  • 1. Data: 2002-08-22 17:51:16
    Temat: Co to jest "karta charge"
    Od: "Gibson (x86) or compatible" <m...@n...poczta.onet.pl>

    Proszę o wyjaśnienie... jak kompletnemu lamerowi ;)))
    Czym się różni od "zwykłej" karty płatniczej VE?

    NP: Agathodaimon - "A higher art of rebellion"

    --
    My eyes are shut I cannot see
    though clear is thy despair

  • 2. Data: 2002-08-23 07:45:25
    Temat: Re: Co to jest "karta charge"
    Od: "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl>

    > Czym się różni od "zwykłej" karty płatniczej VE?

    Z tego co wiem są trzy rodzaje kart:

    a) karty wypłacające pieniądze od razu z konta ( np. ROR ) czyli karty
    debetowe (debit ?)
    - mozna przy pomocy nich zrobic debet
    ( nieraz nawet wiekszy niz przyznany gdy rozliczane sa w kilka dni a
    nie online )
    - jak nie ma srodkow na koncie nie nie masz debetu to nie wyplacisz nimi

    b) karty charge czyli obciazeniowe
    - wyplacajac pieniadze nie jest sprawdzane ile masz na rachunku,
    tylko czy nie przekroczyles limitu karty (dzienny/miesieczny )
    - raz w miesiacu z konta sciagane sa twoje wyplaty ( + prowizja )

    c) karty kredytowe czyli z odroczonym terminem splaty
    - nie powiazane zwykle z zadnym kontem
    - dostajesz taka karte jak linie kredytowa, wiec musisz miec zdolnosc
    kredytowa
    - uzycie rownowazne jest z zaciagnieciem kredytu, ktory musisz splacic
    ( np. w terminie 50 dni )
    - ale mozesz tez splacic odsetki czy kwote minimalna i zyc dalej na
    kredycie, o ile nie przekroczysz limitu
    - po terminie 50 dni lepiej splacic bo przez te 50 dni to nie ida odsetki
    ale potem to robi sie strasznie ;)
    - to nie musi byc 50 dni , zalezy od banku

  • 3. Data: 2002-08-23 08:53:48
    Od: "corner" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie online )
    > - jak nie ma srodkow na koncie nie nie masz debetu to nie wyplacisz

    Hmm. Nie łapię. Albo ja czegoś nie rozumiem, albo ktoś ze słownikiem
    angielsko-polskim w ręku to pisał ;-)

    Można zrobić debet, ale jak nie ma debetu to nie zrobisz debetu...

  • 4. Data: 2002-08-23 09:10:54
    Od: i...@p...onet.pl

> [...]
    > angielsko-polskim w ręku to pisał ;-)
    >
    > Można zrobić debet, ale jak nie ma debetu to nie zrobisz debetu...

    To jest skrót myślowy. Karty debetowe moga byc płaskie - każda transakcja jest
    autoryzowana lub wypukłe - zdarzaja sie transakcje podczas których nie jest
    sprawdzane atualne saldo. Tymi oststnimi można zrobic nielegalny debet na
    rachunku tzn wziąć z banku pieniądze bez jego zgody. Kartami płaskimi tak się
    nie da. Jeżeli na rachunku nie ma środków ani przyznanego limitu kredytowego
    (dpouszczalnego debetu) to z transakcji nici. To samo dotyczy wypłaty gotówki
    na karty wypukłe. Każda taka transakcja jest autoryzowana.

  • 5. Data: 2002-08-23 09:30:41
    Od: "Diesel" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > rachunku tzn wziąć z banku pieniądze bez jego zgody. Kartami płaskimi tak

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > nie da. Jeżeli na rachunku nie ma środków ani przyznanego limitu
    kredytowego
    [reszta ciach bo niesitotne]

    Niestety sie da...
    Moj przypadek: PKO S.A. Karta Cirrus Maestro.
    Dokonalem zakupów w Galerii Dominikańskiej (Wroclaw - poniedzialek rano).
    _Trzy_dni_ pozniej wybieralem kwote z bankomatu _ONLINE_ z placowki PKO S.A.
    w Katowicach. Bankomat pokazal saldo jeszcze sprzed zakupow oraz pozwolil mi
    wybrac poza debet (pietno dla mnie ze nie zauwazylem dokladnie kwoty, ale
    skor bankomat jest online, to po cholere mam ja pamietac). O glupie 30
    zlotych, ale pozwolil. Dziwi mnie to, ze po trzech dniach saldo w zaden
    sposb nie zostalo zaktualizowane. A teraz dostalem pismo (z taaaaakim ryjem
    ...) od szanownego banku, ze zycza sobie splaty i potwierdzenia wplywow z
    tytulu zarobkow ...
    Ta, w zwiazku z tym oni ode mnie dostana pismo, ze dziekuje ...
    Cos ten system PKO S.A coraz mniej mi sie podoba.

    BTW. od roku amm Inteligo, nie narzekam, wrecz przeciwnie.. Polecam

    Pozdrawiam
    Dieselek

  • 6. Data: 2002-08-23 11:36:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl> writes:

    > a) karty wypłacające pieniądze od razu z konta ( np. ROR ) czyli karty
    > debetowe (debit ?)
    > - mozna przy pomocy nich zrobic debet

    Proponuje nie pisac o debecie w kontekscie kart debit. Bo to sie pozniej
    niektorym ludziom bardzo miesza.
    Moze rzeczywiscie trzeba przetlumaczyc debit card na karte biezaca
    i tego sie trzymac.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 7. Data: 2002-08-23 12:28:39
    Od: "Jarosław Lech" <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > c) karty kredytowe czyli z odroczonym terminem splaty

    To nie jest dokładnie tak. Kredytowe, czyli możliwości płatnicze/wypłaty
    gotówki tych kart wiążą się z koniecznością uzyskania linii kredytowe
    przypiętej wyłącznie do karty (niezależnie od ewentualnych kredytów opartych
    o ewentualne konto osobiste posiadane w tym samym banku). A do tego trzeba
    zdolności kredytowej. Dopiero jako chechy wtórne/drugorzędne kartę
    charakteryzują:

    - brak powiązania z jakimkolwiek innym kontem (poza kontem samej karty),
    - tzw. grace period: okres, w którym po sporządzeniu zestawienia transakcji
    kredyt nie jest jeszcze oprocentowany (nie zawsze),
    - wysokie oprocentowanie (zwykle),
    - wysokie prowizje za wypłatę gotówki z bankomatów - nawet banku-wystawcy
    (zwykle),
    - wypukłość - karta jest embosowana, czyli nie wszystkie transakcje są
    autoryzowane, można nią wykonywać transakcje w imprinterze (choć ten u nas
    już prawie wymarł, częściowo z powodu "oporu materii", ale za granicą jest
    bardziej popularny), bez połączenia z bankiem (nie zawsze; wyjątek - KK VE
    ING BS),
    - oraz inne wymienione przez poprzednika.

    Szczegóły na www.karty.pl i www.faq4pbb.prv.pl

    --

    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 8. Data: 2002-08-23 12:42:20
    Od: No Name <v...@w...pl>

    > Niestety sie da...
    > Moj przypadek: PKO S.A. Karta Cirrus Maestro.

    W bankomacie PekaoSA możesz widzieć i 100k zł, a konto może być już
    puste, np. po zrealizowanym przelewie.

    Pzdr: Dogbert

  • 9. Data: 2002-08-23 15:50:28
    Od: s...@p...onet.pl

    > Proszę o wyjaśnienie... jak kompletnemu lamerowi ;)))
    > Czym się różni od "zwykłej" karty płatniczej VE?

    Ponieważ są różne opinie odnośnie tematu wyjaśniam :
    karta charge jest kartą z odroczonym terminem płatności najczęściej tym
    terminam granicznym jest ostatni dzień miesiąca Najczęściej jest to VISA
    CLASSIC (chociaż też są kredytowe VC - ale to zupełnie inny rodzaj kart).
    Oznacza to że przez cały miesiąc można płacić kartą nie mając żadnego pokrycia
    na te wydatki do limitu przyznanego na karcie. Limit ten co miesiąc się
    odnawia, bez względu na stopień jego wykorzystania. Karta powiązana jest z
    rachunkiem ROR czyli wszystkie płatności zrealizowane kartą obciążą ROR, więc
    na koniec miesiąca trzeba po prostu mieć pieniądze na koncie bo będzie debet.
    Jest to karta bardziej prestiżowa niż VE (jeżeli można mówić w ogóle o prestiżu
    karty VE - VE każdy ma czy nawet czy ją chce czy nie), bo posiada własny limit
    miesięczny niezwiązany z ROR, jest wypukła, można więc wykonywac transakcje
    również w internecie i placówkach nie mających postów elektronicznych
    (wystarczy że mają tak zwane "żelazko"), akceptowana jest na całym świecie a
    także w każdym bankomacie. I to tyle o prowizjach i opłatach nie będę pisał bo
    to jest różnie u różnych wydawców.

  • 10. Data: 2002-08-24 04:34:45
    Temat: Re: Co to jest
    Od: " Ro" <b...@N...gazeta.pl>

    s...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > (wystarczy że mają tak zwane "żelazko"), akceptowana jest na całym świecie
    > także w każdym bankomacie. I to tyle o prowizjach i opłatach nie będę

    Wlasnie -- odroczony termin platnosci. Zanim doszly inne karty debetowe etc.
    to poprzez pierwsze kilkadziesiat lat popularne byly tylko dwa rodzaje
    kar "credit" i "charge". W rzeczywistosci oba rodzaje kart to byly
    karty "kredytowe". Te pierwsze to cos takiego jak Visa czy M/C czyli w
    tamtych czasach zawsze pozwalaly na splacanie dlugu dowolnymi sumami
    miesiecznie kiedy karty "charge" to wtedy cos takiego jak American Express
    czy Diners Club czyli placilo sie zawsze cala sume po otrzymaniu
    miesiecznego wyciagu.

    W tej chwili malo kto zna oryginalne znaczenie tego okreslenia poniewaz
    oryginalni wydawcy kart "charge" tak jak American Express wydaja teraz
    roznego rodzaju karty wiec i dzialajace tak samo jak te wydawane przez VISA
    czy MasterCard.