  • 1. Data: 2005-02-02 19:51:56
    Temat: Kredyt hipoteczny
    Od: "endju" <a...@w...pl>

    Witam.
    Jaki bank polecacie?
    W jaki sposób obliczane powinny być stopy procentowe?
    Chciałbym mieć możliwość ewentualnej wcześniejszej spłaty kredytu.
    Zależy mi na w miarę stałych, z góry przewidzianych ratach.

    Wartość nieruchomości - 170 tys. PLN.

    Kwota kredytu - 100 tys. PLN.

    Okres kredytowania - jakieś 20 lat.

    Czy mogę liczyć na Waszą opinię?

    Pozdrawiam

    andy

  • 2. Data: 2005-02-09 10:19:34
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny
    Od: Ohm <o...@p...onet.pl>

    endju wrote:
> [...]
    > Chciałbym mieć możliwość ewentualnej wcześniejszej spłaty kredytu.
    > Zależy mi na w miarę stałych, z góry przewidzianych ratach.

    Najlepszy sposób obliczania stóp procentowych to jakiś obiektywny
    czynnik np WIBOR + x% . Wiele banków daje niby niższe oprocentowanie,
    ale jego wysokość jest ustalana przez zarząd np co kwartał. Może być
    ryzykowne. Jeżeli za tym idą utrudnienia we wcześniejszej spłacie (np
    żeby zmienić bank), to jesteś ugotowany.

    Kolejna sprawa - kredyt w złotówkach czy w walucie? Niby w walucie
    niższe oprocentowanie, ale stara zasada mówi - "bierz kredyt w tej
    walucie, w której zarabiasz". Chyba, że niestraszne ci ryzyko i lubisz
    ten dreszczyk emocji związany z codziennym śledzeniem kursów.

    Raty - większość banków daje ci wybór pomiędzy ratami malejącymi a
    stałymi (annuitetowymi - możesz zaimponować rodzinie tym terminem :-)
    Zależy czy wolisz płacić w sumie mniej, ale na początku dużo czy odwrotnie.

    Co do banków - niezłe są "marmury drugiej ligi" - BPH, ING, podobno
    również PKO BP (NIE Pekao SA!!!).
    Z nowoczesnych - Multibank, zwłaszcza ich MultiPlan.
    GE Bank - daje nawet przy słabych zabezpieczeniach ale słono każe sobie
    za to płacić. Odradzam.

    Ohm