eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Czego dowiódł test wiedzy o finansach?

Czego dowiódł test wiedzy o finansach?

2019-11-18 08:50

Czego dowiódł test wiedzy o finansach?

Co wiemy o finansach? © Syda Productions - Fotolia.com

O tym, że nasza biegłość w finansach wymaga poprawy, mówi się nie od dziś, a prezentowane poniżej wyniki zrealizowanego pośród Polaków testu wiedzy finansowej zdają się to tylko potwierdzać. Ujawniają one jednak pewną interesującą zależność.
„Wiedza finansowa Polaków” to badanie zrealizowane już po raz trzeci. Celem projektu zleconego przez platformę edukacyjną Kapitalni.org jest pozyskanie informacji na temat tego, co nasze społeczeństwo wie o finansach. Ostatnia jego edycja, podobnie zresztą jak poprzednie, nie nastraja zbyt optymistycznie.

Przeprowadzany na potrzeby badania test wiedzy z finansów pokazał, że dawka informacji, którą powinniśmy jeszcze wchłonąć, jest spora. Pokazał jednak również, że ci z nas, którzy na co dzień aktywnie korzystają z produktów finansowych, wypadają na tle innych znacznie lepiej. I tak np., respondenci posiadający konto w banku uzyskali lepsze odpowiedzi we wszystkich blokach tematycznych testu wiedzy o finansach: pożyczki, kredyty i zadłużenia, gospodarowanie budżetem domowym, oszczędzanie oraz ochrona danych osobowych. Tylko w przypadku 3 na 27 pytań właściciele kont bankowych wypadli gorzej niż osoby, które ich nie mają.
- Wyniki testu pokazują, że wiedza finansowa silnie wiąże się z zachowaniami finansowymi. Korzystniej wypadają właściciele kont bankowych – udzielają średnio ponad 60 proc. więcej prawidłowych odpowiedzi. Z badań wynika, że Polacy, którzy częściej płacą kartą uzyskali średnio 16,4 punktów w przeciwieństwie do używających częściej gotówki – ich wynik to tylko 11,44 punktów. Średnio zdobyliśmy 13,33 punktów na 27 pytań – mówi Agnieszka Szczepanik, dyrektor ds. edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

fot. Syda Productions - Fotolia.com

Co wiemy o finansach?

Im częściej korzystamy z produktów finansowych, tym większy mamy poziom wiedzy o finansach.


Ubankowieni lepiej znają prawa


Odsetek osób, które potrafią udzielić odpowiedzi na pytania o prawa konsumenta w przypadku odmownego rozpatrzenia wniosku kredytowego, wzrasta wśród posiadaczy kont bankowych i kart płatniczych. Tylko 20 proc. respondentów, którzy nie mają kont w banku, poradziło sobie z tym pytaniem. Wśród właścicieli kont odsetek prawidłowych odpowiedzi wzrósł do 39 proc.

W innych pytaniach, np. o prawo składania reklamacji na dodatkowe opłaty od kredytu niezgodne z umową, różnica poprawnych odpowiedzi udzielanych przez nieubankowionych a ubankowionych respondentów jest nawet większa – wzrasta z 20 do 56 proc.

Inwestorzy uzyskują lepsze wyniki w teście wiedzy o finansach


Polacy, którzy korzystają z produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych, wypadają w teście wiedzy finansowej jeszcze lepiej niż posiadacze kont bankowych i kart płatniczych.

Osoby, które miały kontakt z produktami inwestycyjnymi wiedzą więcej niż posiadacze kont bankowych – aż w 18 na 27 pytań wzrósł odsetek prawidłowych odpowiedzi, gdy odpowiadali zainteresowani inwestowaniem. Różnica jest większa w przypadku właścicieli kont i produktów oszczędnościowych. Ci ostatni lepiej wypadli aż w 20 na 27 pytań niż osoby z kontem w banku.
- Posiadanie konta bankowego nie jest w Polsce niczym nadzwyczajnym. Mamy otwartych ponad 33 mln rachunków w bankach. Polacy, którzy posiadają konto bankowe i płacą częściej kartą osiągają lepszy wynik w teście wiedzy finansowej. Jednak jeszcze lepszy od nich uzyskali właściciele produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych. Wniosek, który nasuwa się z badań, jest taki: Polacy, którzy korzystają z bardziej zaawansowanych produktów finansowych, np. z inwestycyjnych i oszczędnościowych, mają wyższy ogólny poziom wiedzy finansowej niż osoby, które w ogóle nie korzystają z produktów finansowych lub korzystają z mniej skomplikowanych, takich jak konto w banku, czy karta płatnicza. Większa wiedza z zakresu finansów procentuje, ponieważ zwiększa bezpieczeństwo korzystania z usług finansowych i tym samym finansowe bezpieczeństwo – mówi Agnieszka Szczepanik.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: