Otwarta bankowość to rozwiązanie, które znacznie rozszerza wachlarz dostępnych dla konsumentów usług finansowych.Które z nich mają szansę na rynkowy sukces? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza badanie zrealizowane przez Kantar TNS na zlecenie Mastercard. Oto, co udało się ustalić.
Przeczytaj także:
Jak banki mogą skorzystać na open API?
Mastercard przedstawił 18 autorskich koncepcji innowacyjnych rozwiązań bazujących na otwartej bankowości, a następnie poddał je ocenie konsumentów w badaniu, które zlecił firmie Kantar TNS. Okazało się, że uznanie w oczach respondentów zyskują w szczególności takie rozwiązania, które przekładają się na większy komfort i wygodę w
zarządzaniu finansami, a także zapewniają suplementarne korzyści w postaci np. niższych cen.
Otwarta bankowość to innowacyjny standard usług bankowych, za sprawą którego banki, uzyskawszy uprzednio zgodę swoich klientów, mogą udostępniać informacje o ich kontach innym bankom lub firmom fintech. W ten sposób klienci zyskują dostęp do nowych rodzajów usług, np. możliwości podglądu stanu wszystkich swoich kont lub zlecania płatności z tych kont w jednej aplikacji. Ochronę wymiany informacji między instytucjami finansowymi w ramach bankowości otwartej zapewniają odpowiednie technologie oraz regulacje unijne.
Jak przypomina Mastercard,
przepisy dyrektywy PSD2 weszły w życie we wrześniu ubiegłego roku, a otwarta bankowość ma być bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach.
Banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (pod warunkiem, że klient wyrazi na to zgodę).
Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, a niektóre banki w Polsce udostępniły rozwiązania takie jak np. podgląd rachunków z innych banków. Nowe rozwiązania mogą być szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających konta w różnych instytucjach.
Jak wynika z badania Mastercard, 72% respondentów pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi bankowe oparte na otwartej bankowości. Przedstawiane w badaniu koncepty zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.
Kup, gdy cena spadnie
Największą szansę na rynkowy sukces wydają się mieć nowatorskie usługi, z których klienci chętnie by skorzystali:
-
Zakupy warunkowe „kup, kiedy będzie taniej” – usługa ta umożliwia złożenie w sklepie internetowym korzystniejszego zlecenia typu „kup, kiedy produkt będzie tańszy o X%/X PLN, a ja będę miał środki na koncie”. 60% respondentów w badaniu Mastercard skorzystałoby z tej usługi, a 67% ocenia ją jako unikatową.
-
Wszystkie rachunki w jednym miejscu – pozwala na podgląd rachunków oraz historii transakcji z kilku banków w jednym miejscu. 70% ankietowanych chciałoby z takiej usługi skorzystać, a zdaniem 53% jest to nowatorskie rozwiązanie.
-
Ankiety tematyczne w aplikacji bankowej – dopasowane do demograficzno-zakupowego profilu klienta. Ich wypełnienie gwarantowałoby dodatkowe rabaty lub bilety do kina, z czego skorzystałoby 68% respondentów.
-
Uproszczony proces pokolizyjny – usługa ubezpieczeniowa, która w przypadku stłuczki samochodowej prowadzi klienta przez proces likwidacji szkody. Oświadczenie stron o zdarzeniu uzupełniane jest cyfrowo, można też sprawdzić online ważność ubezpieczenia OC sprawcy stłuczki. 64% respondentów skorzystałoby z takiej usługi, a 63% ocenia ją jako oryginalną.
-
Zlecanie przelewów i płatności w jednym miejscu – usługa umożliwia realizację przelewów ze wszystkich podłączonych kont bankowych w jednym miejscu. Chciałoby z tego skorzystać aż 73% klientów posiadających konta w co najmniej dwóch bankach.
-
Oferowanie konkurencyjnych produktów i usług, bankowych – bank, dzięki podłączeniu do niego rachunków z innych banków, widzi z jakich produktów korzysta tam klient i jest w stanie przedstawić ofertę na korzystniejszych warunkach. Aż 76% badanych posiadających konta w różnych bankach byłoby skłonnych skorzystać z usługi, a 87% z tej grupy ankietowanych uważa koncept za atrakcyjny.
