eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Portfel Polaka. Polski budżet domowy pod lupą

Portfel Polaka. Polski budżet domowy pod lupą

2017-08-29 12:39

Portfel Polaka. Polski budżet domowy pod lupą

Polski budżet domowy pod lupą © sasun Bughdaryan - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Przed nami opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej raport „Portfel Polaka“, którego autorzy pochylają się nad kwestiami związanymi z finansami, budżetem, oszczędzaniem i inwestycjami. Jego treść wskazuje m.in. że 36 proc. z nas prowadzi domowe finanse w trybie miesięcznym, a nieco liczniejsza grupa (38 proc.) stara się odkładać pieniądze. Najbardziej aktywnymi oszczędzającymi okazują się Polacy pomiędzy 25 a 34 rokiem.

Przeczytaj także: 168 zł na przyjemności, a oszczędzanie musi poczekać

Finanse domowe w kobiecych rękach


Raport „Portfel Polaka“ dowodzi, że odpowiedzialność za budżet domowy częściej spoczywa na kobietach (42 proc.) niż ich partnerach (31 proc.). Wydatki przeważnie notujemy w tradycyjnych notesach (38 proc.), rzadziej (25 proc.) wykorzystujemy do tego narzędzia dostępne w ramach bankowości elektronicznej lub mobilnej.

Planowanie budżetu najczęściej dotyczy comiesięcznych rachunków i opłat (33 proc.), a także wydatków związanych z utrzymaniem domu (31 proc.), kosztami paliwa (29 proc.), oraz odzieżą i żywnością (po 27 proc.). Tylko co siódmy z nas planuje finanse związane z edukacją.

Jeśli chodzi o kwestię dotrzymywania założeń budżetowych, aż 84 proc. wśród prowadzących budżet domowy regularnie, deklaruje, że udaje im się nie przekraczać wyznaczonych sobie granic wydatków. Częściej zdecydowanie „tak” odpowiedziały kobiety (30 proc., mężczyźni 23 proc.), mieszkańcy wsi (40 proc.) oraz badani w wieku 45-54 lata i osoby korzystające z urządzeń mobilnych (37 proc.). Wydatki „w ryzach” trzyma także aż 9 na 10 e-kupujących.

Millenialsi wiodą prym w oszczędzaniu


38 proc. Polaków oszczędza pieniądze. Przede wszystkim są to osoby młode, w wieku 25-34 lata, wśród których oszczędzający stanowią 46 proc., a także mieszkańcy dużych miast 100-200 tys. mieszkańców, gdzie oszczędza 50 proc. Najczęściej żeby zaoszczędzić decydujemy się na lokatę oszczędnościową (30 proc.), lub odkładamy co pewien okres konkretną kwotę na koncie oszczędnościowym (27 proc.). Co ciekawe, wciąż 22 proc. badanych deklaruje, że trzyma oszczędności w domu.

32 proc. badanych oszczędza na przyszłość, 29 proc. osób odkłada pieniądze na tzw. „czarną godzinę” (częściej kobiety). Jedna czwarta Polaków odkłada bardziej konkretnie - na zakup samochodu. Osoby w wieku powyżej 54 lat z kolei najczęściej oszczędzają na wakacje – 40 proc.

Inwestowanie


46% Polaków, którym udało się zaoszczędzić jakieś środki, inwestuje swoje pieniądze. Są to częściej mężczyźni (49%), osoby w wieku 45-54 lat (58%) oraz mieszkańcy największych miast (63%). W co inwestujemy? Przede wszystkim we własną firmę (22%), dalej w fundusze inwestycyjne (21%) oraz, co ciekawe, dzieła sztuki i przedmioty kolekcjonerskie (19%). Inwestycje w kryptowaluty zadeklarowało 13% osób, które posiadają oszczędności.

fot. mat. prasowe

W co inwestujesz swoje oszczędności?

Polacy inwestują przede wszystkim we własną firmę i fundusze inwestycyjne.


Kredyty, pożyczki i zakupy na raty


23 proc. Polaków pożycza pieniądze od innych osób. Przede wszystkim mieszkańcy miast 100-200 tys mieszkańców (34 proc.) i osoby w wieku 25-34 lata (31 proc.).

Co więcej, 15 proc. badanych skorzystało z tzw. „chwilówek”, czyli szybkich pożyczek gotówkowych. Należą do nich głównie mieszkańcy miast 100-200 tys. mieszkańców oraz osoby w wieku 45-54 lata (po 23 proc.).

Jak wynika z raportu - 31 proc. Polaków wzięło kiedyś kredyt. Dotyczy to przede wszystkim mieszkańców największych miast, ponad 500 tys. mieszkańców (41 proc.), a najrzadziej osób mieszkających na wsi (19 proc.). 27% osób, które nie wzięły żadnego kredytu deklaruje, że nie miało po prostu takiej potrzeby. Osoby, które zdecydowały się na wzięcie kredytu, podjęły tę decyzję z różnych powodów.

Najpopularniejszym z nich, wskazanym przez 31 proc. badanych, był zakup domu lub mieszkania. Jedna czwarta Polaków biorących kredyt przeznaczyła go na samochód, natomiast 23 proc. na remont. Jeśli już decydujemy się na wzięcie kredytu, najczęściej bierzemy go z kimś innym - robi tak aż 72 proc. osób. Taki kredyt najczęściej bierzemy z członkiem rodziny (33 proc.), a zaraz potem z partnerem lub partnerką (32proc.). Aż jedna czwarta osób, bierze kredyt z kimś znajomym, głównie osoby w wieku 25-34 (29 proc.) i mieszkańcy dużych miast 200-500 tys. mieszkańców.

fot. mat. prasowe

Na jaki cel wzięłaś/wziąłeś kredyt?

Co trzeci Polak zadłużył się na kupno mieszkania.


Z zakupów ratalnych skorzystało 37 proc. Polaków. Głownie młode osoby 25-34 lata (42 proc.), najrzadziej mieszkańcy wsi (21 proc.). Jeśli już decydujemy się na raty, to zdecydowanie najczęściej w przypadku zakupów z kategorii rtv/euro/elektronika (40 proc.).

fot. mat. prasowe

Z jakiej kategorii produkty kupiłaś/eś na raty?

Na raty najczęściej kupujemy sprzęt RTV i AGD.


Korzystanie z usług finansowych


Posiadanie konta w przynajmniej jednym banku deklaruje 80% badanych Polaków, w tym 81% kobiet i 79% mężczyzn. Penetracja usług bankowych jest jednak różna w zależności od wieku i wielkości miejsca zamieszkania badanych. Najrzadziej korzystanie z usług bankowych deklarują mieszkańcy wsi, a także osoby w najstarszej i najmłodszej grupie wiekowej. Tu odsetek posiadaczy konta bankowego utrzymuje się w przedziale 55-60%. W przypadku konsumentów korzystających z urządzeń mobilnych, z usług przynajmniej jednego banku korzysta 9 na 10 osób. Najczęściej badani konsumenci deklarują korzystanie z usług takich banków jak PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, Pekao SA i Millenium Bank. Kobiety i mężczyźni niewiele się różnią się w przypadku preferencji w stosunku do konkretnej marki banku. Panie jedynie nieco częściej decydują się na najpopularniejszy PKO BP. Młodzi konsumenci, w wieku 19-34 lata, preferują - podobnie jak ogólnie badani konsumenci - mBank, PKO BP i ING Bank Śląski. Użytkownicy smartfonów częściej niż pozostałe banki wybrali również PKO BP, a bok tego mBank. Wśród kupujących w Internecie liderem natomiast jest mBank. PKO BP znalazł się na drugim miejscu, a zaraz za nim, również na podium - ING Bank Śląski.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: