  • 1. Data: 2011-06-20 18:48:06
    Temat: Kredyt hipoteczny - bezposrednio czy przez posrednika?
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Hej

    Z Waszego doswiadczenia - w przypadku szukania kredytu hipotecznego
    (jeszcze bez upatrzonego mieszkania, chodzi o sprawdzenie zdolnosci,
    realnych kosztow kredytu) lepiej chodzic bezposrednio po bankach czy
    korzystac z posrednikow typu Expander lub OF?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2011-06-21 08:35:49
    Od: Marcin <p...@c...net>

> [...]
    > realnych kosztow kredytu) lepiej chodzic bezposrednio po bankach czy
    > korzystac z posrednikow typu Expander lub OF?

    doświadczenie świeże - z przełomu kwietnia/maja - "doradcy" w bankach
    (czyli bezpośrednio) jak u pośredników
    to ogólnie jakiś dramat. robiłem "zdalne" bezpośrednie analizy w DB,
    mBanku/DnB oraz pośrednią w MultiBanku.

    DB - było w sumie dość sprawnie i szybko ale jeśli chodzi o
    wyciągnięcie szczegółów ich oferty to baaardzo ciężko;
    było też trochę mało profesjonalnie jak na taki zagraniczny bank
    (doradca rzucał teksty w stylu "ale mi daje roboty")
    mBank/DnB (doradca mBanku ale teraz jakaś spółka zależna od BR Aspire)
    - strasznie powoli, strasznie zamieszane,
    słaba znajomość konkurencyjnych (do BRE) ofert - mimo, że również
    oferowane (chyba tylko żeby pokazać jak inni są ble)
    Multibank - poprzez Notusa - doradca bardzo zaangażowany (widocznie
    dobra prowizja); "wywalczył" w sumie najniższą
    marżę; jednak jeśli chodzi o fachową wiedzę na temat tego co
    sprzedaje to kompletna porażka;

    z mojego doświadczenia - najlepiej uderzyć do kilku różnych firm
    (banków/pośredników) i stać się swoim własnym doradcą.
    a końcowo ofertę wziąść tam gdzie najtaniej/najlepiej według własnego
    uznania (a nie "oceny" doradcy banku/pośrednika).

    pozdrawiam
    Marcin

  • 3. Data: 2011-06-21 11:49:36
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    W pewnym myślowym skrócie:

    * bezpośrednio w banku chętnie zejdą Ci z prowizją do nawet 0% (zera) - u
    pośrednika nie zejdą, bo prowizja to ich zarobek cokolwiek by głośno mówili;

    * przez pośrednika lepiej wynegocjujesz niższą marżę, bo mają lepszy przegląd
    konkurencyjnych ofert, do których Ty sam raczej nie dotrzesz, i dobry
    pośrednik niejako negocjuje w Twoim imieniu. Natomiast może być nieco dłużej
    (obieg dokumentów pośrednik - bank i jakieś niedogadania po drodze).

    -----

  • 4. Data: 2011-06-21 14:27:08
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2011-06-21 13:49, ąćęłńóśźż pisze:
    > W pewnym myślowym skrócie:
    >
    > * bezpośrednio w banku chętnie zejdą Ci z prowizją do nawet 0% (zera) - u
    > pośrednika nie zejdą, bo prowizja to ich zarobek cokolwiek by głośno mówili;

    Chciałbym nie zgodzić się. Każdy bank ma jakiś poziom, poniżej którego
    nie schodzi. Czy to będzie w Banku, czy to będzie przez dowolnego
    "doradcę". Jak jest kredyt WIBOR + marża, to od czego Bank naliczy
    prowizję pośrednikowi, jeśli Marża=0?

    Chyba, że od WIBORu, co by mnie bardzo zdziwiło.

> [...]
    > pośrednik niejako negocjuje w Twoim imieniu. Natomiast może być nieco dłużej
    > (obieg dokumentów pośrednik - bank i jakieś niedogadania po drodze).

    Zgodzę się, że mają lepszy przegląd, chociaż ja - po ostatnich
    spotkaniach z pośrednikiem - dowiadywałem się innej prawdy u źródła.
    Generalnie tacy "doradcy" często mają ogólne informacje, zdarza się, że
    starszej daty i wprowadzają w błąd. Można zgodzić się na pewne warunki,
    a później się okazuje, że "a przepraszam, jednak nie, bo jest tak i tak".

    Natomiast jeśli chodzi o obieg dokumentów - to mam wręcz odwrotne
    doświadczenia - jeśli pośrednik jest dobry, zna wszystkie kwestie, to na
    starcie podpowie co jest potrzebne, a czasami nawet i za Ciebie załatwi.

    Proponuję też dokonanie wyboru Banku nie przez pryzmat najlepszej
    oferty (najniższej marży itd.), ale też spojrzenie na obsługę kredytu w
    przyszłości, oddziały, załatwianie części spraw na miejscu.

  • 5. Data: 2011-06-21 14:29:34
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2011-06-21 10:35, Marcin pisze:

    > doświadczenie świeże - z przełomu kwietnia/maja - "doradcy" w bankach
    > (czyli bezpośrednio) jak u pośredników

    Czy mógłbyś podzielić się najlepszą wybraną ofertą, przy jakiej
    wartości nieruchomości?

  • 6. Data: 2011-06-21 17:46:47
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (21.06.2011 16:27), RD wrote:

> [...]
    > nie schodzi. Czy to będzie w Banku, czy to będzie przez dowolnego
    > "doradcę". Jak jest kredyt WIBOR + marża, to od czego Bank naliczy

    Marża!=prowizja.

    p. m.

  • 7. Data: 2011-06-21 18:16:39
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2011-06-21 19:46, mvoicem pisze:

    > Marża!=prowizja.

    Rozumiem słowo pisane, jednakże niejednokrotnie ktoś pisze co innego,
    a ma na myśli co innego. Wydawało mi się, że w kontekście leżała jednak
    marża, a nie prowizja, dlatego napisałem, jak napisałem. Poza tym,
    kredyty bez prowizji i w banku, i przez pośrednika są osiągalne. Więc w
    dalszym ciągu nie zgadzam się. ;-)

    Ale jeśli faktycznie chodziło ąćęłńóśźż o prowizję, a nie o marżę - to
    ok, mea culpa.

  • 8. Data: 2011-06-21 18:34:06
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2011-06-20 20:48, Rafal M pisze:
> [...]
    > realnych kosztow kredytu) lepiej chodzic bezposrednio po bankach czy
    > korzystac z posrednikow typu Expander lub OF?

    wszystko zależy od tego ile masz czasu, doradca ma w ofercie >20 banków
    i może ci zrobić symulację dla KAŻDEGO z nich, możesz powiedzieć że
    chcesz wiedzieć ile i na jakich warunkach dostaniesz w banku X

    z drugiej strony możesz odwiedzić kilkanaście banków i zapytać o to samo

    na koniec dodam, że firma doradcza NIE może mieć gorszej oferty niż bank
    bezpośrednio, jeżeli tak by było to umowa pomiędzy nimi nie miałaby sensu

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 9. Data: 2011-06-21 18:34:55
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > nie schodzi. Czy to będzie w Banku, czy to będzie przez dowolnego
    > "doradcę". Jak jest kredyt WIBOR + marża, to od czego Bank naliczy

    który bank daje marżę 0 (zero)? możesz podać jakiś przykład?!

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 10. Data: 2011-06-21 19:00:42
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2011-06-21 20:34, RobertS pisze:

    > który bank daje marżę 0 (zero)? możesz podać jakiś przykład?!

    To nie ja napisałem, ja to właśnie neguję.
    Zrozumiałem tak, że ąćęłńóśźż miał na myśli marżę, a nie prowizję.