eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Tarcza Finansowa PFR: jak skutecznie złożyć wniosek o subwencje?

Tarcza Finansowa PFR: jak skutecznie złożyć wniosek o subwencje?

2020-05-04 15:02

Przeczytaj także: Subwencje PFR dla działalności gospodarczej: zwrotne czy bezzwrotne?


Dane dotyczące zatrudnienia i obrotów:


W pierwszej kolejności należy dokonać wyboru miesiąca w 2019 r., który będzie stanowił punkt odniesienia do obecnej sytuacji. Można wybrać jeden z dwóch miesięcy - maj 2019 (jeżeli wniosek złożymy w maju 2020 i dokonamy takiego wyboru zaznaczając okienko) lub grudzień 2019 r. - jeżeli nie zdecydujemy się na wybór miesiąca rok wcześniejszego - ten miesiąc zostanie automatycznie uznany za porównawczy.

Następnie należy ustalić wysokość zatrudnienia w wybranym przez nas miesiącu z 2019 r. - przy czym, w tym przypadku, odmiennie niż w poprzednim, należy uwzględnić zarówno osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych - wszystkie osoby, które zostały zgłoszone do ZUS i w stosunku do których wnioskujący przedsiębiorca jest płatnikiem składek.

W kolejnych rubrykach należy podać:
  1. wysokość przychodów ze sprzedaży w 2019 r. - w celu uzyskania subwencji należy wykazać, że doszło do spadku obrotów - w stosunku do miesiąca przyjętego do porównania, o co najmniej 25%
  2. liczbę pracowników na koniec poprzedniego miesiąca przed złożeniem wniosku.
  3. liczbę pracowników - w jednym z wybranych przez siebie miesięcy (analogiczny miesiąc poprzedniego roku lub grudzień 2019)
  4. wskazanie referencyjnego miesiąca spadku obrotów - czyli miesiąc w którym doszło do obniżenia przychodów w związku z epidemią COVID-19.
  5. wybór formy porównania obrotów (można porównać do siebie kolejne miesiące roku 2020: np. obroty w marcu 2020 do obrotów w lutym 2020 albo odpowiedni miesiąc poprzedniego roku - czyli np marzec 2020 do marca 2019 r.)
  6. podanie wysokości przychodu w jednym z wybranym przez siebie miesięcy - w którym doszło do obniżenia przychodów w zw. z COVID-19
  7. podanie wysokości przychodu w miesiącu wybranym do porównania (w którym podmiot odnotował normalne obroty)

Oświadczenia wnioskodawcy:


Wnioskodawca musi złożyć jeszcze kilka oświadczeń o charakterze formalnym:
  1. o przyjęciu do wiadomości tego, że całe późniejsze postępowanie będzie prowadzone za pośrednictwem banku, gdzie składamy wniosek - poprzez bank będzie również składało się odwołanie - w przypadku całkowitego lub częściowego odrzucenia wniosku o subwencję
  2. o wykorzystaniu subwencji zgodnie z warunkami programu (mogą być wykorzystane na finansowanie kosztów bieżącej działalności, z wyłączeniem możliwości ich wykorzystania na przejęcie (wykupienie) innego przedsiębiorcy; maksymalnie 25% subwencji może zostać przeznaczona na wcześniejszą spłatę zobowiązań kredytowych; nie mogą być również przeznaczone na płatności dla samego właściciela lub osób i podmiotów z nim powiązanych. Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania przedsiębiorcy określać będzie umowa zawarta z PFR.
  3. o prawie do reprezentowania podmiotu, który składa wniosek. Powstaje pytanie co z reprezentacją łączną - np w przypadku spółek. Czy jeden z członków zarządu może samodzielnie złożyć wniosek - system nie dopuszcza wspólnego składania. Możliwe jest złożenie wniosku przez jednego z członków zarządu, ale ze względów formalnych - pozostali powinni udzielić mu stosownego pełnomocnictwa.
  4. potwierdza prawdziwości danych oraz świadomości zagrożenia karnego za przedstawienie fałszywych informacji - tego rodzaju działanie może zostać uznane za przestępstwo z art. 297 kodeksu karnego, które jest zagrożone karą do 5 lat więzienia
  5. należy jeszcze złożyć oświadczenie czy prowadzi się działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych albo rybołówstwie (te dziedziny produkcji mogę być potraktowane odmiennie).

Wysokość subwencji:


Na podstawie podanych danych system wyliczy maksymalną subwencję, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca. Przedsiębiorca musi jeszcze określić o subwencję w jakiej wysokości wnioskuje. Ponadto należy podać orientacyjne dane odnośnie tego, ile miejsc pracy pozwoli to ocalić oraz jaką część strat pokryje. Te dwie wartości również mogą mieć wpływ na wysokość udzielonej dotacji.

Następnie wniosek należy wysłać i czekać na decyzję, która zostanie zakomunikowana za pośrednictwem banku. Wniosek może zostać uwzględniony w całości, części lub odrzucony. Wnioskodawca będzie mógł się odwołać od niesatysfakcjonującej go decyzji - również za pośrednictwem banku.

mec. Krzysztof Czyżewski

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • magdalenka345 / 2020-07-28 08:39:27

    Najlepiej przed wypełnieniem wniosku na spokojnie sobie wejsc na strone PFR i tam przeczytać poradnik i regulamin :) i sie pospieszyc bo wniosku tylko do 31 lipca mozna skladac odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: