eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Bankowość elektroniczna w Polsce - od okienka do smartfona

Bankowość elektroniczna w Polsce - od okienka do smartfona

2015-12-30 00:16

Bankowość elektroniczna w Polsce - od okienka do smartfona

Większość użytkowników kont bankowych korzysta z nich online © Andrey Popov - Fotolia.com

Obecnie większość użytkowników kont bankowych korzysta z nich online. W placówkach bywamy coraz rzadziej, głównie dokonujemy tam wpłat na rachunek lub załatwiamy formalności związane z procesem kredytowym. Jeszcze 17 lat temu w Polsce mało kto wyobrażał sobie dostępu do środków pieniężnych w inny sposób niż tradycyjna wizyta „przy okienku”, ale rozwój technologii zmienił dość radykalnie te zachowania.

Przeczytaj także: Bankowość transakcyjna RWD - co to takiego?

Polska sieć internetowa jest młoda – użytkownicy otrzymali do niej oficjalnie dostęp w 1991 roku, a sześć lat później liczba osób korzystających z internetu wynosiła zaledwie milion (wg danych otrzymanych podczas badania przez firmę Estymator). Pomimo tego, 14 października 1998 roku, Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi (obecnie należący do Pekao S.A.) uruchomił pierwszy wirtualny oddział dla klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw. Ówczesne konto internetowe bardzo różniło się od obecnie funkcjonującej bankowości elektronicznej – umożliwiało jedynie sprawdzenie stanu konta i wykonywanie przelewów.

Kolejnymi bankami dającymi możliwość dostępu elektronicznego były między innymi: Wielkopolski Bank Kredytowy (obecnie BZ WBK), Bank Przemysłowo-Handlowy (PeKaO S.A.), Pierwszy Polsko-Amerykański Bank S.A (Fortis Bank), Lukas Bank czy też Bank Handlowy w Warszawie. Kolejnym ważnym krokiem było powstanie w 2000 roku mBanku – pierwszego w pełni wirtualnego banku. Wszelkie formalności związane z zakładaniem i korzystaniem z konta realizowane były przez panel administracyjny i poprzez kontakt telefoniczny z konsultantem. Powstanie wirtualnej placówki spowodowało wdrożenie modelu, w którym klient ma dostęp do własnych środków za pośrednictwem sieci, a kontakt z obsługą klienta wyłącznie przez telefon.

Kolejnym kamieniem milowym w historii polskiej bankowości elektronicznej jest upowszechnienie się telefonów komórkowych. Dostęp do środków pieniężnych za pośrednictwem urządzeń mobilnych początkowo oferowało zaledwie kilka banków. Pionierami były już wcześniej wspominane WBK oraz mBank, które umożliwiły dostęp w oparciu o niemal zapomnianą już dziś technologię WAP. Rozwój telefonii komórkowej oraz coraz łatwiejszy dostępu do internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych wpłynął na zapełnienie rynku przez operatorów smartfonami i tabletami. Wprowadzenie atrakcyjnych stawek na dostęp do internetu oraz zwiększenie się liczby miejsc udostępniających bezpłatne Wi-Fi, zapewniło klientom możliwość korzystania z konta za pośrednictwem przeglądarek zainstalowanych na urządzeniach mobilnych.

fot. Andrey Popov - Fotolia.com

Większość użytkowników kont bankowych korzysta z nich online

Pierwsze konto internetowe bardzo różniło się od obecnie funkcjonującej bankowości elektronicznej – umożliwiało jedynie sprawdzenie stanu konta i wykonywanie przelewów.


Niestety ten sam kamień milowy stał się również sporym problemem dla banków. Ówczesne strony www z reguły nie były przystosowane do wyświetlania swojej zawartości na ekranach o rozdzielczości mniejszej niż typowa dla komputerów osobistych. W efekcie korzystanie z bankowości elektronicznej za pomocą smartfonów i tabletów było niewygodne i frustrujące. Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku było wprowadzenie aplikacji mobilnych, których zadaniem było ułatwienie dostępu do usług. Jako pierwszy takie rozwiązanie wprowadził Raiffeisen Bank – R-Mobile to aplikacja napisana w języku Java w 2004 roku. Znaczny wzrost liczby aplikacji tworzonych przez banki rozpoczął się w 2010 roku i trwa do dzisiaj.

Od kilku lat powstają strony internetowe oraz portale wykorzystujące ideę Responsive Web Design, która zakłada dostosowanie wyglądu, zawartości i układu strony do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlana. Technika RWD w znacznym stopniu wpłynęła na tworzenie serwisów internetowych, przede wszystkim pozwoliła na dostarczenie użytkownikom jednego rozwiązania na wszystkich dostępnych urządzeniach mobilnych. Jesteśmy jedną z firm zaangażowanych w budowę nowego systemu bankowości elektronicznej ING Banku Śląskiego, który wykorzystuje technikę RWD aby zapewnić użytkownikom maksymalnie przyjazne środowisko. Jedną z zalet nowego systemu jest wygodny dostęp do tych samych funkcji i opcji, bez względu na urządzenie, z którego korzystamy. Każdego dnia przybywa użytkowników urządzeń mobilnych, dlatego też nowe rozwiązanie musi w szczególny sposób uwzględniać potrzeby konsumentów preferujących ten właśnie kanał dostępu do usług bankowych – stwierdza Łukasz Hankus z krakowskiej firmy Nonstop.


Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce determinowany był i jest przez rozwój nowych technologii. Początkowo wyznacznikiem kierunku postępu był internet. Obecnie, w dobie powszechnego dostępu do sieci, kierunek zmian w usługach bankowych nakreślają urządzenia mobilne, których co roku przybywa. Trudno określić, jakie zmiany nastąpią w bankowości przez następne dziesięć lat, ale pewne jest, że zostaną one wyznaczone przez samych konsumentów i ich oczekiwania.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • rise222 / 2015-12-30 17:29:18

    Dużo banków i nie tylko wprowadza już aplikacje mobilne, myślę że to duże ułatwienie i wygoda. Nie trzeba latać od okienka do okienka ;) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: