodowy. Przede wszystkim dlatego, że
    jest tańszy niż gotówkowy. Pytanie czy będzie to nowy samochód czy
    używany. Większość firm daje lepsze warunki na samochody nowe. Na używki
    % wyjdzie od 2-5% więcej.
    Przy wpłacie od 10% w zwyż nie stosuje się także zabezpieczeń w postaci
    wpisów do dowodu o współwłasności banku. Praktycznie nikt tez juz nie
    stosuje "zaboru" karty pojazdu. Kiedyś stosował ten idiotyczny sposób
    zabezpieczenia Santader ale nie wiem czy dalej to robią.
    Dlaczego idiotyczny? Bo kartę bez problemu można sobie dorobić :)
    Co do działalności. Znacznie łatwiejsze i prostsze jest uzyskanie
    kredytu smaochodowego na os.fiz.prowadzącą działalność niż SC.
    Po pierwsze mniej formalności, mnie papierów, mniej marnowania czasu
    (ściąganie wszystkich wspólników + ich małżonków) i szybsza decyzja
    kredytyowa (analiza 1 osoby). Minus to kwestie związane z dochodem. Przy
    SC można je połączyć.
    Dokumnety wymagane to : nip, regon, wpis do ewidencji, dowód osobisty
    +prawo jazdy. Przy SC (dodatkowo) oczywiście umowa spółki +aneksy i
    wszystkie wpisy wspólników +dowody i prawka.
    Zaleznie od tego ile wynosi 1 wpłata to niektórzy wymagają pitów a
    niektórzy oświadczenia o dochodzie.
    Przy podpisywaniu umowy kredytu na os fiz musisz być ty i żona. Przy SC
    wszyscy wspólnicy +żony :)
    Oczywiści przy kredycie samochodowym musi być AC i często cesja na
    polisie na dany bank.
    W dowodzie przy kredycie zawsze jest osoba fizyczna wpisywana (przy os.
    fiz i SC). Bank może być opcjonalnie wpisany jako współwłaściciel.
    Co do kredytów samochodowych zwróć uwagę na to czy jest możłiwość
    wczesniejszej spłaty/ nadpłaty i czy to obarczone jest dodatkową opłatą.
    W normalnych bankach jest to bez opłat.
    Jeżeli potrzebujesz dodatkowych inormacji pytaj.
    piona

  • 3. Data: 2009-10-20 01:48:00
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > Będę Wam bardzo wdzięczny za pomoc i naprowadzenie mnie na dobre 'tory'
    > wynikające z życiowego doświadczenia, którego niestety jeszcze w tych
    > kwestiach mi brak : )

    Nigdy nie kupij nowego samochoidu jako osoba prywatna a juz zwlaszcza na
    raty - taki pojazd wyjdzie ci co najmniej dwa razy drozej!
    Lepiej go kupic na firme, nawet jesli to bedzie wymaglao sciagniecia zony
    wspolnikow... to sie oplaci, bo samochod tem wliczysz w koszta. Zreszta masz
    ksiegowa jej sie poradz.
    Nie daj sie wpuscic w maliny o szybkoci decyzji itp. bo sam wiesz, ze wydac
    kase mozna w 10 minut ale zarobic juz sie tak szybko nie da.
    Aha - samochod zawsze mozna od firmy odkupic!!!
    Jak wspomnialem wyzej - popros ksiegowa czy ksiegowego niech ci to ladnie
    rozpisze a zobaczysz o czym mowie.

  • 4. Data: 2009-10-20 08:21:34
    Od: "Piotr" <rukipe(malpa)@o2.pl>

> [...]
    > (ściąganie wszystkich wspólników + ich małżonków) i szybsza decyzja
    > kredytyowa (analiza 1 osoby). Minus to kwestie związane z dochodem. Przy

    No właśnie, nie pomyślałem że mogę się starać jako osoba fizyczna prowadząca
    działalność : )
    Teraz pytanie. Na jakiej podstawie obliczane są moje przychody w takim
    przypadku. Czy jest to jakiś udział w spółce czy jest to po prostu wyciąg z
    mojego prywatnego konta, na które wpłacane jest wynagrodzenie. Pytam
    dlatego, że skupiamy się raczej jako spółka na inwestowaniu pieniędzy, a nie
    wypłacaniu sobie wysokich wynagrodzeń, stąd moje prywatne dochody mogą
    okazać się zbyt niskie do uzyskania kredytu.

> [...]
    > wszyscy wspólnicy +żony :)
    > Oczywiści przy kredycie samochodowym musi być AC i często cesja na polisie

    AC jest konieczne? Przy moich olbrzymich zniżkach, które wynoszą pewnie maks
    5-10% OC z AC wychodzi ok. 3-3,5 tys. co w porównaniu do ceny auta jest
    trochę dziwną proporcją. Pytanie też czy kredyt samochodowy obejmuje również
    cenę ubezpieczenia? Jeżeli mam wpłacić min. 10% wkładu własnego taka
    informacja może okazać się pomocna : ]

    Wielkie dzięki za pomoc. Naprawdę powaliłaś/eś mnie na kolana tak
    szczegółową odpowiedzią : ] Jestem ogromnie wdzięczny!

    > piona

    Piotr

    4524 (20091019) __________

  • 5. Data: 2009-10-20 18:43:32
    Od: Piona <e...@w...pl>

    Piotr pisze:

    > No właśnie, nie pomyślałem że mogę się starać jako osoba fizyczna prowadząca
    > działalność : )
    Ale tylko wtedy gdy masz odrębną działalnosć a nie założoną w celu
    prowadzenia sc.

    > Teraz pytanie. Na jakiej podstawie obliczane są moje przychody w takim
    > przypadku. Czy jest to jakiś udział w spółce czy jest to po prostu wyciąg z
    > mojego prywatnego konta, na które wpłacane jest wynagrodzenie.

    Przy dochodach z działalności masz przecież PIT za ub rok a dochód na
    bieżący rok dzielisz na ilość wspólników.

> [...]
    > wypłacaniu sobie wysokich wynagrodzeń, stąd moje prywatne dochody mogą
    > okazać się zbyt niskie do uzyskania kredytu.

    Więc może ci zostać tylko kredyt na sc. W kredycie musisz mieć
    odpowiedni dochód, co innego w leasingu.

> [...]
    > trochę dziwną proporcją. Pytanie też czy kredyt samochodowy obejmuje również
    > cenę ubezpieczenia? Jeżeli mam wpłacić min. 10% wkładu własnego taka

    AC jest konieczne ze względu na dokonywaną cesję (zabezpieczenie banku).
    W niektórych bankach ubezpieczenie można wrzucić w raty.
    piona

  • 6. Data: 2009-10-20 20:05:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "pmlb" <p...@d...com> writes:

    > Nigdy nie kupij nowego samochoidu jako osoba prywatna a juz zwlaszcza
    > na raty - taki pojazd wyjdzie ci co najmniej dwa razy drozej!

    Zalezy jaki, i od kogo kupuje. Wcale nie musi tak byc, zwlaszcza jesli
    to jest starszy samochod. Samochod moze tez byc "srodkiem trwalym"
    w firmie, mimo ze zostal kupiony "na osobe prywatna". Sa rozmaite
    mozliwosci.

    > Lepiej go kupic na firme, nawet jesli to bedzie wymaglao sciagniecia
    > zony wspolnikow... to sie oplaci, bo samochod tem wliczysz w koszta.

    Nie mozesz wliczyc samochodu w koszty, chyba ze starego malucha za 500
    zl, to moze tak.
    Amortyzacje mozesz wliczyc w koszty.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2009-10-20 21:09:57
    Temat: OT: Kredyt na auto
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 20.10.09 22:05, Krzysztof Halasa pisze:

    > Nie mozesz wliczyc samochodu w koszty, chyba ze starego malucha za 500
    > zl, to moze tak.

    Można i nowy.
    ==> "Mały podatnik"

    > Amortyzacje mozesz wliczyc w koszty.