Usługi, z których chętnie korzystaliby klienci, ponieważ są nowatorskie
70% badanych reflektuje na podgląd stanu kont oraz historii
transakcji z kilku banków
w jednym miejscu.
Kliknij, aby przejść do galerii (3)
Kup, gdy będę miał pieniądze
Ankietowani w badaniu Mastercard wskazali też na rozwiązania, które wydają im się unikatowe, nawet, jeśli ich skłonność do skorzystania z nich jest mniejsza:
-
Zakupy warunkowe „kup, kiedy będę miał pieniądze” – wybrany sklep uruchamia usługę, w ramach której klienci mogą składać zlecenia płatności – „kup, jeśli na moim rachunku będzie kwota X PLN”. Dla 61% respondentów jest to usługa unikatowa, lecz skorzystałoby z niej już tylko 44%.
-
Specjalne oferty zakupowe na podstawie preferencji zakupowych – po wyrażeniu przez konsumenta zgody, bank przekazuje wybranemu sklepowi dane, dzięki którym detalista będzie mógł przygotować lepiej spersonalizowaną ofertę. Ponad połowa respondentów (51%) ocenia usługę jako wyjątkową, lecz tylko mniej niż połowa (46%) ankietowanych chciałaby z niej skorzystać.
Inne usługi, z których chętnie korzystaliby klienci
70% badanych zainteresowanych jest wykazem wszystkich usług płatności
cyklicznych kartą i możliwością
zarządzania nimi
Kliknij, aby przejść do galerii (3)
Otwarta bankowość to tańszy prąd i telefon
Trzecią grupę stanowią usługi, z których konsumenci byliby skłonni korzystać, nawet jeśli wydają się mniej przełomowe od pozostałych:
-
Telefon/internet/prąd na lepszych warunkach – umożliwia otrzymanie lepszych warunków od innego operatora komórkowego, czy dostawcy energii lub internetu na podstawie analizy rachunków za telefon/prąd/internet z ostatniego roku. 61% ankietowanych w badaniu Mastercard chciałoby skorzystać z takiego rozwiązania.
-
Zaawansowany asystent finansowy – usługa skupia się na analizie wydatków, ale też np. na ustalaniu celów wydatkowych, i tym samym pomaga oszczędzić pieniądze. Z takiego rozwiązania skorzystałoby 57% klientów bankowości, ale już 78% w przypadku, gdy agregowane byłyby wydatki z kilku różnych banków.
-
Ocena sklepu – baza opinii o sprzedawcach, którą można sprawdzić na stronie www lub w aplikacji mobilnej banku. Klient banku ma możliwość wystawienia oceny po każdej transakcji kartą. 61% konsumentów skorzystałoby z tej funkcji.
-
Zakupy na raty – bank, w przypadku zamówienia online, proponuje klientowi możliwość rozłożenia kwoty na raty. Chociaż w największych sklepach jest to powszechna usługa, to nowością jest oferowanie płatności ratalnych bezpośrednio przez bank. Z rozwiązania skorzystałoby 51% badanych.
-
Zarządzanie subskrypcjami – bank zbiera w jednym miejscu wszystkie płatności cykliczne (np. rachunki i subskrypcje) opłacane kartami, co ułatwia zarządzanie nimi. Wśród osób korzystających z usług płatności cyklicznych 70% byłoby skłonnych skorzystać z nowego rozwiązania. Dla ponad połowy (52%) ciekawa byłaby możliwość rezygnacji z danej subskrypcji jednym kliknięciem.
„Już wiemy, że otwarta bankowość dała bankom i fintechom wiele nowych możliwości poszerzania oferty. Najbardziej zyskują na tym klienci, którzy mogą korzystać z innowacyjnych rozwiązań, dzięki czemu ‘bankowanie’ staje się prostsze i wygodniejsze. W naszym badaniu konsumenci ocenili, że usługi z największym potencjałem to te, które są w stanie zagwarantować im dodatkowe korzyści, pomagają zarządzać finansami czy gwarantują większy spokój ducha” – mówi Krzysztof Sobala, Vice President, Mastercard Data & Services.