eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Lojalni i nieroszczeniowi, czyli młodzi Polacy w banku

Lojalni i nieroszczeniowi, czyli młodzi Polacy w banku

2016-08-22 11:46

Lojalni i nieroszczeniowi, czyli młodzi Polacy w banku

Młodzi klienci banków bardziej lojalni i mniej wymagający © Samo Trebizan - Fotolia.com.jpg

Na rynku bankowym trwa walka o konsumenta. Ostatnią z tendencji jest aktywne pozyskiwanie najmłodszej klienteli. Wprawdzie wcale nie jest to łatwe, ale jeżeli już starania w tym kierunku zostaną uwieńczone sukcesem, to istnieją realne szanse na długoterminową i bezproblemową współpracę. Osoby do 24. roku życia to bowiem lojalni i bezproblemowi klienci - wynika z badania zrealizowanego przez porównywarkę Comperia.pl, ZBP oraz Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w ramach akcji Miliony Polaków.

Przeczytaj także: Karty kredytowe: nie lubią ich banki czy klienci?

Tylko jedno konto


Przeprowadzone badanie dowiodło, że ponad połowa najmłodszej klienteli banków posiada wyłącznie jeden rachunek. To znacznie wyższy wynik niż w przypadku całej populacji, wśród której z jednego konta korzysta tylko 36,8 proc. respondentów. Dla większości młodych jest to pierwszy rachunek w życiu. Badani, jeśli nawet przyznają się do posiadania większej ilości kont, to i tak deklarują, że aktywnie używają tylko jednego (71 proc. wskazań). To zgoła odmienne wyniki od uzyskanych w najstarszej grupie ankietowanych (powyżej 65. roku życia), której przedstawiciele nie tylko wskazują posiadanie kilku (15 proc. ma ich ponad 4), ale również aktywne ich wykorzystywanie (56 proc. używa na bieżąco dwóch i więcej rachunków bankowych).

Najmłodsi przeważnie są klientami PKO Banku Polskiego (niemal co 5 z nich posiada konto właśnie w tym banku), na następnych pozycjach uplasowały się Bank Zachodni WBK i Bank Millennium. Z kolei najstarsi Polacy wskazywali kolejno: Alior Bank, PKO Bank Polski i Eurobank.
- Walka banków o nowych klientów z grupy najmłodszych nie dziwi. Nasze badanie pokazuje, że wystarczy im jedno konto z którego zamierzają korzystać. Ten bank, który przekona takiego wchodzącego dopiero na bankowy rynek klienta do siebie, może w długiej perspektywie liczyć na jego lojalność – mówi Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl, współorganizator badania.

Młodym nie przeszkadzają opłaty, które obecnie ponoszą


Blisko 60 proc. badanych do 24 roku życia twierdzi, że jest zadowolona z opłat związanych z rachunkiem, który obecnie posiada, niezadowolenie deklaruje co czwarty. Najstarsi klienci przebijają jednak młodych pod tym względem – 85 proc. z nich jest zadowolona z opłat.

fot. Samo Trebizan - Fotolia.com.jpg

Młodzi klienci banków bardziej lojalni i mniej wymagający

Młodym nie przeszkadzają opłaty, które obecnie ponoszą. Ponad połowa najmłodszej klienteli banków posiada wyłącznie jeden rachunek.


Analizując opłaty za poszczególne produkty okazuje się, że młodzi klienci akceptują poziom obecnych opłat za wypłaty gotówki z bankomatu oraz przelewy - deklaruje tak 80 proc. respondentów. Na niższym poziomie plasuje się zadowolenie z opłat za posiadanie karty debetowej lub kredytowej, ale nadal jest to 60 proc. zadowolonych klientów w grupie do 24 roku życia.

Najmłodsi klienci banków są także skłonni zapłacić za konto, które spełniałoby wszystkie ich oczekiwania. Aż 36 proc. z nich zadeklarowała, że zaakceptowaliby opłatę w przedziale 3 – 5 zł (średnia dla całej populacji dla tego przedziału to 23 proc.). Barierą cenową nie do przekroczenia dla młodych, jeśli chodzi o odpłatność za rachunek bankowy, nawet ten idealny, jest kwota 10 zł. Żaden z badanych nie zgodziłby się na taką opłatę.

