    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Fri, 8 Jan 2021 05:41:06 -0800 (PST)
    Subject: Apki bankowe na Androida i ich (nie)bezpieczeństwo
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    Od pewnego czasu prowadzę korespondencję z Citi na temat ich apki mobilnej na
    Androida. Otóż ona domaga się zaraz po uruchomieniu uprawnienia Phone, które jest
    uważane za niekoniecznie bezpieczne a którego ja nie mam ochoty nadawać żadnej
    aplikacji, która tego nie potrzebuje do wykonywania (prawie) wszystkich funkcji.

    > Phone
    > Allows apps to know your phone number, current cellular network information, and
    ongoing call status. Apps can also make and end calls, see who's calling you, read
    and edit your calling logs, add voicemail, use VoIP, and even redirect calls to other
    numbers.

    Citi twierdzi, że potrzebują, aby móc połączyć użytkownika z konsultantem (bo tępy
    użytkownik nie potrafi sam wybrać numeru...) i przyjmować powiadomienia Push. To
    pierwsze jest bzdurą, to drugie kłamstwem (o ile prawdą jest to, co piszą w
    internetach, iOSowa apka owszem, ale Androidowa takiego uprawnienia nie potrzebuje).

    Na razie Citi wycofało się z obowiązkowej aplikacji do potwierdzania operacji
    kartowych, ale pewnie to w końcu wprowadzą.
    Gorzej, że najnowsza wersja IKO (do Inteligo) zaczęła żądać tego samego uprawnienia.

    Ale apki innych banków (np. Mille, N26, NestBank, Alior, AliorKantor, Getin) i
    nie-banków (np. Glovo, Inpost, Allegro) dają się używać bez Phone, choć z Push
    korzystają. Miały inteligentniejszych projektantów?

    Z bankami (no, raczej z inteligentnymi inaczej projektantami aplikacji) wygrać
    trudno, ale jednak wydaje mi się, że należałoby coś z tym próbować robić.

    Rozsądnie zrobiona aplikacja - jeśli z jakichś powodów faktycznie potrzebuje telefonu
    - sprawdza czy ma uprawnienie w trakcie próby wykonania funkcji wymagającej go.
    Jeżeli domaga się go generalnie, to już to samo może sugerować, że chce mieć dostęp
    celem szpiegowania. Nie twierdzę, że na pewno, ale pamięta ktoś może historię takiej
    smartfonowej gry AngryBirds? Miała lukę, którą amerykańskie 3-literowe agencje (a
    pewnie i rosyjskie 3-literowe agencje) wykorzystywały do wprowadzania własnego
    oprogramowania do wybranych telefonów - i luka tak bardzo długo nie była
    poprawiona... Więc nawet złych intencji nie trzeba przypisywać twórcom - wystarczy,
    że aplikacja będzie "łamliwa".
    Ja osobiście nie zainstaluję krajowej aplikacji ostrzegającej o kontaktach z osobami
    z koronawirusem, bo za dużo może i zbiera za dużo informacji. Już mObywatel mi się
    niespecjalnie podoba... Też bez uprawnienia Phone nie chce działać, ale przynajmniej
    kamery i lokalizacji nie żąda.

    Czy na gruncie ochrony danych osobowych nic się nie da zdziałać?

    witrak()