    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Date: Mon, 16 May 2022 21:05:11 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Chyba nie tylko.
    > Na razie SN jej nie opublikowal na internecie.

    To nie przeszkadza w przeczytaniu. Natomiast, być może, kancelarii nie
    zależy na tym, by jej klienci ją przeczytali?

    > W oryginalnej umowie nie mozna bylo.
    > A nawet jakby bylo ... to moze to sądow nie interesuje - klauzula
    > abuzywna była :-)

    Szczerze mówiąc, w przypadku kredytu indeksowanego kursem innej waluty
    w ogóle przeliczanie czegokolwiek inaczej niż według średniego kursu NBP
    wydaje mi się dziwne. Przecież to nie miał być kredyt walutowy, tylko
    indeksowany zewnętrznym wskaźnikiem. Nie miało być żadnych transakcji
    walutowych.

    Chyba... że to był(y) kredyt tylko z nazwy indeksowany, a rzeczywiście -
    normalny kredyt walutowy. Aczkolwiek konsekwencje uznania takiego stanu
    rzeczy mogą być ciekawe.

    > Ze mogą. Ustawa wprowadzila taką mozliwosc, ale jak bank zaproponował
    > klientowi podpisanie aneksu do umowy z taką możliwościa, w imie
    > zgodnosci z ustawą, to po podpisaniu ... czy sąd ma podstawę
    > to uznania klauzuli za abuzywną?

    Ale wiesz, kredyty indeksowane kursem CHF, z kursem ustalanym przez
    kredytodawcę, to chyba nie była duża część? Była? Przyznaję, że nie
    interesowałem się taką statystyką.

    > Tak, ale te co dopuszczaly od poczatku ... to nie wiem, czy im mozna
    > uniewaznic umowe z powodu jednostronnego narzucenia kursu.

    Ale uchwała przecież wskazuje, że umowa jest w dalszym ciągu ważna.
    Punkt o kursie waluty nie wiąże klienta - może dałoby się uzyskać
    zmniejszenie kwoty kredytu (w walucie obcej) na tej podstawie?
    No bo kursy stosowane przy spłacie to już sprawa nieistotna chyba?

    > Ktore sie moga okazac bardzo zwiazane :-)

    No nie wiem. Odszkodowanie za korzystanie z kapitału = "zwykłe" odsetki
    (zysk). Roszczenie o zwrot kapitału nie obejmuje "zwykłych" odsetek.
    Natomiast może obejmować utratę wartości kapitału.

    > Szczegolnie jak sąd zważy, ze klauzula nabuzywna została narzucona
    > w 2008, ustawa zniosła jej skutki ... nie wiem kiedy - 2010 powiedzmy,
    > a klient pozew złożył w 2022 :-)

    Wtedy słabo to wygląda dla klienta w świetle tej uchwały.
    Jakby kredyt był młodszy, to może dałoby się podważyć przeliczenie
    wypłaty(?) Po 14 latach, to raczej wątpię.

    > Sponsorowany znaczy sie?
    > Nie, tego nie piszą, jest tylko "Partner publikacji".

    :-)
    --
    Krzysztof Hałasa