eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Zakupy online: płatności kartą mało popularne

Zakupy online: płatności kartą mało popularne

2013-06-08 00:41

Zakupy online: płatności kartą mało popularne

Płatności kartą za zakupy online mało popularne © Rido - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W odróżnieniu od wielu państw członkowskich Unii Europejskiej, Polska jest krajem, w którym karty płatnicze cieszą się stosunkowo niewielką popularnością jako narzędzie płatności za zakupy w Internecie. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać choćby w fakcie, że karty w mniejszym stopniu niż szybkie przelewy internetowe odpowiadają mentalności e-klientów, dla których wszelkie dodatkowe, pozornie bezproblemowe czynności związane z zakupem, jak na przykład konieczność wprowadzenia w formatce płatniczej danych karty, stanowią znaczną uciążliwość - podaje DataConcept.

Przeczytaj także: Sposób płatności w sklepie online ma znaczenie

Wydaje się także, że w świadomości Polaków karty funkcjonują jako mało bezpieczny sposób płatności. Zdaniem obserwatorów rynku stały się one w pewnym sensie ofiarą polityki informacyjnej mediów, które chętnie nagłaśniały przypadki nieuczciwego wykorzystania danych kart podawanych przez klientów podczas zakupów w sieci.
Warto także zauważyć, że karty to narzędzie płatności, którego potencjał, póki co, jest nie tylko w umiarkowanym stopniu eksploatowany, ale przede wszystkim znacznie ograniczony.

W analizach przeprowadzonych przez firmę DataConcept, potencjał kart płatniczych w sieci, rozważany z punktu widzenia możliwości i stopnia ich wykorzystania przez klientów sklepów internetowych, podzielono na trzy obszary:
  • obszar ograniczonego potencjału, obejmujący kupujących przez Internet, którzy nie posiadają karty umożliwiającej płatność za zakupy w sieci,
  • obszar niewykorzystanego potencjału, do którego zakwalifikowano osoby posiadające kartę z funkcją płatności za zakupy w sieci, lecz nie korzystające z tej metody płatności,
  • obszar zagospodarowanego potencjału, w którym znaleźli się klienci e-sklepów płacący kartą za zakupy w sieci.

fot. Rido - Fotolia.com

Płatności kartą za zakupy online mało popularne

Karty w mniejszym stopniu niż szybkie przelewy internetowe odpowiadają mentalności e-klientów, dla których wszelkie dodatkowe, pozornie bezproblemowe czynności związane z zakupem, jak na przykład konieczność wprowadzenia w formatce płatniczej danych karty, stanowią znaczną uciążliwość.


Wydaje się, że dla aktywizacji kart jako narzędzia płatności za zakupy w sieci szczególnie ważne stanie się zawężenie obszaru ograniczonego potencjału. W dostępnych źródłach informacji brakuje precyzyjnych danych pozwalających na określenie odsetka klientów handlu internetowego, którzy znajdują się w posiadaniu kart z funkcją płatności online. Szacuje się, że w czerwcu 2012 roku, wśród „bardziej nowoczesnych” klientów handlu internetowego (tj. tych którzy korzystają z usług serwisów płatności) 54% dysponowało takimi kartami. Można spodziewać się, że w całej populacji kupujących w Internecie odsetek ten jest niższy - na postawie wypowiedzi ekspertów został on arbitralnie oszacowany na około 45%2. Tym samym, obszar ograniczonego potencjału, obejmujący osoby, które robiąc zakupy w Internecie nie mają możliwość dokonania płatności kartą, wynosi aż 55%.

fot. mat. prasowe

Potencjał kart płatniczych jako narzędzia płatności za zakupy w sieci

W analizach przeprowadzonych przez firmę DataConcept, potencjał kart płatniczych w sieci, rozważany z punktu widzenia możliwości i stopnia ich wykorzystania przez klientów sklepów internetowych, podzielono na trzy obszary.


Warto jednak zaznaczyć, że w stosunkowo krótkim czasie należy spodziewać się znacznego poszerzenia grona klientów handlu internetowego, którzy będą mieli możliwość dokonania płatności za swoje zakupy w sieci kartą płatniczą. Obecnie banki intensywnie wprowadzają na rynek karty debetowe wyposażone w taką funkcję. Są one standardowo udostępniane klientom w momencie zakładania rachunku bankowego lub wymiany kary po upływie terminu jej ważności. Znajdują się one już w ofercie niemal wszystkich detalicznych banków komercyjnych.

fot. mat. prasowe

Wyposażenie kart płatniczych standardowo dodawanych do rachunków bankowych w funkcje płatności inter

Karty wyposażone w funkcje płatności internetowych znajdują się już w ofercie niemal wszystkich detalicznych banków komercyjnych.


Informacje o badaniu
Powyższe wnioski powstały na podstawie analiz przeprowadzonych przez firmę badawczą DataConcept. Ich wyniki zaprezentowano w raporcie pt. „Rynek płatności za zakupy internetowe”. Raport przygotowano w oparciu o analizę materiałów pochodzących z wielu zróżnicowanych źródeł informacji. Na potrzeby tego opracowania przeprowadzono także wywiady pogłębione, dzięki czemu zostało ono wzbogacone o spostrzeżenia i wiedzę przedstawicieli systemów płatności, agentów rozliczeniowych zajmujących się procesowaniem kart płatniczych w sieci, przedsiębiorstw działających na rynku SMS Premium i płatności mobilnych oraz innych specjalistów z obszaru e-commerce.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • zyjbezpiecznie.pl

    zyjbezpiecznie.pl / 2013-06-12 11:10:30

    Decydując się na płatności przez Internet musimy pamiętać o podstawowych zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim, korzystajmy ze sprawdzonego komputera z odpowiednim oprogramowaniem antywirusowym oraz zaufanej sieci Wi-Fi. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto skorzystać z systemów płatności, które przelewają środki dopiero po sfinalizowaniu transakcji. Więcej o bezpiecznych transakcjach w sieci na naszym blogu: http://www.zyjbezpiecznie.pl/zakupy-w-sieci-jak-nie-pasc-ofiara-internetowych-oszustow,ciekawostki,27,6,1,pl odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: