eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Jakie usługi bankowe dostępne przez całą dobę?

Jakie usługi bankowe dostępne przez całą dobę?

2012-09-14 10:44

Przeczytaj także: Bankowość mobilna na wakacjach


Przelewy i depozyty przez cała dobę

Osoby, które dopiero w nocy lub w weekend mają czas, by spokojnie zająć się swoimi finansami, na pewno będą zadowolone ze współpracy z Bankiem Pocztowym, mBankiem, MultiBankiem czy PKO BP. W każdej z tych instytucji przelewy wewnętrzne są przez całą dobę realizowane natychmiast po wydaniu przez klienta takiej dyspozycji. Identycznie rzecz ma się z zakładaniem lokat terminowych. Gdy posiadacz oszczędności postanowi je ulokować na lokacie nawet kilka minut przed północą, rachunek depozytu zostanie otwarty jeszcze tego samego dnia. Wykonywanie przelewów i zakładanie lokat działa równie sprawnie w Pekao SA, jednak ta instytucja nakłada pewne ograniczenia na klientów zrywających depozyt przed terminem. Z natychmiastowym skutkiem można to zrobić tylko między 4.00 rano a 21.00 wieczorem. Tylko niewielkie zastrzeżenia można mieć do sposobu działania bankowości internetowej w Credit Agricole. Ten bank co noc przez dwie godziny przestaje działać w trybie online. Dyspozycje złożone pomiędzy 23.30 a 1.30 następnego dnia są realizowane z niewielkim opóźnieniem. Kilka kolejnych banków ma w nocy nieco dłuższą przerwę, np. w Idea Banku trwa ona od 22.00 do 3.00.

Na drugim biegunie znajduje się cała grupa banków, które w weekend jedynie przyjmują zlecenia od klientów, jednak realizują je dopiero w poniedziałek rano. Tak dzieje się w BPH, Deutsche Banku, Kredyt Banku i Nordea Banku. Także klienci ING zainteresowani założeniem lokaty muszą przygotować się na martwy weekend w banku. Na szczęście jest on wyraźnie krótszy - bo zaczyna się dopiero w sobotę o 15.00.

Przechodzenie banków w tryb weekendowego uśpienia oznacza, że lokata, którą klient założy w piątek, faktycznie zostanie otwarta dopiero w poniedziałek. Posiadacz oszczędności straci więc odsetki, jakie mógłby otrzymać za trzy dni. Na szczęście nie są to bardzo wysokie kwoty. Jeśli 10 tys. zł przeleży od piątku do poniedziałku na nieoprocentowanym ROR zamiast na lokacie lub koncie oszczędnościowym z oprocentowaniem 5 proc. w skali roku, posiadaczowi tej kwoty przepadną odsetki warte około 3,3 zł (już po opodatkowaniu).

Infolinia ma wolne w niedzielę

Kłopot może mieć również klient banku, który dopiero późno wieczorem albo w weekend ma czas na dłuższą rozmowę telefoniczną z doradcą. Lista instytucji, które przez całą dobę umożliwiają kontakt telefoniczny z pracownikiem, również nie jest długa. Taki komfort zapewniają swoim klientom Bank BPS, BGŻ, Kredyt Bank, Millennium, mBank, MultiBank i PKO BP. Call-centre BZ WBK również działa przez całą dobę 7 dni w tygodniu, jednak w ograniczonym zakresie: w nocy ani w niedzielę nie da się tą drogą dokonać zakupu produktu. Szczegółowa specjalizacja obowiązuje też w Pekao SA. Bank prowadzi kilka infolinii związanych z różnymi produktami, a ich godziny pracy nieco się różnią.

Na liście banków, które najbardziej ograniczają możliwość kontaktu telefonicznego, czołowe miejsca zajmują Bank Pocztowy, BPH oraz ING. Pracownicy tych instytucji pełnią długie dyżury telefoniczne przez pięć dni w tygodniu, w sobotę są dostępni znacznie krócej (do 15.00 lub 16.00), zaś w niedzielę maja wolne. Ciekawa organizacja pracy obowiązuje w Nordea Banku. Przez telefon można się z nim kontaktować od poniedziałku rano do soboty rano i dodatkowo w ciągu dnia w sobotę (od 9.00 do 17.00).

Możliwość rozmowy z pracownikiem nie oznacza jeszcze, że wykona on natychmiast przekazaną mu dyspozycję. Jeśli np. bank realizuje przelewy wewnętrzne tylko w dni robocze, to podczas weekendowej rozmowy z konsultantem można jedynie zażyczyć sobie zrealizowania takiej operacji w pierwszym dostępnym terminie - czyli w poniedziałek rano.

Zastrzeganie kart działa przez całą dobę

Nawet gdy podstawowe infolinie banków nie działają przez całą dobę, to ważnym wyjątkiem od tej reguły, są odrębne numery telefonów służące do zastrzegania zgubionych lub skradzionych kart płatniczych. Ze zgłoszeniem bankowi tego faktu nie należy zwlekać do rana - klient powinien to zrobić natychmiast, gdy tylko spostrzeże brak plastiku w portfelu (lub brak całego portfela). Banki mają ustawowy obowiązek, by umożliwić zastrzeżenie karty przez całą dobę siedem dni w tygodniu - i z tego obowiązku wywiązują się przynajmniej poprawnie. Większość z nich sama przyjmuje zgłoszenia, jednak są i takie, które stawiają na współpracę z inną instytucją. Przykładem może tu być Bank Pocztowy, który obsługuje własny numer telefonu od 7.30 do 22.00 w dni robocze i od 8.00 do 16.00 w soboty. Klienci dzwoniący poza tymi godzinami są automatycznie przekierowywani na numer telefonu obsługiwany przez BZ WBK, pod którym również mogą skutecznie zastrzec kartę.

Piotr Ceregra,

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: