  • 61. Data: 2020-09-23 13:18:15
    Temat: Re: Podwyżki w santander od grudnia.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 września 2020 19:03:39 UTC+2 użytkownik Pete napisał:

    > W dużym Aliorze są 4 rodzaje blokad.
    > Po id płatności
    > Po NIP dostawcy
    > Blokada rachunku
    > Blokada konta

    A czym się różnią od siebie te dwie ostatnie?
    Czy też może przy "rachunku" chodzi o wierzyciela, a przy "konta" o klienta banku?
    Co wiąże się z drugim pytaniem o możliwości uogólniania - czy można podawać tylko
    konkretne wartości czy też można wstawiać "gwiazdki"?

  • 62. Data: 2020-09-25 23:00:46
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    > Co wiąże się z drugim pytaniem o możliwości uogólniania - czy można podawać tylko
    konkretne wartości czy też można wstawiać "gwiazdki"?

    Po id płatności - z Twojego konta nie będą realizowane Polecenia Zapłaty
    zawierające wskazany przez Ciebie unikatowy identyfikator płatności
    (Twój identyfikator u danego dostawcy) - jeśli u danego dostawcy masz
    kilka identyfikatorów, płatności nadal będą realizowane dla pozostałych
    identyfikatorów

    Po NIP - z Twojego konta nie będą realizowane Polecenia Zapłaty zlecone
    przez wskazanych przez Ciebie wierzycieli (dostawców usług) - jeśli u
    danego dostawcy masz kilka identyfikatorów, dla żadnego z nich nie będą
    realizowane płatności.

    Blokada rachunku - z Twojego konta nie zostanie zrealizowane żadne
    Polecenie Zapłaty.

    Blokada Brak Zgody - z Twojego konta nie będą realizowane Polecenia
    Zapłaty, na które Bank nie posiada zarejestrowanej zgody w formie
    papierowej lub elektronicznej.

    Tylko konkretne wartości.

    --
    Pete

  • 63. Data: 2020-09-26 01:43:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Pete <n...@n...com> writes:

    > Blokada Brak Zgody - z Twojego konta nie będą realizowane Polecenia
    > Zapłaty, na które Bank nie posiada zarejestrowanej zgody w formie
    > papierowej lub elektronicznej.

    W Polsce chwilow banki chyba nie mogą realizować PZ, jeśli nie mają
    zgody klienta?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 64. Data: 2020-09-26 06:37:20
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > W Polsce chwilow banki chyba nie mogą realizować PZ, jeśli nie mają
    > zgody klienta?

    Cała dyskusja dotyczy właśnie tego, że od pewnego czasu mogą.
    KJ

  • 65. Data: 2020-09-26 16:00:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) writes:

    > Cała dyskusja dotyczy właśnie tego, że od pewnego czasu mogą.

    Sprawdzam - podstawa prawna?
    Albo inaczej - jak mieliby to zrobić?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 66. Data: 2020-09-26 16:46:15
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 26.09.2020 o 16:00, Krzysztof Halasa pisze:

    > Sprawdzam - podstawa prawna?
    > Albo inaczej - jak mieliby to zrobić?

    Było już w tym wątku kilka razy.

    "Podstawą prawną polecenia zapłaty jest ustawa o usługach płatniczych,
    ustawa prawo bankowe oraz porozumienie międzybankowe w sprawie
    stosowania polecenia zapłaty z dnia 1 czerwca 1998 r.

    Na mocy aneksu nr 8 do Porozumienia z dniem 1 czerwca 2019 zgoda
    pozyskana przez wierzyciela nie musi być rejestrowana w banku płatnika
    celem realizacji polecenia zapłaty. "

    MJ

  • 67. Data: 2020-09-26 16:52:23
    Od: Pete <n...@n...com>

    http://www.poleceniezaplaty.org.pl/zmiany_dluznik

    --
    Pete

  • 68. Data: 2020-09-28 14:02:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 23 września 2020 13:16:31 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:
    > citi odpowiedział zachęcająco (i jako jedyny od razu na temat - aliora nie liczę,
    bo ułatwione mieli ;) :
    > "Na wniosek Klienta możemy zablokować realizację poleceń zapłaty z Pana rachunku. W
    tym celu proszę o przesłanie dyspozycji w Citibank Online."
    > ale dopytałem jeszcze, czy chodzi o już ustanowione PZ, czy też o ogólną możliwość
    blokady wszystkich - obecnych oraz - przede wszystkim - przyszłych.

