  • 11. Data: 2014-11-06 15:00:15
    Temat: Re: Wirus m.in w MBanku
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "az.anonim" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:605c27a8-2663-41c2-8a11-6d7c026e189b@googlegrou
    ps.com...

    Nowa wersja wirusa nie bawi się w podmienianie numeru rachunku w schowku
    tylko wyszukuje w pamięci komputera 16-cyfrowych ciągów zawierających numery
    kont następnie je podmieniając. Jak je podmieni to wysłany prze przeglądarkę
    request do banku zawiera podmieniony numer.

    Czyli jeśli masz wirusa to się nie dowiesz - chyba że zajrzysz w historię
    rachunku.

    Wiecej znajdziesz tutaj:
    http://manager.money.pl/prosto-z-firm/artykul/mbank-
    i-zwiazek-bankow-polskich-ostrzegaja,18,0,1652498.ht
    ml

    ---------
    Piszą, że jeżeli klient nie zauważy co sugeruje, że jest w stanie zauważyć,
    czyli, że to się dzieje na ekranie.
    Pokazują przykład z polem przeznaczonym do edycji numeru.

    Moim zdaniem podczas realizacji zdefiniowanego przelewu informacja o numerze
    konta powinna trafiać do komputera użytkownika, aby ją wyświetlić, ale już
    nie powinna wracać do serwera banku, bo on ją przecież zna.
    Biorąc pod uwagę, że ludzie ostatnio kompletnie nie dbają o minimalizację
    ilości przesyłanych informacji mogę sobie wyobrazić, że ktoś lubi to
    przesłać w tamtą i z powrotem, ale w takim przypadku bezwzględnie powinien
    sprawdzić, czy zmianie uległo tylko to co miało prawo ulec zmianie (czyli
    wpisany numer kodu jednorazowego) i odpowiednio zareagować.

    Jeśli jest inaczej to ktoś nie pomyślał. Czyżby to oprogramowanie robili
    studenci bo taniej?
    P.G.

  • 12. Data: 2014-11-06 15:04:22
    Od: jj <p...@w...pl>

> [...]
    zawiera podmieniony numer.

    > Czyli jeśli masz wirusa to się nie dowiesz - chyba że zajrzysz w historię rachunku.

    Ale jak robisz przelew do odbiorcy zdefiniowanego, to z przeglądarki leci do banku
    informacja "zrobcie przelew na rachunek odbiorcy zdefiniowanego numer 5". Przegądarka
    nie wysyła do banku żadnego numeru rachunku...

  • 13. Data: 2014-11-06 15:39:01
    Od: "az.anonim" <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 6 listopada 2014 15:04:23 UTC+1 użytkownik jj napisał:

    > Ale jak robisz przelew do odbiorcy zdefiniowanego, to z przeglądarki leci do banku
    informacja "zrobcie przelew na rachunek odbiorcy zdefiniowanego numer 5". Przegądarka
    nie wysyła do banku żadnego numeru rachunku...

    Jesteś pewien, robiłeś audyt? ;) Zdrowy rozsądek to jedno a implementacja - coś
    zupełnie innego.

  • 14. Data: 2014-11-06 17:09:23
    Od: xbartx <b...@h...net>

    W dniu 06.11.2014 o 15:00, Piotr Gałka pisze:

    > Jeśli jest inaczej to ktoś nie pomyślał. Czyżby to oprogramowanie robili
    > studenci bo taniej?

    No jeśli jest inaczej to rzeczywiście niezły kanał. Jednak wydaje mi
    się, że na logikę, to więcej klepania i komplikacji z wysyłaniem nr
    rachunku tam i z powrotem, także nikt przy zdrowych zmysłach tego nie
    puści. Opcje są dwie: albo przy definiowaniu przelewu ktoś podmienił nr
    rachunku albo wyciągnął kod SMS/jednorazowy i zmodyfikował przelew
    zdefiniowany. W pamiętnym Polbanku przelew zdefiniowany można było sobie
    modyfikować do woli bez żadnych kodów tudzież innych zabezpieczeń,
    zresztą nie tylko w Polbanku ;)

    Xenocide

  • 15. Data: 2014-11-06 21:52:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No jeśli jest inaczej to rzeczywiście niezły kanał. Jednak wydaje mi się,
    > że na logikę, to więcej klepania i komplikacji z wysyłaniem nr rachunku
    > tam i z powrotem, także nikt przy zdrowych zmysłach tego nie puści.

    Tego bym nie był pewien.
    Nie wiem jak się pisze takie duże programy, bo ja to tylko od czasu do czasu
    jak coś potrzebuję to sobie skrobnę kawałek programu (góra tydzień na rok
    zajmuję się programowaniem).
    Ale kto wie, czy ktoś nie definiuje rekordu, który zawiera wszystko co
    dotyczy jednego przelewu i wysyła cały rekord i odbiera cały rekord.
    Klepania może być mniej z wysłaniem całości i odbiorem całości niż z
    wysyłaniem wybranych rzeczy i odbieraniem innych wybranych.
    Jak odbiera cały rekord i bez zastanowienia założył, że jest w połączeniu
    bezpiecznym więc nic mu nikt nie może namieszać ......
    P.G.

  • 16. Data: 2014-11-07 11:57:00
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    Użytkownik wrote:
    > działą tak,że straciłam 2500 zł.

    A opowiedz nam jeszcze jakim cudem lapiesz wirusa?

    O higiene wlasnej .... dbasz zapewne a o komputer? Antywirus to jedno, nie
    zawsze sktuteczny, a zdrowy rozsadek? Otwierasz byle zalacznik, latwo lykasz
    socjotechnike, nie odrozniasz dokument.pdf.exe od dokument.pdf? Wirusow dostaje
    ostatnio mase, coz maile firmowe i prywatne wyciekly do spamerskich gnid (przez
    wlasnie korespondowanie z takimi jutrzenkami) i musze z tym zyc. Ale jakos sie
    mi same, magicznie, nie zainstalowaly :-)

  • 17. Data: 2014-11-07 13:08:38
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    W dniu czwartek, 6 listopada 2014 11:58:59 UTC+1 użytkownik j...@g...com
    napisał:
    > działą tak,że straciłam 2500 zł.

    > miałam ten przelew w zdefiniowanych, wybierałam sobie u góry w "szukaj' tmobila i
    voila.. niestety nr rachunku zostały podmienione,a ja nie po to robilam przelew
    zdefiniowany by go za kazdym razem sprawdzać.
    A mowa o mBanku? Nowy czy stary interfejs? I czy na pewno robiłaś przelew
    zdefiniowany? Czy po prostu masz przelew zdefiniowany do Tmobile (to jedno) a
    wyszukiwałaś ostatni przelew to Tmobile w historii (*wybierałam sobie u góry w
    "szukaj' tmobila*) i wykonywałaś ponownie? Wtedy można edytować nr odbiorcy, ale
    powinno to być potwierdzane hasłem sms. I jak wirus zmieni konto - to wtedy
    potwierdzasz przelew na inne konto.
    Z tego co widzę, to w nowym serwisie nawet przy opcji wykonaj ponownie nie ma
    możliwości zmiany konta...

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 18. Data: 2014-11-07 22:58:57
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2014-11-05 22:20, Krystek pisze:
> [...]
    wiazek-bankow-polskich-ostrzegaja-uwaga-na-nowego-wi
    rusa.html>

    > Podałaś linka do strony mBanku?

    Wejdź w ten link to się przekonasz.

    --
    animka

  • 19. Data: 2014-11-07 23:58:45
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2014-11-06 17:09, xbartx pisze:
    > Opcje są dwie: albo przy definiowaniu przelewu ktoś podmienił nr
    > rachunku albo wyciągnął kod SMS/jednorazowy i zmodyfikował przelew
    > zdefiniowany.

    Przed wysłaniem przelewu pokazuje się jeszcze cały przelew i przed
    zatwierdzeniem zaczęłam sprawdzać czy numer konta się nie zmienił. Potem
    wysyłam.
    Gorzej już z zdefiniowanymi przelewami. Powinny się wysyłać na taki
    numer konta jaki widnieje w szablonie. Jeśli przy wysyłce (my tego nie
    widzimy) zmienia się numer konta to coś nie tak jest z mBankiem, coś
    a'la oszustwo.

    --
    animka

  • 20. Data: 2014-11-07 23:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik animka a...@t...wp.pl ...

    > Wejdź w ten link to się przekonasz.

    Ale każdy widzi, że wolisz onet od zródła...