eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Nadużycia finansowe: wyłudzenia kredytów i pranie pieniędzy mają się dobrze

Nadużycia finansowe: wyłudzenia kredytów i pranie pieniędzy mają się dobrze

2020-10-23 10:43

Nadużycia finansowe: wyłudzenia kredytów i pranie pieniędzy mają się dobrze

Czy w okresie pandemii wzrosło zjawisko nadużyć w sektorze finansowym? © olejx - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Są już wyniki raportu z opracowanego przez EY i Związek Przedsiębiorstw Finansowych badania "Nadużycia w sektorze finansowym". Niestety nie wprowadzają one w zbyt optymistyczny nastrój. Rodzimy sektor finansowy w dalszym ciągu narzeka na próby wyłudzania kredytów, nadużycia z udziałem kart bankowych, pranie pieniędzy czy fałszowanie sprawozdań finansowych. Co gorsza, okazuje się również, że każdy z wymienionych problemów występuje z większym nasileniem niż rok wcześniej.

Przeczytaj także: Instytucje finansowe: nadużycia i kradzieże to chleb powszedni banków?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie nadużycia nękają sektor finansowy?
  • Jaki wpływ na ryzyko wyłudzeń i oszustw wywiera pandemia?
  • Czy mamy do czynienia z intensyfikacją zjawiska fraudów?


Dlaczego nadużycia finansowe ciągle mają się dobrze, a ryzyko wyłudzeń i oszustw na rynku pozostaje wysokie? 4 na 10 respondentów badania jest przekonanych, że dzieje się tak za sprawą ciągle zbyt niskiej świadomości klientów.

Nie pomaga również pandemia. Okazuje się bowiem, że w dobie pracy zdalnej, ograniczonej działalności stacjonarnych punków obsługi oraz migracji wielu codziennych aktywności do świata cyfrowego, klientów banków i innych instytucji finansowych cechuje zwiększona skłonność do ryzykownych zachowań konsumenckich.

Niewystarczająca ochrona danych, nieintencjonalne udostępnianie loginów lub haseł i inne nieostrożne decyzje konsumenckie, mogą stanowić okazję dla oszustów, chcących dokonać przestępstw na prywatnych rachunkach i z wykorzystaniem danych osobowych.

54 proc. ankietowanych przedstawicieli instytucji finansowych również w ostatnim roku zauważyło wzrost liczby tego typu oszustw. Częściej niż w poprzednim roku zdarzały się także przypadki nadużyć z wykorzystaniem kart kredytowych (15 proc. respondentów), prania pieniędzy, fałszowania sprawozdań finansowych, a także ataki hakerskie i nieautoryzowane transakcje na rachunkach klientów (po 12 proc. wskazań).

Z tegorocznego raportu płynie także wniosek, że pomysłowość oszustów podejmujących próby popełnienia nadużyć finansowych wciąż zaskakuje – ponad dwie piąte badanych ekspertów odnotowało w ostatnim czasie wzrost liczby oszustw, które nie należą do grup najczęściej spotykanych typów nadużyć.

Mimo wszystko, branża finansowa w Polsce coraz lepiej radzi sobie z wykrywaniem i zapobieganiem nadużyciom. W ocenie prawie trzech czwartych ankietowanych reprezentowane przez nich instytucje są dobrze przygotowane na walkę ze zmieniającymi się schematami nadużyć, w tym z zastosowaniem nowych technologii.

fot. mat. prasowe

Rodzaje nadużyć, które wystąpiły częściej niż w poprzednim okresie

Wyłudzenia kredytów pozostają najistotniejszym problemem w instytucjach finansowych.


Uczestnicy badania nadużyć w sektorze finansowym wskazywali natomiast na trudności w ściganiu fraudów wynikające z ograniczeń spowodowanych „lockdownem” gospodarki. Wiązało się to z utrudnionym prowadzeniem postępowań sądowych wynikającym z zawieszenia działalności sądów i prokuratur oraz problemami z obiegiem dokumentów i windykacją, a także ograniczonym kontaktem z klientami.
Doświadczenia kryzysu z lat 2007/2008 pokazały, że zawirowania gospodarcze negatywnie wpływają na uczciwość, a w niepewnych czasach rośnie presja na działania nieetyczne. Co jednak ciekawe, z naszej analizy wynika, że pierwsze miesiące pandemii nie przyniosły gwałtownego wzrostu liczby nadużyć w porównaniu do statystyk w pozostałych miesiącach roku.

Wygląda więc na to, że w dobie pracy zdalnej i coraz bardziej cyfrowych finansów, instytucje finansowe są coraz lepiej przygotowane do walki z nadużyciami, a nasilające się w ostatnich latach zjawiska nadużyć, nieco wyhamowały. Minione 12 miesięcy, zdaniem prawie połowy respondentów, nie przyniosło intensyfikacji zjawiska fraudów a straty z ich tytułu nieznacznie spadły. Niewykluczone jednak, że miało to związek z zaostrzeniem procedur kredytowych, a to właśnie nadużycia w tym obszarze są od początku naszego badania najistotniejszym problem instytucji rynku finansowego – mówi Mariusz Witalis, Partner EY, Lider Działu Zarządzania Ryzykiem Nadużyć.

W tegorocznej edycji badania nadużyć w sektorze finansowym wzięły udział cztery grupy respondentów: banki, instytucje pożyczkowe, firmy leasingowe oraz zakłady ubezpieczeń. Nową grupę stanowią instytucje świadczące usługi w zakresie ubezpieczeń osobowych, majątkowych i reasekuracji. W przeciwieństwie do zeszłego roku, w którym najliczniejszą grupę stanowiły banki, w tegorocznej edycji największą grupą respondentów były instytucje pożyczkowe.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: