  • 1. Data: 2004-01-22 12:09:18
    Temat: Kredyt mieszkaniowy a WIBOR
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Swego czasu bylo tutaj tyle dyskusji, pamietam, jak mnie Tensor zjezdzal na
    moje teorie o WIBORze ;)
    Sam stwierdzil, ze pojdzie ponizej 5%. W tym momencie WIBOR3M srednia w
    styczniu (za Money): 5,47% i... do konca roku niekoniecznie musi spadac...
    (6M 5,53%)

    Taki kredyt bierze sie oczywiscie na dluzszy termin. Jednak jak pokazuje
    zycie - WIBOR wcale nie musi caly czas isc w dol.
    Glowna wada oferty nie opartej o WIBOR ma byc arbitralnosc ustalen prezesa,
    ktory moze sobie w kazdym momencie nawet podwyzyc stope procentowa i nic nam
    do tego.
    No ale - czy istotnie tak musi byc? Wychodzac z zalozenia, ze wchodzimy do
    UE - to stopy musza byc jak najbardziej konkurencyjne. Dlatego z tym naglym
    podwyzaniem nie za bardzo sie zgadzam.
    Z drugiej strony - jesli ustalimy oprocentowanie o stope zewnetrzna to tak
    jak teraz WIBOR do gory - bank musi podwyzszyc oprocentowanie (a w takim
    Multi czy mBanku dalej to samo). Nowych klientow moze przyciagnac jedynie
    obnizajac marze - lub zastosowac promocyjna stawke np. przez pierwszy rok.
    Ja tam po prostu jestem ciekaw co by bylo, gdyby nagle sie okazalo, ze to
    arbitralne oprocentowanie "prezesa" okaze sie... lepsze od tego opartego na
    WIBORze?
    Taki Multi ma obecnie chyba najtansze kredyty w rachunku - nic nie stoi na
    przeszkodzie, zeby arbitralnie... na przyklad obnizyc je ;) (zwlaszcza jesli
    maja spory zapas) - tak jjak robil to niedawno "promocyjnie" mBank. Na tym
    wlasnie polega konkurencyjnosc ustalania kursu przez prezesa.
    Oczywiscie - w przypadku kilku bankow mielismy przyklad, ze takie zmienne
    oprocentowanie opierajace sie o widzi-mi-sie prezesa okazywalo sie
    oprocentowaniem stalym - mimo spadajacych stop.W przypadku np. Multi nie do
    tej pory tak sie jeszcze nie zdazylo? (tyle, ze jak wszycy widza nie jest
    zbyt dobrze z obsluga ;)

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankowosci

  • 2. Data: 2004-01-22 12:50:52
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy a WIBOR
    Od: "matee" <mkups@(nospam)poczta.onet.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> schrieb im
    Newsbeitrag news:buoehc$m1l$1@news.onet.pl...
    > jak teraz WIBOR do gory - bank musi podwyzszyc oprocentowanie (a w takim
    > Multi czy mBanku dalej to samo). Nowych klientow moze przyciagnac jedynie

    hmmm

    Amra czy moglbys rozwinac watek Multi? Bo przymierzam sie wlasnie do
    Multiplanu walutowego i wczoraj meczylem jakas konsultantke na czacie i ta
    twierdzi, ze oprocentowanie kredytu (w CHF) jest oparte na LIBOR 1M. Z tego
    co ty piszesz wynika jednak, ze ustalaja je arbitralnie....

    nic juz nie kumam....

    pozdrawiam

    Maciek

  • 3. Data: 2004-01-22 12:53:35
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    matee <mkups@(nospam)poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > i ta twierdzi, ze oprocentowanie kredytu (w CHF) jest oparte na LIBOR
    > 1M. Z tego co ty piszesz wynika jednak, ze ustalaja je arbitralnie....

    Pisze o PLN

  • 4. Data: 2004-01-22 13:06:21
    Od: "matee" <mkups@(nospam)poczta.onet.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> schrieb im
    Newsbeitrag news:buoh4j$gm9
    > Pisze o PLN

    jasne

    a orientujesz sie moze jak to sie ma w przypadku CHF faktycznie? chetnie bym
    poparl wypowiedz tej konsultantki jakas niezalezna opinia, a z tego co sie
    zorientowalem jestes niezle oblatany w temacie.

    pozdrawiam

    Maciek

  • 5. Data: 2004-01-22 13:33:01
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

> [...]
    > chetnie bym poparl wypowiedz tej konsultantki jakas niezalezna
    > opinia, a z tego co sie zorientowalem jestes niezle oblatany w

    E - w tych kredytach to Tensor jest guru ;)

    Co do Multi:
    3) Dla kredytów waloryzowanych oprocentowanie może ulec zmianie w przypadku
    zmiany stopy referencyjnej określonej dla danej waluty oraz zmiany
    parametrów
    finansowych rynku pieniężnego i kapitałowego w kraju (lub w krajach
    zrzeszonych w
    Unii Europejskiej), którego waluta jest podstawą waloryzacji.
    4. Zmiana wysokości oprocentowania nie wymaga wypowiedzenia Umowy. O zmianie
    oprocentowania MultiBank informuje Kredytobiorcę oraz poręczycieli na
    piśmie.
    5. Wysokość obowiązujących w MultiBanku stóp procentowych dla kredytów
    określana
    jest w Tabeli Oprocentowania MultiBanku wprowadzanej Zarządzeniem Prezesa
    Zarządu BRE Banku SA i podawana jest do wiadomości poprzez jej opublikowanie
    placówkach MultiBanku oraz zamieszczenie na stronach internetowych.

    Jednym slowem - owszem jest to powiazane, ale bank nie ma obowiazku zmienic
    oprocentowania jesli sytuacja na rynku sie zmieni.
    Z drugiej strony - przyklad osob, ktore braly opierajac sie o WIBOR -
    pokazuje, ze moze to dzialac w obie strony - a Multi oprocentowania nie
    podniosl.
    Co wiecej - patrzac na plany (podwojenie liczby placowek w tym roku) - to ja
    wcale nie zdziwilbym sie, jakby cos wymodzili z tymi kredytami...
    Powiekszenie liczby placowek = wiecej kredytow = wiecej osob w centrali =
    przyciaganie nowych klientow = konkurencyjne warunki.
    Zobaczymy.

    P.S. Ogolnie kredyty ida w Multi jak swieze buleczki. I to dzieki nim bank
    ma osiagnac bep szybciej niz to zakladano. To pewnie beda chcieli jeszcze
    bardziej przyspieszyc. A jesli (?) mialoby sie zblizyc polaczneie z BPH ;)
    to BRE powinno na maksa zwiekszyc przychody - wprowadzic oplaty w mBanku,
    obnizyc marze/oprocentowane kredytow w Multi. Ale to tylko moje takie
    "spekulacje" :D

  • 6. Data: 2004-01-22 14:31:26
    Od: "matee" <mkups@(nospam)poczta.onet.pl>

    Dzieki za obszerne info.

    A wiec jednak jest tak jak sie tego troche obawialem - oprocentowanie zalezy
    od subiektywnej decyzji jakiegos tam ludzika (chocby on byl nawet prezesem
    banku). Troche mnie to o dreszcze przyprawia. Poki popyt (czyt. potencjalny
    rynek) na kredyty duzy i inne warunki wymienione przez ciebie sa spelnione,
    beda pewnie oprocentowanie w ryzach trzymac. Ale jak juz klientow nachapia i
    dojda do wniosku, ze lepiej ich drzec niz nowych werbowac..... wtedy hulaj
    dusza i trzeba bedzie pewnie kredyt przenosic, a to kosztuje....

    Mimo wszystko chyba jednak zaryzykuje. W koncu oprocentowanie 3,40% i
    minimalne ryzyko kursowe (przychody w EUR) polaczone z latwoscia uzyskania
    to argumenty ktore do mnie przemawiaja :)

    pozdrawiam

    Maciek

  • 7. Data: 2004-01-22 14:44:04
    Od: "KK" <n...@n...com>

    "matee" <mkups@(nospam)poczta.onet.pl> wrote in message
    > Mimo wszystko chyba jednak zaryzykuje. W koncu oprocentowanie 3,40% i
    > minimalne ryzyko kursowe (przychody w EUR) polaczone z latwoscia uzyskania
    > to argumenty ktore do mnie przemawiaja :)

    Tylko, żebyś nie stresował się potem przez 20 lat jak to już wykonują
    niektórzy moi koledzy. Każdy dzień zaczynają od sprawdzania kursu
    CHF/EUR/whatsoever :))))
    Ja mam w PLN, mam święty spokój, potrafię sobie dokładnie to wyliczyć w
    budżecie rocznym i najważniejsze - wiem, że co spłaciłem to spłaciłem, a
    nie, że za rok w wyniku różnic kursowych mam do spłaty więcej niż na
    początku... :(

    Pozdrawiam
    KK

  • 8. Data: 2004-01-22 14:50:31
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

> [...]
    > lepiej ich drzec niz nowych werbowac..... wtedy hulaj dusza i trzeba
    > bedzie pewnie kredyt przenosic, a to kosztuje....

    No to jest istotnie ryzyko. Ale Multi jeszcze przez wieeeeele lat bedzie
    musialo budowac baze klientow.
    Zreszta - wchodzimy do UE - wiec nie bedzie mu tak latwo - rynek bedzie
    coraz bardziej wymagajacy.
    Zaleta Multi jest dobry model biznesowy, trzymanie w ryzach kosztow, dobry i
    rosnacy porfel kredytowy, ciekawa baza klientow, postawienie na
    wielokanalowosc i samoobsluge klientow.
    Podczas gdy inne banki dopiero systemowo to wdrazaja - w Multi to dziala. No
    i rzecz najwazniejsza - nie wystaczy sam system - trzeba nauczyc klientow z
    niego korzystac! Inaczej wszystkie systemy bankowosci elektronicznej psu na
    bude sie przydaja i sa tylko zrodlem kosztow a nie zyskow czy oszczednosci.

    Ja swego czasu jak sie klocilem z Tensorem argumentowalem, ze arbitralnie
    oglaszane oprocentowanie moze byc calkiem dobre - jesli bank trzyma koszty w
    ryzach i ma zapas na obnizki, ktorego nie maja takie banki jak KB czy PKO
    BP.
    Jesli WIBOR idzie w gore - to te banki nie moga latwo obnizyc
    oprocentowania.

    No ale - to tylko teoria :) Kredyt mieszkaniowy to jednak dlugookresowe
    zobowazanie - bedziemy mogli weryfikowac to za kilka lat.
    Czytajac przerozne ksiazki ostatnio (jako odskocznie od pisaniny
    wszelakiej) - widac, ze na rynku powodzi sie takze takim firmom, ktorych
    glowna przewaga konkurencyjna nie jest wcale najniza cena , a latwosc
    uzyskania kredytu przy zachowaniu wszelkich metod ostroznosciowych. I takie
    firmy, ktore zajmuja sie segmentem przez innych omijanym duzym lukiem - im
    powodzi sie doskonale.
    Przykladem u nas ostatnim jest Eurobank. Zobaczymy jakie bedzie mial
    wyniki - ale dziala w bardzo ryzykownym segmencie, ktory przez pozostalych
    graczy jest omijany. Jesli tylko ma odpowiednie procedury itp - zapowiedz
    Lukasiewicza o szybkim osiagnieciu bep moga byc prawdziwe.
    Chociaz... jakos pdchodze sceptycznie do tego. W USA biur informacji
    gospodaarczych jest masa. Firmy moga sobie sprawdzac co sie tylko da na
    wszystkie strony. U nas moga miec tylko system scoringowy z Lukasa i nic
    wiecej... BIK nie obejmuje wszystkiego, BIGi dopiero powstaja.... Pewnie
    minie kilka lat, zanim sytuacje w Polsce da sie porownac do tej z UE.
    Dlatego tez koszty polskich bankow sa duzo wyzsze. Tam maja procedury, ktore
    szlifowali np 20 lat. U nas wszytko to jest operacja na zywym organizmie. A
    wzorce z zachodu nie tak latwo przeniesc...

  • 9. Data: 2004-01-22 15:08:14
    Od: "matee" <mkups@(nospam)poczta.onet.pl>

    Tak, dla mnie wlasnie kredyt w PLN jest ryzykiem kursowym :)

  • 10. Data: 2004-01-22 15:29:14
    Od: "Tomek W." <n...@w...pl>

    No to moi drodzy grupowicze wyrocznie warto brac kredyt mieszkaniowy na 20
    lat w zlotowkach.
    Tak dzis porownywalem oferty i spodobal mi sie kredyt w PKO BP??
    Co Wy na to??Czy tez lepszy w Multibanku czy moze WBK??