    W citku zgodnie z przewidywaniami - zablokować można tylko już ustawione PZ,
    przyszłych nie.

    Ale za to mamy też ideę - i jak to bywa w przypadku klonów, odpowiedź jest "zupełnie
    z innej beczki":
    "uprzejmie informuje, że Idea Bank nie widzi możliwości realizacji polecenia
    zapłaty bez zgody Klienta."
    I co na to powiedzieć?

  • 69. Data: 2020-09-28 15:00:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    Rutkowski napisał:

> [...]

    >jest "zupełnie z innej beczki":
    >"uprzejmie informuje, że Idea Bank nie widzi możliwości realizacji

    Pochylic glowe w z pokorą przed urzedniczą mądroscią, ale pieniadze
    przeniesc do mbanku ... lub na konto oszczednosciowe :-)

    Bo dobrze mowia, zgoda klienta jest absolutnie wymagana ... tylko kto
    i kiedy sprawdza i co bedzie, jak proces sprawdzania zawiedzie ?

    Wyrobic sobie "kolekcjonerski dowod" i popelnic przestepstwo, zeby im
    zademonstrowac, ze proces jest dziurawy ?

    Czy wziac maly kredyt w Getinie, nie splacac i zobaczyc co bedzie ...
    ale pewnie beda woleli uruchomic windykacje niz zrobic PZ z innego
    konta obywatela ...

    No chyba, zeby tak uruchomic Rzecznika Finansowego, albo UOKiK, ze
    banki nie zapewniaja odpowiedniego poziomu ochrony klienta ... hm, mam
    podstawe, moze napisać oburzony list?
    A moze jednak "ryzyko jest praktycznie zerowe" :-)

    Zaraz - ten PZ powinien byc opisany gdzies w ustawie ...

    J.

  • 70. Data: 2020-09-28 23:38:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

> [...]
    >
    > Na mocy aneksu nr 8 do Porozumienia z dniem 1 czerwca 2019 zgoda
    > pozyskana przez wierzyciela nie musi być rejestrowana w banku płatnika

    No to po mojemu to nie jest żadna podstawa prawna wiążąca klienta,
    natomiast ciekawe co się ew. stanie po 56 dniach?
    Bo klient może złożyć reklamację i nie bardzo widzę jak bank miałby się
    przed tym bronić. Przecież nie dysponuje żadnym dowodem, że klient
    udzielił zgody, a chyba nie ma jeszcze zasady, że trzeba zaglądać do
    banku częściej niż raz na dwa miesiące, bo inaczej wszystko może
    przepaść.

    Tekst w linku informuje, że to jest bardzo bezpieczne, bo można w ciągu
    56 dni odwołać PZ. Moim zdaniem, gdyby po 56 dniach nie można było
    skutecznie odwołać takiego PZ, na które "wierzyciel" nie miał zgody (lub
    nie potrafi tego bezspornie udowodnić), to to nie byłoby w żaden sposób
    bezpieczne. To byłoby bardzo niebezpieczne.

    Przy czym nie mam tu na myśli ew. sądzenia się z "wierzycielem"
    o bezpodstawne wzbogacenie, czy nawet oszustwo itd. "Wierzyciel" nie
    jest stroną, za tego typu zobowiązania musi odpowiadać przed klientem
    bank.

    Druga sprawa: czy takie PZ da się łatwo znaleźć w historii? Mam
    wątpliwości.
    --
    Krzysztof Hałasa