  • 1. Data: 2004-07-22 21:43:00
    Temat: Jakie karty na wyjazdy...
    Od: LUZYTA <l...@n...cieplekapcie.net>

    Wyjazd 1: Czechy, Austria, Słowenia, Włochy, Chorwacja (planowane
    eksploracje terenów niezurbanizowanych)

    Wyjazd 2: Litwa, Łotwa, Estonia (j.w.)

    Interesują mnie nastepujące kwestie:
    - infrastruktura techniczna we wskazanych regionach (również
    niezurbanizowanych) w kontekście łatwych płatności kartami oraz mniej
    pożądanych wypłat gotówki,
    - proponowane karty - zarówno jeśli chodzi o org. płatnicze, jak i o
    konkretne propozycje banków (względnie dobre kursy, etc.)

    Przyznaję, nie bardzo mam ochotę szukać samodzielnie.
    Gotówki konwojować nie preferuję...

    BTW, ile bierze ING (przedpłacone Maestro) przy podwójnym
    przewalutowaniu operacji?

    Pozdrawiam i dziękuję

    --
    luzyta

  • 2. Data: 2004-07-22 22:11:16
    Temat: Re: Jakie karty na wyjazdy...
    Od: "Czapla" <c...@W...pl>

    > Wyjazd 2: Litwa, Łotwa, Estonia (j.w.)

    bylem pare razy w tych krajach, w duzych miastach nie ma zadnych problemow,
    w mniejszych miastach ZAWSZE znajdzie sie bank (z bankomatem) lub bardzo
    nowoczesne "wolno stojace" bankomaty (takie male budki, glownie na Litwie).

    > Interesują mnie nastepujące kwestie:
    > - infrastruktura techniczna we wskazanych regionach (również
    > niezurbanizowanych) w kontekście łatwych płatności kartami oraz mniej
    > pożądanych wypłat gotówki,

    Infrastruktura jak u nas prawie, mialem duzo mniej problemu z placeniem
    karta w tych 3 krajach a niz w Niemczech czy Francji.

    > - proponowane karty - zarówno jeśli chodzi o org. płatnicze, jak i o
    > konkretne propozycje banków (względnie dobre kursy, etc.)

    Karty: ja uzywalem Maestro i Visa Classic. Z tego co wiem trzeba uwazac
    teraz bo niektore banki pobieraja prowizje (iles tam %) za przewalutowanie
    np. LIT-->EURO-->PLN. Trzeba to sprawdzic w TOiP

    > Przyznaję, nie bardzo mam ochotę szukać samodzielnie.
    > Gotówki konwojować nie preferuję...

    To tak jak ja ;) mialem malo gotowki i poradzilem sobie calkiem niezle :)..
    Co do tych 3 kraji nie ma problemu wogule :)

    > Pozdrawiam i dziękuję
    >
    > --
    > luzyta

    Pozdrawiam rowniez ;)

    Czapla (Michal)

  • 3. Data: 2004-07-22 23:05:23
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    Czapla napisał:
> [...]
    > problemow, w mniejszych miastach ZAWSZE znajdzie sie bank
    > (z bankomatem) lub bardzo nowoczesne "wolno stojace" bankomaty

    Te budki nazywają się SNORAS. Położone są przy dużych ulicach
    (prospektach). W dzień działają jak kantory - siedzi w nich ludzik i
    wymienia forsę. Duża liczba z tych budek ma zainstalowany również
    bankomat do wypłat.

    > Infrastruktura jak u nas prawie, mialem duzo mniej problemu z
    > placeniem karta w tych 3 krajach a niz w Niemczech czy Francji.

    Z bankomatami na Litwie raczej nie ma problemu. W Wilnie jest dużo
    banków, m.in. HansaBank - taki litewski odpowiednik starego polskiego
    Hanlobanku. Kiedyś był bankomat KredytBanku przy oddziale na wileńskiej
    starówce i można było wypłacić bez prowizji kartą KB, lecz KB likwiduje
    zagraniczne placówki i już chyba nie ma takiej możliwości. Poza tym na
    bankomat łatwo też trafić w Kownie (Kaunas) i w Pałandze.

