    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 14 Jun 2022 10:28:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: KH powinny być inaczej liczone
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 14 czerwca 2022 o 18:28:43 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Dla uproszczenia:
    > - KH z ratą malejącą - czyli rata=odsetki + stała część kapitału.
    > - kredyt spłacany w 10 ratach (np. rocznych).
    >
    > Gdy nie ma inflacji po roku zostaje nam 90% i nominalnie i wartościowo.
    > Jeśli jest duża inflacja to po roku zostaje nominalnie 90%, ale
    > wartościowo to może być np. już tylko 80%.
    >
    > I właśnie to jest powodem tak dużego wzrostu rat w przypadku pojawienia
    > się inflacji.
    > Gdyby przyjąć, że po roku ma zostać 90% wartościowo, a nie nominalnie to
    > raty by rosły tylko tak jak inflacja a nie wiele razy szybciej.
> [...]

    Koła żeś nie wymyślił, był taki kredyt hipo w skarbonce, nazywał się "Alicja".
    Była duża inflacja, więc wymyślili, że nie będzie spłacało się w racie całych
    odsetek, tylko część,
    a reszta będą doliczana do kapitału (oczywiście spłaty kapitału sensu stricte nie
    było w ogóle).
    Niektórzy przez to do dziś spłacają - brane pod koniec lat 90-tych - a nawet miewają
    więcej
    do spłaty niż mieli - i to nie tylko nominalnie, ale i wartościowo.
    Cała trudność polega na tym, że inflacje są różne - która jest ta "prawdziwa"?
    A do tego zło dużej inflacji to nie tylko strata oszczędności oczywiście tylko przez
    tych, co w ogóle oszczędzają)
    ale też nie wiem, skąd się wziął mit, że pensje rosną równo z inflacją.
    Tak nie jest (jakby tak było to w ogóle niepotrzebna byłaby inflacja).
    Choćby dlatego, że "cel inflacyjny" typu 2,5% oznacza, że pracodawca może nie podnosi
    pensji
    niechcianemu pracownikowi - i nie musi go zwalniać, bo ten sam w końcu się zwolni.

    A w ogóle to przelicz dokładnie, jakby te raty w Twoim modelu wzrastały.
    Myślę, że jeszcze bardziej niż obecnie.
    A pensje wcale by tak szybko za tym nie szły, oj nie.
    Przy obecnej inflacji hipo i tak wychodzą oprocentowane na minus, bazując na libor i
    mniej więcej na stopach nbp.

    Obecny kwik ze złotówkowiczami ma źródło w tym, że "z powodu pandemii" kilku głupków
    zrobiło coś,
    czego nigdy nie powinno w Polsce złotówkowej (bo gdyby była EURowa, to co innego) być
    - czyli
    obniżyło stopy do zera.
    Przy tak marnej walucie, nawet bez takiego debilnego rządu, a co dopiero z takim, to
    jest przepis na katastrofę.
    I jest jedno towarzystwo, że starszymi hipo, które przez to, że stopy obniżano, nie
    poczuło przez ostatnie 2 lata, co się
    naprawdę z gospodarką dzieje.
    Teraz wszystko wraca do normy i tragedia - nie tylko z powodu pandemii.
    I drugie towarzystwo co wzięło POD KOREK kredyty przy zerowych stopach.
    Na mieszkania, na które ewidentnie ich nie stać (do tego sami nakręcili wzrost cen) -
    dokładna kopia numeru z frankami...

    Najprostsza matematyka.
    Hipo na 30 lat - spłacasz z grubsza 3,33% kapitału rocznie - w racie "malejącej",
    choć w "równej" przy zerowych
    stopach będzie bardzo podobnie.
    Marża banku na hipo - 1,5% do 2%, no jak nędzarz (a i zerowe stopy, to bank może
    więcej dla siebie, a i nawet
    wtedy nędzarz będzie miał zdolność - ćwiczyło to już USA przed kryzysem 2008 ze
    słynnymi NINJA - "no job,
    no income, no assets") to 2,5-3%.
    Więc w najlepszym przypadku oddajesz poniżej 5% rocznie, w najgorszym nieco ponad 6%.
    A tu nagle przychodzi "cykl podwyżek stóp" i mamy stopy 6% - oddajesz od ~11% do
    ponad 12%.
    Nic dziwnego, że rata rośnie 2 razy.
    Ale przede wszystkim trzeba dopisać, że już przed tym 2-krotnym wzrostem rata była
    wielkości zdolności kredytowej.
    A jakbyś liczył wg inflacji to dodaj 13% - rata rośnie ponad 3-krotnie.
    Przyjmując z grubsza, że zdolność kredytowa to pół pensji, musiałbyś dostać dwukrotną
    podwyżkę.
    Pytanie retoryczne - dostałeś (czy też dostałbyś, bo zarabaiasz inaczej)?

    Gdyby start podwyżek stóp był z innego poziomu niż zero absolutne (choć w eurozonie
    są ujemne) to sytuacja
    nie byłaby aż tak tragiczna - przede wszystkim towarzystwo drugiego rodzaju by tak aż
    mieszkania nie poprzepłacało
    (dokładnie tak jak większość frankowiczów).