Przydatne linki:
Konta bankowe


O wyborze rachunku decyduje opinia znajomych


Zapytani o to, dlaczego założyli konto w konkretnym banku, młodzi ludzie najczęściej wskazują, że polecił im je znajomy – aż 36,6 proc. badanych na pierwszym miejscu wskazało taką opcję. Dopiero na kolejnym znalazła się interesująca oferta banku (27,6 proc. wskazań). Co ciekawe, wśród osób powyżej 65 roku życia na rekomendację znajomych wskazywało poniżej 1 proc. respondentów.
- Przekonanie młodego człowieka do oferty banku może nie być proste. Badanie pokazało, że o wyborze decyduje przede wszystkim opinia znajomych, czy szerzej, tych, z których zdaniem taka osoba się liczy, niż analiza oferty, która zostanie mu przedstawiona bezpośrednio przez instytucję finansową. Warto zwrócić uwagę na to, że zdanie znajomych jest istotniejsze nawet od kwestii opłat za usługi bankowe – zauważa Karol Wilczko.

Młodzi chcą mieć możliwość otworzenia konta w banku w procesie zdalnym – 55 proc. wskazało, że najlepiej aby było to możliwe całkowicie przez internet lub z udziałem kuriera, który przywiezie im umowę do podpisania. Tymczasem ponad połowa najstarszych klientów (53 proc.) zdecydowanie preferuje wizytę w oddziale banku i możliwość szczegółowego porozmawiania o ofercie z doradcą.

Najmłodsi nie potrzebują oddziałów bankowych


Dla połowy badanych w wieku do 24 roku życia bliskość oddziału bankowego od miejsca zamieszkania nie jest argumentem istotnym, decydującym o wyborze konkretnego banku. Jednocześnie, 80 proc. z nich zdecydowanie wskazuje, że przy wyborze banku ważne jest dla nich, aby udostępniał im dobrą i nowoczesną aplikację mobilną. Wśród osób najstarszych taką opcje jako kluczowa wskazało tylko 40 proc. respondentów. Idealne konto bankowe według ludzi młodych powinno być zwolnienie z opłat za prowadzenie, a także umożliwiać wypłatę gotówki z bankomatów w kraju (po 95 proc. wskazań), darmowe wypłaty za granicą nie są już dla tej grupy badanych tak istotne (52 proc. wskazań). Nieco mniej istotne są dla nich także darmowe przelewy internetowe oraz wyższe oprocentowanie lokat (46 proc. wskazań). Co ciekawe, ten ostatni element jest kluczowy dla 99 proc. badanych w wieku powyżej 65 roku życia.

Płacą kartą i mobilnie, ale gotówka też jest ważna


Osoby do 24 roku życia najczęściej płaca kartą (58 proc. wskazań) chociaż spora grupa na pierwszym miejscu wskazuje płatności mobilne (6,8 proc. wskazań wśród tej grupy wiekowej) oraz gotówkę (13,8 proc. wskazań). Decydujący wpływ na wybór kart płatniczych ma opcja dokonywania płatności zbliżeniowych. 84 proc. badanych zadeklarowało, że chętniej płaciłoby kartą z taką funkcją. Osoby młode dokonują płatności kartą na kwoty do 300 zł miesięcznie (57 proc. wskazań). Dla porównania, aż połowa badanych w wieku 65 lat i więcej deklaruje, że ich comiesięczne płatności kartą przekraczają 700 zł.
- Młodzi klienci stają się coraz atrakcyjniejszą grupą dla banków. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że są to osoby po raz pierwszy korzystające z usług finansowych, a więc jeszcze nieubankowione. Ich opinie wyrażone w badaniu wskazują, że może to być lojalna grupa klientów, która może w początkowo nie będzie przynosiła im dużych przychodów, jednak ta relacja będzie procentować w dłuższym terminie, o czym może świadczyć chociażby kwestia dopuszczania niewielkich opłat za usługi bankowe przez tę grupę – podsumowuje Karol Wilczko.

Akcja Miliony Polaków to jedno z największych badań opinii publicznej o produktach bankowych, w ramach którego 22 tysiące internautów wyraziło swoją opinię na temat najbardziej użytecznego konta bankowego. Projekt powstał dzięki współpracy porównywarki finansowej Comperia.pl, Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych oraz Związku Banków Polskich. Akcję wsparło także 5 banków: Alior Bank, BOŚ Bank, Credit Agricole, Eurobank oraz PlusBank.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: