Raty na sprzęt RTV i AGD. Powszechne, ale nieprzemyślane?
2018-01-08 09:04
Zakup telewizora © heatray - Fotolia.com
Przeczytaj także: Streaming i VOD. Kto walczy o popularność z Netflixem?
Badanie dowiodło, że w ostatnich dwóch latach Polacy dość często sięgali po pożyczki i kredyty. Najczęściej dodatkowe pieniądze przeznaczaliśmy na sprzęt RTV i AGD - takiej odpowiedzi udzieliło 4 na 10 badanych. W dalszej kolejności finansowaliśmy kupno samochodu (22%), nieruchomości (17%) czy wyjazd na wakacje (17%). Optymizmem z pewnością nie może napawać dość duży odsetek osób, które pożyczały środki na zaspokojenie podstawowych potrzeb (19%) oraz spłatę już zaciągniętych zobowiązań (18%).– Jak pokazują liczne dane, wśród sprzętów RTV/AGD, które kupujemy na raty, od lat niezmiennie królują telefony i komputery. To urządzenia bez których obecnie ciężko funkcjonować, a które wymieniamy częściej niż samochód czy mieszkanie – stąd właśnie na nie najczęściej zaciągamy zobowiązanie finansowe – mówi Jarosław Czulak, dyrektor Działu Marketingu w Profi Credit Polska. – Warto pamiętać, że zakup na raty to doskonały sposób budowania pozytywnej historii kredytowej, która w przyszłości może być kartą przetargową w przypadku negocjowania z instytucją finansową warunków większego kredytu bądź pożyczki – dodaje Czulak.
fot. heatray - Fotolia.com
Zakup telewizora
Jeśli dokonać podziału pożyczkobiorców ze względu na płeć, szybko okazuje się, że hierarchie potrzeb w przypadku kobiet i mężczyzn kształtują się odmiennie. Panie najczęściej oprócz sprzętu RTV i AGD dodatkowe finansowanie wydają na zaspokojenie podstawowych potrzeb (23%) oraz spłatę zaciągniętych wcześniej zobowiązań (22%). Z kolei panowie kupują samochód (22%) czy nieruchomość (19%) lub wyjazd wakacyjny (19%). Warto wspomnieć, że, jak wynika z badania, Panie pożyczały w ciągu ostatnich dwóch lat nieco rzadziej niż Panowie (32% do 39%).
– Takie wyniki wcale nie muszą świadczyć, o tym, że kobiety są bardziej odpowiedzialne od mężczyzn i lepiej zarządzają swoimi finansami – mówi Piotr Czyżewski, Dyrektor ds. Rozwoju z ARC Rynek i Opinia. – W gospodarstwach domowych to zwykle Panie zajmują się co miesięcznymi płatnościami, a Panowie przeważnie dokładają swoją „cegiełkę” przy okazji dużych wydatków. Stąd może wynikać ta różnica – dodaje Czyżewski.
Jedynie 53% badanych przez Profi Credit przed zaciągnięciem zobowiązania dokładnie analizuje swoje wydatki – kobiety deklarowały to nieco częściej niż mężczyźni (59% do 48%). Co ciekawe, im jesteśmy starsi, tym częściej kalkulujemy, czy stać nas na kredyt bądź pożyczkę. Aż 80% osób w wieku od 55 do 65 lat zaznaczyło, że gruntownie sprawdza swoje możliwości finansowe zanim zdecyduje się ubiegać o dodatkowe środki – w przypadku pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosił 47%.
– Mimo wysiłków banków i instytucji finansowych, które próbują nas wyedukować, większość z nas zamiast pomyśleć, działa – w ten sposób łatwo stracić kontrolę nad własnymi finansami i wpaść w długi! Pocieszające jest to, że im jesteśmy starsi, tym jesteśmy bardziej rozsądni w kwestiach finansowych – podsumowuje Jarosław Czulak z Profi Credit Polska. – Warto pamiętać, że jest wiele sposobów na to, by trzymać w ryzach swoje wydatki – najprostszy to konsultowanie jakichkolwiek decyzji finansowych z najbliższymi – dodaje Czulak.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2017 r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (computer assisted web interview) na próbie 956 Polaków w wieku 18-65 lat. Struktura próby była reprezentatywna dla populacji Polski ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania, region statystyczny GUS i wykształcenie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Sprzedaż ratalna: co kupujemy stacjonarnie?
-
Pokolenie Z o sobie: czego pragną Zetki?
-
Polacy a transformacja energetyczna. Są szanse na sukces?
-
Czego szuka Polak na zakupach i czy to dostaje?
-
Allegro, Nike i Adidas na szczycie rankingu detalistów 2023
-
VOD to już nie tylko seriale, ale wielkie kino?
-
Zakupy online (ale nie spożywcze) wybiera już 88 proc. Polaków
-
Fałszywe promocje, czyli jak się chronić przed sztuczkami marketingowymi?
-
Zakup telewizora i pralki? Decyduje cena
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)