    Od siebie jeszcze dodam, że na Litwie jest ciut drożej niż w Polsce (lit
    stoi wyżej od złotówki). Niektóre towary (a może raczej większość) są
    droższe niż w Polsce (np. Coca-Cola, itp.).

    K.

  • 4. Data: 2004-07-22 23:24:33
    Od: "agnuk" <a...@p...fm>

    > - proponowane karty - zarówno jeśli chodzi o org. płatnicze, jak i o
    > konkretne propozycje banków (względnie dobre kursy, etc.)

    raczej unikać stosowania w Europie kart visa ze względu na niekorzystny
    przelicznik tj. najpierw przeliczają w/g kursu dolara

    --
    Aga

  • 5. Data: 2004-07-23 05:20:33
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "agnuk" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

    > raczej unikać stosowania w Europie kart visa ze względu na niekorzystny
    > przelicznik tj. najpierw przeliczają w/g kursu dolara

    To sa nieaktualne informacje.
    Tak bylo kiedys.

    --
    Pozdrowienia

  • 6. Data: 2004-07-23 07:12:18
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    Użytkownik "LUZYTA" <l...@n...cieplekapcie.net> napisał w wiadomości
    > - proponowane karty - zarówno jeśli chodzi o org. płatnicze, jak i o
    > konkretne propozycje banków (względnie dobre kursy, etc.)

    proponuje przejrzec kursy sprzedazy dewiz dla Euro dla roznych bankow (np.
    dzisiejsze). Z tego co ogladalem chyba najkorzystniejsze sa kursy BRE a wiec
    najlepsze beda karty zwiazane z rozliczeniem w tym banku - multi, mbank.
    Stosunkowo niekorzystne sa kursy BZWBK a wiec wszystkie karty bzwbk, lucasa
    i innych zwiazanych z centrum kart bzwbk nie beda dobre.

    D.

  • 7. Data: 2004-07-23 11:09:59
    Od: "Tomasz Bieńkowski" <d...@w...pl>

    "> To sa nieaktualne informacje.
    > Tak bylo kiedys.
    Każdy bank rozlicza to indywidualnie. Mbank np. visy rozlicza w Euro.
    Tomek.

  • 8. Data: 2004-07-28 09:32:29
    Od: "Beniowa" <p...@...odpowiedz.in.public>

    Użytkownik "LUZYTA" <l...@n...cieplekapcie.net> napisał w wiadomości

    > Wyjazd 1: Czechy, Austria, Słowenia, Włochy, Chorwacja (planowane
    > eksploracje terenów niezurbanizowanych)

    Przed laty lepiej sprawdzaly sie karty MC, w kazdym razie w rejonie Sloweni,
    ktory eksplorowalismy (Alpy Julijskie) z MC mozna bylo wyplacac kase w
    miejscowym banku (Gorenskaja Banka), a Visy tam nie przyjmowali. Pamietam,
    ze byly problemy z waluta (to znaczy mozna bylo wymieniac dolary i marki
    praktycznie wylacznie w placowkach bankow) i wtedy dosc korzystnym
    rozwiazaniem byla wyplata z karty. Jezeli moglbym cos zasugerowac, to jechac
    raczej z wypuklym MasterCardem (w terenach niezurbanizowanych w wielu
    miejscach przyjmuja wylacznie karty nieautoryzowane) i to z takim, z ktorego
    da sie wyplacac gotowke (debetowych poza BZWBK-euro w Polsce chyba nie mamy,
    ale moze jakis chargeowy sie znajdzie).

    Z glosow na liscie wynika, ze w Austrii tez sugerowany jest raczej
    MasterCard.

    Pozdrawiam, Grzegorz