    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy ktoś ćwiczył chargeback zapłaty przez Curve?
    Date: Mon, 12 Jun 2023 10:36:36 +0200

    W dniu 2023-05-15 o 12:08, witrak() pisze:
    > Pytanie jest trochę na wyrost, bo nie jestem pewien jak się sprawa rozwinie i czy
    nie będzie to chargeback przez Citka (ostatecznie zapłata była z karty Citi).

    Ćwiczyłem chargeback przez Citka dwa lata temu.
    Opisałem w mailu systemowym sytuację i zwrócili kasę.

    Podobną potrzebę miałem w tym miesiącu.

    W odpowiedzi przesłali szczegółowe wytyczne w PDF, co trzeba zrobić,
    łącznie z żądaniem dowodów kontaktu ze sklepem, odstąpień od umowy, i
    żądań zwrotu środków.

    Ostatecznie procedury zaniechałem, bo sklep w końcu zwrócił kasę.

    Poniżej cytuję dwa pisma z odpowiedzi banku:

    1.

    Drogi Kliencie,
    W nawiązaniu do zgłoszonej reklamacji poniżej przedstawiamy opis
    procedury reklamacyjnej chargeback dotyczącej transakcji na karcie
    kredytowej oraz debetowej.
    Jednocześnie zaznaczamy, że transakcje, które kwalifikują się do procesu
    Chargeback zostały po stronie Banku autoryzowane i rozliczone prawidłowo.
    Uprzejmie informujemy, że proces reklamacyjny dotyczący transakcji
    dokonanych kartą kredytową lub debetową (z ang. Chargeback - obciążenie
    zwrotne) przeprowadzany jest przez Bank - tj. wydawcę karty - w oparciu
    o regulacje organizacji płatniczych (Visa, MasterCard). Bank w imieniu
    swojego Klienta, który zgłosił zastrzeżenia do jednej lub kilku
    transakcji, występuje do Instytucji rozliczającej Usługodawcę z żądaniem
    zwrotu reklamowanej kwoty transakcji. W swoim zgłoszeniu Bank powołuje
    się na informacje lub dokumenty uzyskane od Klienta, świadczące o
    nieprawidłowości obciążenia.
    W celu rozpoczęcia procedury reklamacyjnej, Bank w większości przypadków
    wymaga dostarczenia przez Klienta podpisanego ,,Oświadczenia
    Reklamacyjnego" wraz z dodatkową dokumentacją potwierdzającą argumenty
    Klienta. Zaznaczamy, że rodzaj wymaganej dokumentacji jest regulowany
    przez organizacje płatnicze i zależny jest od typu reklamacji.
    Dodatkowo informujemy, że zgodnie z regulacjami Visa/Mastercard, Bank
    wydawca karty może wystąpić z reklamacją do Instytucji rozliczającej
    Usługodawcę w terminie do 120 dni od daty dokonania transakcji lub daty
    dostarczenia zakupionego towaru usługi.
    W momencie otrzymania od Klienta wymaganej dokumentacji Bank przekazuje
    sprawę do Instytucji rozliczającej Usługodawcę, która w ciągu 45 dni
    zobowiązana jest by ustosunkować się do złożonej reklamacji (Klienci
    informowani są o 60 dniowym okresie rozpatrywania sprawy, w który wlicza
    się również działania podjęte ze strony Banku). Po tym okresie Bank
    wraca z informacją zwrotną do Klienta dotyczącą wyniku rozpatrywanej
    reklamacji. W przypadku otrzymania decyzji odmownej Bank w uzasadnionych
    przypadkach oraz określonym terminie ma prawo odwołania się od
    negatywnie rozpatrzonej sprawy.
    Jednocześnie wyjaśniamy, że niektóre typy spraw reklamacyjnych, przed
    rozpoczęciem ich procesowania wymagają zamówienia od Instytucji
    rozliczającej Usługodawcę tzw. dowodu dokonania transakcji (zgodnie z
    regulacjami organizacji płatniczych). Dalsze kroki podejmowane przez
    Bank zależne są od rodzaju otrzymanego dokumentu, który powinien być
    dostarczony przez Usługodawcę w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia.
    Podsumowując wyjaśniamy, że Bank jest jedynie pośrednikiem
    uczestniczącym w procesie reklamacyjnym i nie ma wpływu na wynik
    rozpatrywnej przez Instytucję rozliczającą reklamacji. Dodatkowo
    informujemy, że całkowity czas rozpatrywania reklamacji jest różny i
    zależy od rodzaju danej sprawy i może trwać od kilku do nawet kilkunastu
    tygodni.

    2.

    Formularz oświadczenia reklamacyjnego/Chargeback Dispute Form

    Niniejszym reklamuję transakcję(e) z powodu (prosimy zaznaczyć wyłącznie
    jedno pole):
    I dispute the transaction(s) for the following reason (please mark only
    one field):
    1 Nie dokonywałem(am) transakcji. Transakcja dokonana bez mojej zgody. I
    did not participate or authorize this transaction(s). Transaction
    occurred without my consent.
    2 Transakcja została przeprocesowana w innej walucie. Dokonałem(am)
    transakcji w walucie _______, natomiast zostałem(am) obciążony(a) w
    walucie _______. Transaction has been processed in different currency. I
    authorized in _______currency, but have been charged in _______currency.
    3 Kwota transakcji została zmieniona. Dokonałem(am) transakcji na kwotę
    __________________, a zostałem obciążony(a) kwotą __________________.
    Amount Altered. I authorized only __________________, but have been
    charged __________________.
    4 Podwójne obciążenie (Dokonałem jednej transakcji, zostałem obciążony
    podwójnie/wielokrotnie). Duplicate billing (I accept only one
    transaction, but not the other).
    5 Zapłata innymi środkami/Paid by other means: Gotówka/ Cash
    Przelew/Bank transfer Inna karta/ Other Card Inne / Other __________________
    6 Zwróciłem(am) towar lub anulowałem(am) usługę, ponieważ nie były
    zgodne z opisem przedstawionym przez usługodawcę w dniu zakupu. I
    returned the merchandise or cancelled the services as they did not match
    the description at time of purchase.
    7 Zwróciłem(am) towar, ponieważ był uszkodzony lub wadliwy. I returned
    the merchandise as it was received damaged or defective.
    8 Na moim rachunku nie został zaksięgowany zwrot reklamowanej kwoty.
    Refund / Credit not received.
    9 Transakcja została anulowana w dniu _____________ (ddmmrr). Numer
    anulowania: ____________________. Transaction has been cancelled on
    _____________ (ddmmyy) with a cancellation no. ____________________..
    10 Nie otrzymałem(am) zamówionego towaru/ usługi. Towar miał zostać
    dostarczony/ usługa miała zostać wykonana do dnia ______________
    (ddmmrr). I did not receive the ordered merchandise /services which I
    expected by ________________ (ddmmyy).
    Uwaga: # Prosimy o przekazanie wszelkich dokumentów potwierdzających
    niezasadność obciążenia.
    Dokumenty są niezbędne do rozpoczęcia procesu chargeback.
    Note: # Please attach relevant documentation to support the dispute,
    without which, the chargeback will not be processed.

    --
    Liwiusz