  • 111. Data: 2020-09-24 22:58:10
    Temat: Re: wroclawskie biletomaty
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Banki typowo nie pokazywały wtedy blokad, ale pokazywały pomniejszone
    > o nie dostępne środki.

    Tak, ale nie było pomniejszonych środków,
    bo musiałem zadbać o odpowiednie saldo
    na koniec miesiąca. Na pewno na początku
    dostępu www w BeZecie - potem już zrezygnowałem z tej pięknej karty.

    > Samo wykonanie - wątpliwe (są pewne różnice związane ze scalakami,
    > jakoś tam skorelowane z typem karty, ale nie chodzi przecież o samo
    > tłoczenie).
    > Były też pewne różnice w procedurach - gdzie można personalizować karty
    > i jakie, to oczywiście wpływa na koszt, ale to nie jest kwestia
    > techniczna.
    >
    > Koszt samego plastiku, nawet w najdroższej wersji, jest obecnie
    > mało istotny. Oczywiście dla inżyniera, bo dla księgowego to jest pewnie
    > ostra herezja.

    Też tak sądzę, że obecnie nie ma to kosztowo znaczenia
    a kiedyś być może zakładano, że obsługa tłoczonej
    jest droższa, bo jakieś właśnie transakcje ręcznie obsługiwane itp
    Dlatego tak trochę po staremu myślałem, że wydawanie obecnie
    zwykłej debetówki jako tłoczonej to nieuzasadnione kosztowo jest.

  • 112. Data: 2020-09-25 07:50:42
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-09-13 o 21:08, cef pisze:

    > No i tydzień blokada wisiała, a dziś znikła, ale nie ma obciążenia.
    > Chociaż warto poczekać do poniedziałku, bo może wtedy się zaktualizuje
    > historia.
    > Chyba będę musiał się znowu przejechać MPK,
    > żeby sprawdzić czy ta karta trafiła na listę nieobsługiwanych

    Proces się zakończył - pojawiła się kilka dni temu kolejna blokada
    i tym razem zakończona obciążeniem.
    Ale jest jedno ale: płaciłem kartą 28 sierpnia a w rozliczeniu
    transakcji mam
    data transakcji 09.09 a data rozliczenia 24.09.2020
    W zasadzie, to mógłbym to reklamować, bo nie wykonałem żadnej transakcji
    kartą w MPK w tym dniu i ja jeżdżę komunikacją 2 razy w roku więc
    jestem w stanie wyłapać takie błędy, ale jak ktoś korzysta częściej
    i przychodzą mu rozliczenia z przejazdów po 2,4PLN co kilka dni
    i nie pasuje żadna data, to klient nie jest w stanie dojść czy go nie
    obciążają po wielokroć za to samo.

  • 113. Data: 2020-09-25 16:18:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    > Tak, ale nie było pomniejszonych środków,
    > bo musiałem zadbać o odpowiednie saldo
    > na koniec miesiąca.

    No ale jedno nie wyklucza przecież drugiego.
    Oczywiście blokady były zakładane tylko wtedy, gdy były zakładane
    - karty z odpowiednim kodem serwisu umożliwiały dokonywanie transakcji
    offline (do ok. 300 zł), i w takich okolicznościach blokad nie było.

    > Też tak sądzę, że obecnie nie ma to kosztowo znaczenia
    > a kiedyś być może zakładano, że obsługa tłoczonej
    > jest droższa, bo jakieś właśnie transakcje ręcznie obsługiwane itp

    To nie miało znaczenia, za to płacił zawsze sklep (druga strona).
    Jedyny powód wydawania płaskich kart był taki, że kartą wypukłą można
    było przeprowadzać transakcje offline, co byłoby w kontekście wielu
    klientów zbyt ryzykowne dla banków.
    W sytuacji, gdy do dokonania chargebacku wystarczy bankowi to, że
    sprzedawca nie uzyskał autoryzacji (nawet jeśli klient nie wypiera się
    transakcji i ma środki na koncie), płaskie karty przestały mieć sens.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 114. Data: 2020-09-25 16:19:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

> [...]
    > i przychodzą mu rozliczenia z przejazdów po 2,4PLN co kilka dni
    > i nie pasuje żadna data, to klient nie jest w stanie dojść czy go nie

    Owszem. Dlatego to nie powinno tak być, przynajmniej powinna być opcja
    karty przedpłaconej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 115. Data: 2020-09-25 16:56:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    >Owszem. Dlatego to nie powinno tak być, przynajmniej powinna być
    >opcja
    >karty przedpłaconej.

    Karty przedplacone jeszcze wystepuja ?

    Pare lat temu takowe w biletomatach dzialaly, i nawet nie dalo sie
    ponizej zera na koncie zejsc.
    Wiec nie wiem - akurat mialy lacznosc i sprawdzily, czy maja jakis
    znacznik ze biletomat wie, ze musi sprawdzic, czy moze chip pamieta
    stan konta i moze odmowic szybko ...

    J.

  • 116. Data: 2020-09-25 21:08:47
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > - karty z odpowiednim kodem serwisu umożliwiały dokonywanie transakcji
    > offline (do ok. 300 zł), i w takich okolicznościach blokad nie było.

    To akurat była karta do firmowego rachunku,
    więc mogła mieć dość liberalne ustawienia.

    > To nie miało znaczenia, za to płacił zawsze sklep (druga strona).

    Może i nie miało, ale zawsze tłoczone były droższe dla klienta banku w
    zakupie.
    Pamiętam, że gdziekolwiek miałem jakiś rachunek
    z historią i prawo do jakiejś obciążeniówki czy debetówki wypukłej,
    to ona kosztowała kilkadziesiąt złotych rocznie a płaszczaki były za darmo.

    Teraz to faktycznie już bez znaczenia.

  • 117. Data: 2020-09-26 01:26:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Karty przedplacone jeszcze wystepuja ?

    Miałem na myśli karty "biletowe".

> [...]
    > Wiec nie wiem - akurat mialy lacznosc i sprawdzily, czy maja jakis
    > znacznik ze biletomat wie, ze musi sprawdzic, czy moze chip pamieta

    To ostatnie, oczywiście. Z tym, że to pewnie nie wystarczy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 118. Data: 2020-09-26 01:29:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    > To akurat była karta do firmowego rachunku,
    > więc mogła mieć dość liberalne ustawienia.

    Tam nie było zbyt wielu możliwości. Jeśli zaś chodzi o karty do
    firmowego rachunku, to one miały zwykle "ustawienia" gorsze.
    Nie żeby to się jakoś bardzo zmieniło od tamtego czasu.

> [...]
    > z historią i prawo do jakiejś obciążeniówki czy debetówki wypukłej,
    > to ona kosztowała kilkadziesiąt złotych rocznie a płaszczaki były za

    Ale to nie miało związku z kosztami banku (pomijając ryzyko kredytowe
    itp).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 119. Data: 2020-09-26 09:04:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Ale to nie miało związku z kosztami banku (pomijając ryzyko kredytowe
    > itp).

    Ale wrażenie takie pozostawało.

  • 120. Data: 2020-10-16 14:33:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-09-14 o 09:13, cef pisze:

    > Na pewno poszło offline.
    > Na pewno też nie przeoczyłem.
    > Najbardziej w tym intryguje mnie właśnie to o czym J.F. pisał,
    > czyli jak nie uda im się obciążyć karty, to zablokują ją i nie będę
    > mógł nią kupić już biletu. I kogo wtedy miałbym kopnąć w d...?
    >
    > Poczekam te 30 dni i zobaczymy.
    > W sumie właściciela karty zidentyfikowali, blokada była,
    > pewnie będa próbować ponownie.

    Te transakcje pokazały się w rozliczeniu,
    ale data użycia karty (zakupu biletu) nie była prawidłowa.
    Zareklamowałem więc te transakcje przez www w systemie banku
    zaznaczając wyraźnie, że kwoty są jak najbardziej poprawne,
    ale nie zgadzają się daty transakcji.
    A bank reklamację uwzględnił i te kilka złotych wróciło.
    Muszę sprawdzić czy teraz po takim zabiegu da się
    kupić bilet tą kartą.