eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Oferta banków dla organizacji pozarządowych

Oferta banków dla organizacji pozarządowych

2006-08-21 00:04

W Polsce zarejestrowanych jest ok. 45 tys. stowarzyszeń i ponad 7 tys. fundacji. Według szacunków łączna liczba ich członków przekracza 8 mln osób. W ubiegłym roku ponad 20 proc. (ok. 6,9 mln) dorosłych Polaków poświęciło swój czas na pracę wolontariacką.

Przeczytaj także: Jak zmiany prawne wpłyną na branżę finansową w 2023 roku?

Organizacje pozarządowe tworzą tzw. trzeci sektor. Pierwsze dwa sektory skupiają administrację publiczną oraz instytucje nastawione na osiąganie zysków. Trzeci sektor stanowi ogół prywatnych instytucji, funkcjonujących niezależnie od administracji rządowej, które działają społecznie, a ich praca nie jest nastawiona na zysk (non-profit). Podstawowymi formami prawnymi są tu stowarzyszenia i fundacje.

Co polskie banki proponują dla tego rodzaju podmiotów? Czy coraz chętniej podkreślana przez instytucje finansowe społeczna odpowiedzialność biznesu wypływa na jakość oferty proponowanej stowarzyszeniom i fundacjom? Postanowiły to sprawdzić Portal Finansowy Bankier.pl, Portal Organizacji Pozarządowych ngo.pl i Gazeta Prawna.

Wnioski ze wspólnie przygotowanego raportu "Oferta banków dla organizacji pozarządowych" nie są zbyt optymistyczne. Większość polskich instytucji uważa, że organizacje pozarządowe to wciąż zbyt wąska grupa potencjalnych klientów, by zadedykować im specjalne produkty i usługi. Jak się okazuje tylko PKO BP i BISE posiadają ofertę stworzoną specjalnie z myślą o organizacjach pozarządowych.

Spośród 22 wybranych instytucji jedynie dziesięć banków udzieliło odpowiedzi na opracowaną w tym celu ankietę. Nieliczne przedstawiły konkretne propozycje dedykowane dla tego segmentu. Większość banków proponuje organizacjom pozarządowym te same pakiety usług co małym i średnim przedsiębiorstwom (MSP). Co prawda banki deklarują, że instytucje funkcjonujące w trzecim sektorze mogą liczyć na upusty i atrakcyjne oferty, jednak tylko nieliczne potrafią przedstawić konkretną propozycję. Negocjacji podlegają zazwyczaj jedynie opłaty pobierane za prowadzenie rachunku, a nie za konkretne operacje (np. przelewy).

Nie oznacza to jednak, że organizacje pozarządowe nie znajdą dla siebie atrakcyjnej oferty wśród propozycji dla MSP. Wszystko zależy bowiem od tego, z jakich usług dana instytucja planuje korzystać. W większości przypadków najbardziej popularnymi produktami, które wykorzystują organizacje pozarządowe, są rachunki bieżące oraz lokaty terminowe. Dlatego też, wiele instytucji decyduje się na współpracę z bankiem, który nie prowadzi specjalnej obsługi tego segmentu.





oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: