    From: Poldek <p...@i...eu>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: KH powinny być inaczej liczone
    Date: Mon, 20 Jun 2022 20:03:02 +0200

    W dniu 2022-06-14 o 18:28, Piotr Gałka pisze:
    > Dla uproszczenia:
    > - KH z ratą malejącą - czyli rata=odsetki + stała część kapitału.
    > - kredyt spłacany w 10 ratach (np. rocznych).
    >
    > Gdy nie ma inflacji po roku zostaje nam 90% i nominalnie i wartościowo.
    > Jeśli jest duża inflacja to po roku zostaje nominalnie 90%, ale
    > wartościowo to może być np. już tylko 80%.
    >
    > I właśnie to jest powodem tak dużego wzrostu rat w przypadku pojawienia
    > się inflacji.
    > Gdyby przyjąć, że po roku ma zostać 90% wartościowo, a nie nominalnie to
    > raty by rosły tylko tak jak inflacja a nie wiele razy szybciej.
> [...]

    Jest to jeden z wielu pomysłów z cyklu, jak pożyczyć pieniądze, żeby nie
    oddawać wszystkiego, a w każdym razie oddać realnie mniej, niż się
    pożyczyło.
    A "problemy" biorą się stąd, że:
    1. ludzie uważają, że mieszkanie i to nie małe im się "należy" i biorą
    kredyty nie biorąc pod uwagę tego, czy ich stać na spłacanie. Często w
    tym celu naciągają swoją zdolność kredytową lipnie podbijając dochody,
    żeby w banku wyglądało, że mają większą zdolność.
    2. drugi rodzaj ludzi, to amatorzy poradników o "wolności finansowej" i
    rozmaitej maści "inwestorzy", którzy raz się pysznią swoim sprytem i
    drogimi samosmrodami w leasiongu, a raz jęczą, jak im jest ciężko i żeby
    im ktoś pomógł w niedostatku.

    Poza tym jest "normalna większość", czyli ludzie, którzy kupili
    mieszkania, w którzych mieszkają i spłacają raty, bo w międzyczasie ich
    zarobki poszły do góry o wiele bardziej niż inflacja i raty.
    Oraz kategoria zwykle niesłusznie pomijana, czyli ludzie, którzy by
    chętnie mieszkanie kupili, żeby mieszkać i założyć rodzinę, ale byli
    ostrożni i uznali, że mieszkania są za drogie, raty mogą wzrosnąć i w
    efekcie mieszkań nie pokupowali (poniekąd słusznie), nadal mieszkają z
    rodzicami, teściami lub gdzieś się gnieżdżą. Ci są najbardziej
    poszkodowani i najbardziej niesłusznie ukarani za swój rozsądek.